Gustav Becker i ilden

Forum for klokkesamlere!
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Så er vi i gang igjen, denne GB har overlevd en brann, den har ikke tatt fyr, men hatt det svært varmt rundt seg. Glasset i døra var knust, og ellers var det meste svart av sot. Så puss, grønnsåpevask, og Herdins pulverbeis gjør underverker. Urverket har klart seg godt i varmen, og blir det neste før klokka er ferdig.
Av en eller annen grunn er ørna på toppen av klokka lagt av keramikk. eller leire, og klart seg bra. Jeg vet ikke hva slags farge denne hadde opprinnelig.
DSCN5371.JPG
DSCN5371.JPG (110.26 KiB) Viewed 4029 times
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Espen »

En slik kunne jeg tenkt meg.

Fant en tilsvarende på eBay. Ser ut til at Ørna har bronsefarge.

http://www.ebay.com/itm/Amazing-58-VIEN ... 0928088260
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Ja den var fin, får prøve å få tak i noe farge som ligner på den.
Imens gir urverket på min klokke en utfordring, det har vært varmt, veldig varmt, messingen er blitt nesten svart.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Dette er en glad dag for en hobbyurmaker!
Urverket er montert, og gangen er justert. Det eneste som gjenstår for meg er å finne en farge jeg kan bruke på ørna, og ornamentene. Noe mørk brun, halvblank tror jeg vil funke.
Et tips for pussing av messing? Noen dråper zalo, og litt sitron (gul flaske med grønn kork, finnes i de fleste dagligvarebutikker) Bruk en liten klut under baksiden på en tannbørste, helst med myk såkalt tungeskrape. Desto mer du gnikker og pusser, desto blankere blir det. Skyll med varmt vann. Nå kommer det viktigste, ren og blank messing må ikke tas på! Gjør du det, vil messingen anløpe, og etter som tiden går vil fingermerket ditt etse seg dyperer, og dypere i messingen, og tilslutt ikke være mulig å få vekk. Jeg bruker engangs gummihansker.
Jeg kunne investert i en ultralydvasker, men har bestemt meg for å holde denne hobbyen på lavbudsjett stadie. Så til nå har ikke denne klokka kostet meg noe som helst. Alt jeg har brukt til nå finnes på kjøkkenet:)
Samlebilde.jpg
Samlebilde.jpg (79.72 KiB) Viewed 3938 times
DSCN5412.JPG
DSCN5412.JPG (115.29 KiB) Viewed 3938 times
DSCN5417.JPG
DSCN5417.JPG (187.08 KiB) Viewed 3938 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Nå er den ferdig for min del. Ørna og ornamenter ble sort, halvblank. En litt enkel løsning, fordi jeg fant noe maling her hjemme, men selv synes jeg det ble ganske bra, litt personlig preg. Tross alt vil ikke jeg klare å få den 100% orginal etter det den har vært igjennom. Og denne skal selvfølgelig beholdes i samlingen.
Nå tar jeg tidlig helg, takk for tips Espen
DSCN5427.JPG
DSCN5427.JPG (131.54 KiB) Viewed 3908 times
DSCN5430.JPG
DSCN5430.JPG (134.34 KiB) Viewed 3908 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

