Uferdig maleri eller meningen?

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Uferdig maleri eller meningen?

Post by divisium »

Har et maleri som jeg selv synes er ganske fargerikt og tøft.
Kan egentlig se ut som maler aldri ble ferdig, noen som vet om dette er en kjent malestil?

Eksempel der en ser strekene (hjelpelinjer?)
DSC_0565.JPG
DSC_0565.JPG (366.86 KiB) Viewed 451 times
Her er hele maleriet, signatur og noe tekst.
DSC_0562.JPG
DSC_0562.JPG (410.62 KiB) Viewed 451 times
DSC_0564.JPG
DSC_0564.JPG (350.95 KiB) Viewed 451 times
DSC_0563.JPG
DSC_0563.JPG (281 KiB) Viewed 451 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Uferdig maleri eller meningen?

Post by tho »

Det er ikke noe maleri. Akvarell kalles det.

Uferdig eller ferdig vet jeg ikke noe om.

Dog, når akvarellen er signert, så er nok det en
bekreftelse om at den er ferdig.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Uferdig maleri eller meningen?

Post by Olav K »

En akvarell ("vannfarger") som dette brukes ofte som "kladd". Her har han tatt ut det vesentlige fra Agatunet en høstdag, bygningsformer og indikasjoner av hovedfarger, hjelpestreker er med. Antagelig er akvarellen ment brukt som forelegg for et maleri, om det ble malt vet vi jo ikke. Jeg hadde håpet at tho kjente underskriften (jeg gjør det ikke). Det å lage akvarellskisser var særdeles vanlig for alle naturmalere på 1800-tallet. De reiste rundt i landet, satt en time her og en time der, og tok akvarellene med seg til atelieret i München, Düsseldorf eller Christiania og brukte det som forelegg. 82 = 1882 passer godt med tradisjonen. Det å reise ut i landet, lage skisser, var pensum på tegneskolen i Christiania, senere Kunst og Håndverkskolen, under arkitekt Schirmer. Kunstneren kan ha vært elev her, men ikke alle elever ble kunstnere, de fleste endte nok som tegnelærere i skoleverket. Din mann (neppe kvinne den gang) kan ha vært en av dem. Flink, men ikke flink nok, og kanskje litt sent ute når kunstnerne laget sterkere uttrykksbilder på tampen av 1800-tallet, Christian Krogh med "Albertine" eller den helt rabiate Munch med "Skrik". Nasjonalromantikken fadet ut.
Jeg er enig med deg i at det er et spennende bilde, kanskje nettopp fordi det er uferdig - du kan fantasere om hva det ville ha blitt. Helt sikkert sterkere farger, både på bygg og i høstløvet i lia bakenfor, og kanskje ville et epletre i forgrunnen (som har sluppet bladene i oktober) gitt rammer rundt bygningene i midtfeltet. Jeg er rimelig sikker på at maleren har vært gjennom (eller er midt i) klassisk utdannelse, mest sannsynlig på Tegneskolen og har gjort som læreren sier. Signaturen kan alternativt tyde på at det er et elevarbeid som skal innleveres som et eksempel på akvarellkladd? Et utrykk for at verket er "ferdig" er det neppe, i så fall må det komme fra en slurv i 1982.
Post Reply

Return to “Kunst”