Gustav Becker i ilden

Forum for klokkesamlere!
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Nok en Gustav Becker, fra et marked i sommer. Denne er fra ca 1930 vil jeg tro. Jeg har lest et sted at Junghans kjøpte Gustav Becker engang, etter dette ble ikke urverkene lenger numrert. Det finnes en GB logo med anker bak på urverket.
Nydelig 4-stemt slag. Og en variant der du kan åpne en egen dør/luke nede over pendel for å hekte av denne.
Det er fælt å si det, men jeg har begynt å bli glad i regnvær! Bare la det regne, så kan jeg dyrke min hobby med god samvittighet.
DSCN5713.JPG
DSCN5713.JPG (139.28 KiB) Viewed 3571 times
DSCN5716.JPG
DSCN5716.JPG (171.64 KiB) Viewed 3571 times
DSCN5714.JPG
DSCN5714.JPG (148.28 KiB) Viewed 3571 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Blitt litt svak for veggur med ørn. Jeg har kjørt 20 mil idag for å hente et Junghans veggur med ørn. Dette er også fra rundt 1930 vil jeg mene.
Fint for meg, for urverket var så rent at jeg bare har gitt det ny olje. Vasket og satt inn urkasse med møbelolje.
Moro å henge det på veggen, sette det igang, og nyte synet.
DSCN5720.JPG
DSCN5720.JPG (143.4 KiB) Viewed 3551 times
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Espen »

Må si du er bra dedikert når du biler 20 mil.

Ja, de er bra snasen disse med ørn på toppen synes jeg. Hvordan går du frem når du fisker etter godsakene forresten? finn.no?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Ja jeg bruker Finn. Men Finn.no er lur, det er helt utrolig hva man kan komme over, men man må bruke litt tid på å lete. Det er mye som gjemmer seg i samleannonser, kategorier, o.s.v. Her er søkeordet helt avgjørende, du kan godt søke på klokke, men vil bare få treff på ca 10% av det som egentlig finnes der.
Så er det viktig at det ikke blir for dyrt, det må være noe helt spesielt hvis jeg gir mer enn 1000kr for en klokke.
Ellers loppemarkeder, brukthandlere, Blomquist. Lauriz.com har mye bra klokker, men her er det dyr frakt dessverre, ligger på rundt 1300kr bare for frakt fra Danmark. Så jeg har ikke kjøpt noe der ennå.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

En ting til, nå er det bare en klokke igjen på finn.no med ørn:) søk på gustav becker urverk
Denne er altfor dyr for meg
Erik84
Posts: 194
Joined: 29 Aug 2010 02:21

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Erik84 »

raniE-noJ wrote:Hærlig! dette gleder meg å høre.
Jeg har selv overhalt urverket på min klokke idag. Og spandert på en ny pendel. Jeg synes hvit urskive bør ha hvit pendel. Jeg hadde jo en slik liggende, og har fått tilpasset den. Urverket er som sagt renset og smurt, jeg har en liten mistanke om at kanskje ditt urverk også vil ha godt av en rens, og ny frisk olje?
Oljen på urverket mitt var blitt så gammelt at den hadde størknet, og klokka ville ikke gå i det hele tatt på grunn av for høy friksjon. Du får gi meg beskjed så skal jeg kurse deg gjennom en hel overhaling av denne type urverk.
For ca 100 år siden brukte man talg/fett fra dyr, og lampeolje for å smøre urverkene.
Da har den fått gått noen dager. og den går og slår rett. :D

Overhalingen får vente, denne klokken er nå hos min onkel, og får nok stå i fred helt til det eventuelt blir noe feil på den.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Ja det er nok det beste, bare gi beskjed hvis noe skjer, så skal jeg hjelpe dere.
Det rare med en sånn gammel klokke er at det liksom er en til hjemme. Den rusler og går med tikk takk, og forteller når klokka er halv og hel. Dette er lyder man enten hater, eller elsker.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

SÅ, nok en glad dag. Fått tak i en kopi av et Hollandsk veggur/veggklokke. Etter hva jeg har googlet ble disse laget rundt 1850. Og ble kalt "Schippertje" eller "Staartklok" på Hollandsk.
Min kopi er laget rundt 1970 vil jeg tro. Med et tysk FHS urverk. Selv om dette er en kopi, synes jeg det er en god kopi. Urskiven er håndmalt, og mange fine detaljer.
Det hadde gjort seg med en orginal selvfølgelig, men det er nok vanskelig å komme over her til lands.
DSCN6048.JPG
DSCN6048.JPG (142.59 KiB) Viewed 3511 times
DSCN6051.JPG
DSCN6051.JPG (155.08 KiB) Viewed 3511 times
DSCN6058.JPG
DSCN6058.JPG (220.45 KiB) Viewed 3511 times
User avatar
emil
Posts: 251
Joined: 18 Feb 2011 14:00

Re: Gustav Becker i ilden

Post by emil »

Hei, har fulgt med på tråden din her en stund. Er imponert over hva du får til og den kunnskapen du har tilegnet deg.
Hva slags olje smører du de med? Smører du alle bevegelige deler eller bare noen plasser?
Har 5 klokker hengende, alle tikker og går som de skal (en av gangen) litt annen type en de du har 1920- 30tallet tror jeg.
Junghans, men den ene suser så kraftig når den "viften" starter rett før den slår, kan det være smøring den trenger?
Når jeg tar urverket ut av kassen og setter igang slagene er den nesten lydløs, montert igjen bråker den..
Har å hørt en gang at de skal gå tørre uten olje, når støv og skitt setter seg i oljen virker den som slipemiddell isteden for
og smøre.Er det bare tull det?

