Gustav Wentzel

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gustav Wentzel

Post by Myge »

tho wrote:Sigrid kan kontakte Blomqvist Auksjoner på Lysaker, rett utenfor Oslo.

Skanfil har jeg ikke noe tro på. De drive vel med frimerker?

Gustav Wentzel var kjent kunstner, og det finnes informasjon
om ham på bilioteket og på internett.

Hvis det er et oljemaleri så er vurderingen relativ høy. Jeg kan
ikke ut fra bildet se om det er oljemaleri eller bare en reproduksjon
(f.eks. av et bilde som tilhører Nasjonalgalleriet).

En reproduksjon er et trykk som er limt til en plate eller limt på
en duk. Overflaten er slett. Så det burde være lett og se,
selv om "Hvermansen" ikke ser forskjell :)

mvh
Skanfil driver med frimerker også, du har gjerne aldri vært kunde hos Skanfil da det er det eneste du forbinder med dem...

Eksempelvis:
http://www.skanfil.no/LotMenu.aspx?n=1010011001
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Gustav Wentzel

Post by Knugen »

Myge wrote:
tho wrote:Sigrid kan kontakte Blomqvist Auksjoner på Lysaker, rett utenfor Oslo.

Skanfil har jeg ikke noe tro på. De drive vel med frimerker?

Gustav Wentzel var kjent kunstner, og det finnes informasjon
om ham på bilioteket og på internett.

Hvis det er et oljemaleri så er vurderingen relativ høy. Jeg kan
ikke ut fra bildet se om det er oljemaleri eller bare en reproduksjon
(f.eks. av et bilde som tilhører Nasjonalgalleriet).

En reproduksjon er et trykk som er limt til en plate eller limt på
en duk. Overflaten er slett. Så det burde være lett og se,
selv om "Hvermansen" ikke ser forskjell :)

mvh
Skanfil driver med frimerker også, du har gjerne aldri vært kunde hos Skanfil da det er det eneste du forbinder med dem...

Eksempelvis:
http://www.skanfil.no/LotMenu.aspx?n=1010011001
Dyreste maleri dere har solgt er til 6800 på auksjon gjennom tidene.

Sammenligne Blomquist med Skanfil på kunst blir som å sammenligne fluen og elefanten....
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gustav Wentzel

Post by Myge »

Beklager Knugen, du er dårlig til å søke, kanskje litt for kjapp. Siste kunstobjekt jeg beskrev gikk for 75.000,- pluss salær. Du kan jo se om du finner det. Men jeg regner med han som lurte i januar har fått svaret sitt. Men artig sammenligning btw, artigere enn du nok er klar over :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gustav Wentzel

Post by Myge »

User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Gustav Wentzel

Post by Lagrinn »

Men nå er jo ikke dette noen malerier Myge?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gustav Wentzel

Post by tho »

Myge wrote:
tho wrote:Sigrid kan kontakte Blomqvist Auksjoner på Lysaker, rett utenfor Oslo.

Skanfil har jeg ikke noe tro på. De drive vel med frimerker?

Gustav Wentzel var kjent kunstner, og det finnes informasjon
om ham på bilioteket og på internett.

Hvis det er et oljemaleri så er vurderingen relativ høy. Jeg kan
ikke ut fra bildet se om det er oljemaleri eller bare en reproduksjon
(f.eks. av et bilde som tilhører Nasjonalgalleriet).

En reproduksjon er et trykk som er limt til en plate eller limt på
en duk. Overflaten er slett. Så det burde være lett og se,
selv om "Hvermansen" ikke ser forskjell :)

mvh
Skanfil driver med frimerker også, du har gjerne aldri vært kunde hos Skanfil da det er det eneste du forbinder med dem...

Eksempelvis:
http://www.skanfil.no/LotMenu.aspx?n=1010011001
OK, men norsk kunst på dette prisnivå bør ikke auksjoneres hos Skanfil.
Man bør søke steder som benyttes av de kjøpesterke kunstspekulantene.
Norsk kunst -> Blomqvist, GWPA, etc.
Dyr utenlandsk kunst -> Christies, Sotherbye's etc..
Tegneserier, mynt, smykker, frimerker, snurrepiperier -> Skanfil / QXL
mvh
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gustav Wentzel

Post by Myge »

Jeg skal ikke lage noen stor debatt om det ene eller andre, da jeg selvsagt er inhabil, men følte jeg måtte presisere at vi selger kunst og andre ting enn frimerker. Det er nok helt sant at det finnes andre auksjonshus som selger mye mer kunst enn oss, og i dette tilfellet er jeg interessert i hvor maleriet har tatt veien, om det er blitt solgt, og til hvilken sum. Jeg synes alle marked er spennende om dagen, og har sett de mest fantastiske ting i begge retninger prismessig de siste årene rundt om. Om det kommer av nervøse markeder rundt om som vil investere i trygge ting som kunst og samleobjekter vet jeg ikke, men jeg antar det.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Gustav Wentzel

Post by vemod »

Mynter selger man gjerne hos et auksjonsfirma som har spesialisert seg på mynter, sedler og medaljer.
Malerier selger man gjerne hos et auksjonsfirma som har spesialisert seg på kunst og antikviteter.
Bruktbiler selger man gjerne via en bilhandler.

