ID på signatur please

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
bigblue
Posts: 68
Joined: 19 Jan 2014 23:17
Location: Asker

ID på signatur please

Post by bigblue »

Olje på lerret
photo 2-3.JPG
photo 2-3.JPG (132.25 KiB) Viewed 1007 times
photo 2-3.JPG
photo 2-3.JPG (132.25 KiB) Viewed 1007 times
Attachments
photo 1-3.JPG
photo 1-3.JPG (153.02 KiB) Viewed 1007 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: ID på signatur please

Post by Olav K »

Antagelig fabrikkbilde uten kunstnerisk verdi, røpes av plassering av rød mann. Da er nok signaturen uten betydning, men klusset på for at bildet ska se mer "ekte" ut, og slik lure turister eller de som tror de gjør kupp i korridorene på kjøpesenteret.
bigblue
Posts: 68
Joined: 19 Jan 2014 23:17
Location: Asker

Re: ID på signatur please

Post by bigblue »

ikke enig med deg... dette maleriet kommer fra et rammeverksted i Oslo som åpnet i 1876 stengte i 1970.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: ID på signatur please

Post by Olav K »

Uenig må du gjerne være :) Men noe bevis for "ekte kunst" er salg fra rammebutikk ikke. Nettopp rammebutikker er vel de viktigste "outlets" for fiduskunst. Jeg har vært inne på tanken om at det var amatørmaleri - men de selges sjelden gjennom rammebutikker.
bigblue
Posts: 68
Joined: 19 Jan 2014 23:17
Location: Asker

Re: ID på signatur please

Post by bigblue »

jeg tipper på en svensk kunstner.
den rammebutikken/verksted har jeg hentet både både Bendik Riis, Kai Fjell og mange andre kjente kunstnere fra (mine oldeforeldre sin) :)
Ikke vær så bastant da ;)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: ID på signatur please

Post by Olav K »

Mitt "problem" er at jeg har tungt for å se at bildet er "kunst". det er laget av en som er flink til å tegne, kanskje fikk Meget godt i faget på skolen, men bildet er (unnskyld) dørgende kjedelig: i motiv, proporsjoner, fargevalg, lyssetting. Kaj Fjeld og Bendik Riis er hundre mil herfra. Dette er et spedt forsøk på å lage noe som 1800-tallets "ruinmalere" laget betydelig bedre. Jeg synes ikke disse var så spennende heller, men de gjorde noe ut av lyset, de tegnet ikke konturene med penn for å la det synes i det ferdige maleri, og la de mennesker inn i motivet for å vise målestokk eller skape "liv" i døde motiver, så så de ikke ut som saltstøtter.
Jeg kan selvfølgelig ta fryktelig feil, men nå vet du iallfall hvorfor jeg synes dette er et så dårlig at jeg tror signaturen er uinteressant.
bigblue
Posts: 68
Joined: 19 Jan 2014 23:17
Location: Asker

Re: ID på signatur please

Post by bigblue »

ok takk for utfyldende forklaring. kanskje jeg kunne vist den til deg på nærhold en dag. den er finere i virkeligheten :)
Post Reply

Return to “Kunst”