Dukati skrev:Okey..Hvilke land har boken tatt for seg?Jeg samler mest fra Norge-Danmark-Sverige-Finland-Tyskland-England.
Sistnevnte er jo egentlig ganske tullete for det er så omfattende at det i seg selv egentlig holder for de fleste.
Jeg hadde altså en tykk katalog lignende hefte med 100 vis av stempler linket opp til årstall selvsagt,
En person hadde tatt seg tid og flid til å selv lage dette,jeg kjøpte arbeidet hans for 250,-
Men er denne boken å få tak på i dag da?
takk at du tar deg tid å svare meg
Mvh.Bjørn
Ikke noe problem. Tar meg tid til et ordentlig svar:
Boken inneholder over 2000 stempler fra:
Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island, Belgia, England, Frankrike, Holland, Italia, Polen, Portugal, Sveits, Sovjetunionen, Spania, Tyskland, Ungarn, Østerrike, Japan og Kina.
Jeg bor ganske nær svenskegrensen, så en forholdsvis stor prosent av det steintøyet man finner i traktene her, bærer svenske stempler og signaturer. I så henseende hadde jeg mest nytte av oversikten over de svenske stemplene og kunstnersignaturene.
Min utgave er fra 1982, og antallet stempler fra alle oppramsede land, er sikkert ikke uttømmende presentert i boka, men det var likevel ansett for å være "bibelen" - den tiden jeg samlet litt på porselen og fajanse.
Du nevnte England: Det tar lang, lang tid å få en oversikt. De fabrikkene/kunstnerne som presenteres ved stempler i boka, er: William Absolon, William Adams, Robert Allen, Bell Bank, Bow, Bristol, Burslem, Cambrian Pottery, Caughley/Salopian, Cauldonverkene, Richard Champion, Chelsea, Coalport/Coalbrookdale, William Cookworthy, Copeland, Davenport, Derby, John Doulton, William Duesbury, David Elers, Etruria, Thomas Fry, Charles Gouyn, Herculaneum Pottery, Lambeth, Leach Pottery, Leeds, William Littler, Longton Hall, Lowestoft, William Malpas, Minton, William de Morgan, New Canton, New Hall, Plymouth, W. Ridgway & Son, Rockingham, John Rose, "Salopian", Shelton, Josiah Spode, Spode & Copeland, Nicholas Sprimont, Staffordshire, Swansea, Swinton (Yorkshire), Tunstall, Thomas Turner, John Wall, Wedgwood, Worchester (komplett måneds- og årstallsoversikt 1842-1883).
Flere av disse navnene går inn i hverandre, og flere av fabrikkene er tatt opp i hverandre.
Jeg vet ikke hvor vanskelig boka er å få tak på i dag, men ethvert bibliotek som fortjener tittelen, skulle greit kunne skaffe deg et eks. til gjennomsyn - før du evt. begynner å lete etter et eks. til odel og eie.
Mvh.