Billige kunstverk på nett

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
olemon
Posts: 2
Joined: 18 Jun 2016 13:36

Billige kunstverk på nett

Post by olemon »

Hei,
Jeg såg Ulf Nilsen sin kunstutstilling i Brasil på kveldsnytt i dag, og ble ganske bergtatt av stilen hans. Er helt blank på kunst og hvordan man får tak i - og pris. Er det noen plass man kan kjøpe billige kopier? Finner bare dyre originaler på nettet.

Skulle jo tro man kunne ha norsk kunst på veggen sin uten å måtte punge ut flere tusen? ;)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Billige kunstverk på nett

Post by Olav K »

"Studentens trøst" var plakater. Før trykket gallerier opp plakater med ett eller flere bilder av kunstneren de utstillte, men tror jeg ikke skjer lenger. Museene, som Astrup Fearnley, Hennie Onstad og vel også Munch gjør det fortsatt. Nasjonalgalleriet har også et utvalg plakater. Gå i museumsbutikkene.
Det er ikke unaturlig at nålevende kunstnere ikke tillater masseproduserte reproduksjoner av egne verk, annet enn i helt spesielle tilfelle. De skal leve av det de selger - å selge et titalls reproduksjoner til et par hundre kroner pr. stk (minus trykkekostnad) gir ikke mye smør på brødet.
olemon
Posts: 2
Joined: 18 Jun 2016 13:36

Re: Billige kunstverk på nett

Post by olemon »

Hmm.. Ja det er vell en logikk bak det. Synd det er slik da. Kunst i alle former burde jo være lett tilgjengelig for folket.

Takk for veldig godt svar :) Skal sjekke museum neste gang jeg er i byn.
Post Reply

Return to “Kunst”