En glad dag for en hobbyurmaker!
Det regner ute, og jeg har funnet frem "storebroren" til min forrige Gustav Becker. Denne er litt større, og litt senere fabrikat. Nummeret på urverket har passert 1.900.000
Det var noe jeg kom over i vinter, den har ligget på kottet til nå.
Her er det ingen skader, så det får holde med en vask, og møbelpolish på urkasse.
Urverket får selvfølgelig den beste pleie jeg er istand til å gi.
Mangler ett lodd, og en trinse. Så hvis det er noen som leser dette, og tilfeldigvis vet om noe, så blir jeg utrolig takknemmelig for hjelp. Spesielt mtp loddet. Trinse får jeg alltids tak i på timesavers.
DSCN5442.JPG
DSCN5442.JPG (108.84 KiB) Viewed 3864 times
DSCN5438.JPG
DSCN5438.JPG (103.72 KiB) Viewed 3864 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Igjen en glad dag for meg
Kom over denne flotte urkassa. Men den manglet urverk, men dette er da selvfølgelig noe jeg har liggende. Junghans urverk, passet rett inn på stativet i klokka.
Det er meldt regn til helgen, isåfall blir det puss og vask.
DSCN5471.JPG
DSCN5471.JPG (136.89 KiB) Viewed 3830 times
Erik84
Posts: 194
Joined: 29 Aug 2010 02:21

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Erik84 »

Litt gøy å trykke seg inn på siste innlegg, og se akkurat samma urverket på en klokke som ble hentet i dag.

Problemet med denne klokken er at det virker ikke som viserne følger helt med. Klokka kan slå 3 slag, men klokka er ikke det.
Og om man prøver å stille den, så går den ikke rett senere.

Legger ved et bilde av den, ser ut som det er noe "nød" løsning i midten av viserne. Regner med dette er årsaken.

Hvor kan man eventuelt få i deler som skal til for å fixe dette?
IMG_0797.JPG
IMG_0797.JPG (250.44 KiB) Viewed 3797 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Hei
Festeanordning i midten av viserene ser riktig ut for meg. Det er en liten rund skive, og en kon pinne som holder dette på plass.
Timeviseren sitter på en kon, minuttviseren sitter på en firkantet "tapp" Hvis det ikke er orginale visere, kan det hende at det blir dødgang på minuttviseren, det firkantede hullet i minuttviseren er større enn den firkantede "tappen" som den sitter på. Dette betyr at når du stiller klokken vil ikke klokken slå før minuttviseren er 5, eller 10 minutter over. Hvis klokken slår når viseren peker rett opp er alt ok. Og hvis minuttviseren sitter greit er det ikke mulig å bevege den forover, eller bakover uten at urverket følger med.
Så f.eks du flytter minuttviseren så den peker rett opp, og timeviseren peker på 3 skal klokka slå 3 slag. Som sagt sitter timeviseren på en kon, og det er mulig å flytte denne, glir den av konen må den bare presses på igjen.
Så til problemet med at klokken slår f.eks 6 slag når klokka er 3, eller f.eks 5 slag når den er halv.
De fleste av denne type urverk har noe som heter sneglehus slagmekanisme. Denne er ikke synkron. Til sammenligning med tannstang, eller rack slagmekanisme.
I ditt tilfelle vil jeg prøve å lokalisere en arm på urverket, bak høyre side av urskiven. Denne stikker ut oppe på bakerste plate av urverket. Den er blank, og har et lite hull. Hvis du klarer å se bak der, er dette det eneste som stikker ut fra urverket.
Pass på at minuttviseren står kvart over, eller kvart på. Denne beskrivelsen virker ikke om klokken er iferd med å bli hel, eller halv. Ved å trykke denne armen ned, og slippe, vil du starte slagene. Jeg går ut fra at urverket har sneglehus slagmekanisme. Et trykk og klokka slår 6 slag, et trykk til og klokka slår et slag for halv syv, neste trykk og klokka slår 7 slag. Sånn kan du fortsette å trykke for å simulere hel og halv time. Vent til klokken har slått slagene før du trykker pånytt.
Så vi sier at klokka er kvart på tre, da må du følge prosedyren med å trykke til klokka slår to slag, så en gang til for at den skal slå for halv tre. Nå kan du sette igang klokken, og den vil slå tre slag når klokken blir 3. Prøv dette først, håper jeg har forklart meg sånn at du forstår. Så håper jeg på tilbakemelding for å høre hvordan det går
Erik84
Posts: 194
Joined: 29 Aug 2010 02:21

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Erik84 »

Takk for info. Har skrevet ut svaret å gitt til min far.