Mvh. Magne.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Hei
Smøring av urverk er rene vitenskapen, jeg har funnet masse tips på internett. Men på en annen side, husk at for 100 år siden ble det brukt lampeolje, og talg/fett fra dyr for å smøre urverkene. Så vanlig symaskinolje fra Clas Ohlson hadde sikkert dugd i mange tilfeller.
Men jeg har tatt dette litt lenger. Jeg bruker i hovedsak to typer fett, og to typer olje.
En type fett til selve fjæra i fjærhuset. Og en annen type fett for aksel/foring til fjæra. Her er det høy friksjon, så olje vil bli presset ut.
Bruker av og til også fett på første tannhjul etter fjær.
Så en medium olje for resterende tannhjul frem til de tre siste tannhjul for slagene. Og frem til det siste tannhjul + anker for tiden.
De tre siste tannhjul for slagene får en tynn olje.
Det siste tannhjul + anker får tynn olje. Tennene på ankeret får også en dråpe hver av den tynne oljen. Her skapes tikk takk lyden.
Fett for fjær: Novostar 17311.3
Fett for aksel til fjærhus + første tannhjul etter fjær: B 52 Werner Stehr
Medium olje: Moebius 8141
Tynn olje: Moebius 8030

Så vidt jeg vet skal ingen urverk gå uten olje/smøring. Over tid samler oljen støv, og dette fungerer som slipemiddel, og lager foringene ovale. Da stopper klokka. Derfor er det vanlig med ettersyn og olje annenhvert år. Og full rens + smøring hvert 5. år.
Urverket er godt beskyttet mot støv inne i klokkekasse/hus. Det kommer bare støv til når du åpner døra for å trekke klokka. Jeg tror en klokke skal samle støv over mange år før den begynner å ta skade. Men bevares, da er det bare å skifte foring:)
Alle bevegelige deler skal smøres. Alle foringer har en såkalt "brønn" som er konstruert for å holde en liten dråpe olje. Ikke fyll brønen med olje, legg kun en bitteliten dråpe på den ene siden. Filmen av olje som smører akselen mot foringen er bare noen tusendels millimeter tykk.

Når du sier at viften lager lyd, spørs det om urverket står i spenn mot stativet. Prøv å ikke stramme skruene for hardt, og sjekk at braketter, eller skinne sitter riktig i spor på stativet.
Olje også hjelper.
Når jeg har renset, og oljet et urverk, er all bevegelse så og si lydløs.
Håper svaret mitt er til hjelp
User avatar
emil
Posts: 251
Joined: 18 Feb 2011 14:00

Re: Gustav Becker i ilden

Post by emil »

Takker for bra svar, hjalp og løsne litt på festeskruene.
Smøringen tror jeg overlater til andre :)
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Hei igjen
Bra at det hjalp. Som sagt hvis stativet, eller urverket ikke er 100% rette i forhold til hverandre, blir urverket dratt litt skjevt når man strammer skruene hardt. Og da blir det friksjon, og foringer, og aksler slites.
Går klokkene dine bra, er det ikke sikkert det er nødvendig med smøring på en stund. Og nå for tiden er det ikke så mye støv hjemme hos folk, som det var for 80 - 100 år siden:)
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

Ikke bare en glad dag, men en glad uke:)
Fått tak i 3 fine klokker på Finn.no
Først en kopi av en Hollandsk Zaan klokke fra 17-18 hundre tallet. Viser seg at disse kopiene var svært populære på 1950-tallet.
DSCN6077.JPG
DSCN6077.JPG (144.81 KiB) Viewed 3425 times
Så en klokke jeg først trodde var en vanlig Junghans, eller Gustav Becker. Men urverket har et merke jeg ikke har sett før. Schutz Marke, med en ørn i logoen. Veldig sparsommelig med info og finne på Google også. Men at den er tysk er sikkert.
DSCN6081.JPG
DSCN6081.JPG (133.5 KiB) Viewed 3425 times
Så til slutt en Gustav Becker med ørn. Ca 1910 tipper jeg.
DSCN6084.JPG
DSCN6084.JPG (144.18 KiB) Viewed 3425 times
Hvis det fortsetter å regne, blir det puss og vask:)
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker i ilden

Post by raniE-noJ »

:D Godt det ikke er så mange som leser innleggene mine.
Til tross for 4 år med tysk på skolen, burde jeg skjønt at Schutz Marke betyr beskyttet merke, eller trademark. Så til nå vet jeg kun at klokka er fra Tyskland.
Logoen er dessverre noe slitt, men den har en ørn, med noen initialer, R & S, eller R & K. Får prøve å ta noen bilder med makro og zoome.
User avatar
Runju
Posts: 111
Joined: 11 Aug 2009 23:07

Re: Gustav Becker i ilden

Post by Runju »

Kanskje noen her kan ta en titt her ;)
http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=36&t=9480
Post Reply

Return to “Klokker og ur”