Men slik jeg nå forstår det så er det timeviseren som ikke henger helt med.


Dette er uansett en styggværsjobb :lol: så ser ut som det er noen dager til det blir forsket på.

Men skal komme tilbake med et eventuelt resultat. :)
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Ok, hvis det kun er timeviseren er dette lett og fikse, er den løs må den presses på igjen, peker den på f.eks 3, men slår feil antall slag, kan den flyttes til riktig time, dette er kun nødvendig hvis klokken har tannstang/rack slagmekanisme. Klokken slår samme antall slag hver gang du trykker på denne armen bak på urverket. Har den sneglehus slagmekanisme som beskrevet i mitt forrige innlegg, trenger man ikke flytte timeviser, da må slagene stilles med denne armen til riktig slag er oppnådd.
Er det slik at det ikke er mulig å få timeviser til å sitte fast, ta av viserene og se om det er mulig å gjøre konen på timeviseren trangere med en tang slik at den får feste når den presses på igjen.
Dersom det trengs nye visere gi meg beskjed.
Vær tålmodig! Det jeg har skrevet til nå har tatt meg mange timer å finne ut på egen hånd. Prøv det enkle først, det er viktig med god tid for å forstå hvordan ting henger sammen. Lykke til, så ser jeg frem til å høre hvordan det går
Erik84
Posts: 194
Joined: 29 Aug 2010 02:21

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Erik84 »

Har nå prøvd å ta av kon/splinten som sitter midt i klokka, men klarer ikke løsne den.

Det er bare å dytte den "rett" vei? Hvor mye makt kan man i såfall bruke?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Ok, denne pinnen er kon, så den vil kun komme ut en vei. Siden den er så tynn er det kanskje vanskelig å se hvilken ende som er tynnest. Det skal ikke brukes så mye krefter, går det ikke den ene veien, så prøv den andre veien. Bruk en flattang og se på bildet hvordan jeg gjør det.
DSCN5531.JPG
DSCN5531.JPG (100.62 KiB) Viewed 3708 times
DSCN5532.JPG
DSCN5532.JPG (98.77 KiB) Viewed 3708 times
Erik84
Posts: 194
Joined: 29 Aug 2010 02:21

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Erik84 »

Da fikk vi den av.
Det var rett vei vi prøvde, men den var tydeligvis i "spenn", så derfor vi ikke fikk den ut.
Men når jeg fikk et flatt skrugjern under og bøyd den rettere, så gikk den ut.

Gjorde konen på timeviseren litt mindre, og fikk kokken til å slå rett.
Så da får den gå noen dager før vi vet om alle viserne holder med.

Takk for hjelpen så langt vertfall :mrgreen:
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Hærlig! dette gleder meg å høre.
Jeg har selv overhalt urverket på min klokke idag. Og spandert på en ny pendel. Jeg synes hvit urskive bør ha hvit pendel. Jeg hadde jo en slik liggende, og har fått tilpasset den. Urverket er som sagt renset og smurt, jeg har en liten mistanke om at kanskje ditt urverk også vil ha godt av en rens, og ny frisk olje?
Oljen på urverket mitt var blitt så gammelt at den hadde størknet, og klokka ville ikke gå i det hele tatt på grunn av for høy friksjon. Du får gi meg beskjed så skal jeg kurse deg gjennom en hel overhaling av denne type urverk.
For ca 100 år siden brukte man talg/fett fra dyr, og lampeolje for å smøre urverkene.
DSCN5555.JPG
DSCN5555.JPG (128.33 KiB) Viewed 3662 times
DSCN5609.JPG
DSCN5609.JPG (152.26 KiB) Viewed 3662 times
DSCN5613.JPG
DSCN5613.JPG (135.38 KiB) Viewed 3662 times
Post Reply

Return to “Klokker og ur”