Sånn er det bare.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Gustav Wentzel

Post by Knugen »

Lagrinn wrote:
Men nå er jo ikke dette noen malerier Myge?

Enig med Lagrinn hva har dette å gjøre med maleri? Denne tråden omhandler maleri hvorfor du drar inn musikkinstrument og en statuett?
Myge wrote:Beklager Knugen, du er dårlig til å søke, kanskje litt for kjapp. Siste kunstobjekt jeg beskrev gikk for 75.000,- pluss salær. Du kan jo se om du finner det. Men jeg regner med han som lurte i januar har fått svaret sitt. Men artig sammenligning btw, artigere enn du nok er klar over :)
Bare som et eksempel på forsjellen mellom dere og Blomqvist som du selv trekker frem som en av de store salgene deres:

http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/830455 (75.000)

Skanfil har jo prestert å klassifisere en statuett som "Skipsfart, maritime effekter" sier vel litt om nivået her.... Statuett er liten statue, statuer blir lagd av kunstere dermed kunst dermed tilhører den kategorien kunst. Blir litt som å selge specidalere under kategorien div. medaljer.


Til slutt er jeg enig med vemod, selg et objekt som tilhører en kategori hos de som virkelig kan det området. Ikke firmaer som driver med slik av og til!
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Gustav Wentzel

Post by Lagrinn »

Men, jeg vill bare si at jeg har handlet hos Skanfil flere ganger og jeg personlig er fornøyd med deres kompetanse og sørvis, og vill også si at Myge stortsett svarer på henvendelser han får, så jeg kommer til og handle mere hos dere :D

Ser fram til storauksjonen deres nå i oktober.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gustav Wentzel

Post by tho »

Jeg skal følge med på Skanfils auksjoner jeg også.

Vil bare tilføye at Blomqvist har som veiledende krav at maleriet har en vurdering
på minst 30.000 kr for at de vi ta det inn på kvaltetsauksjonene sine.
Kunst under det kan leveres inn til nettauksjonen, og der syners jeg det er
lave priser fortiden. Så det kan godt hende at Skanfil kan være er bra
alternativ her ...
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gustav Wentzel

Post by ramazotti »

tho wrote:Jeg skal følge med på Skanfils auksjoner jeg også.

Vil bare tilføye at Blomqvist har som veiledende krav at maleriet har en vurdering
på minst 30.000 kr for at de vi ta det inn på kvaltetsauksjonene sine.
Kunst under det kan leveres inn til nettauksjonen, og der syners jeg det er
lave priser fortiden. Så det kan godt hende at Skanfil kan være er bra
alternativ her ...
Da er det i så fall kun veiledende !
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gustav Wentzel

Post by tho »

ramazotti wrote:
tho wrote:Jeg skal følge med på Skanfils auksjoner jeg også.

Vil bare tilføye at Blomqvist har som veiledende krav at maleriet har en vurdering
på minst 30.000 kr for at de vi ta det inn på kvaltetsauksjonene sine.
Kunst under det kan leveres inn til nettauksjonen, og der syners jeg det er
lave priser fortiden. Så det kan godt hende at Skanfil kan være er bra
alternativ her ...
Da er det i så fall kun veiledende !
Ja, vil tro det.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gustav Wentzel

Post by Myge »

Knugen wrote:
Lagrinn wrote:
Men nå er jo ikke dette noen malerier Myge?

Enig med Lagrinn hva har dette å gjøre med maleri? Denne tråden omhandler maleri hvorfor du drar inn musikkinstrument og en statuett?
Myge wrote:Beklager Knugen, du er dårlig til å søke, kanskje litt for kjapp. Siste kunstobjekt jeg beskrev gikk for 75.000,- pluss salær. Du kan jo se om du finner det. Men jeg regner med han som lurte i januar har fått svaret sitt. Men artig sammenligning btw, artigere enn du nok er klar over :)
Bare som et eksempel på forsjellen mellom dere og Blomqvist som du selv trekker frem som en av de store salgene deres:

http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/830455 (75.000)

Skanfil har jo prestert å klassifisere en statuett som "Skipsfart, maritime effekter" sier vel litt om nivået her.... Statuett er liten statue, statuer blir lagd av kunstere dermed kunst dermed tilhører den kategorien kunst. Blir litt som å selge specidalere under kategorien div. medaljer.


Til slutt er jeg enig med vemod, selg et objekt som tilhører en kategori hos de som virkelig kan det området. Ikke firmaer som driver med slik av og til!
Hehe, artig vinkling på objektet. Dette objektet var et objekt som var rettet mot folk som samler Skipsfart og Maritime effekter. Statuen som ble solgt er en kjent statue på vestlandet, som kalles Fiskerne. Auksjonen ble opplyst om til interessenter som vi hadde, og samtlige av interessentene er store samlere av maritime effekter. Du virker som du har god greie på dette, så jeg håper du får brukt dine kunnskaper på nyttig og positivt vis fremover, det er noe av det Samlerforum er til for.
Av og til opplever man at noen objekter kan høre til i flere kategorier, og det er et problem for mange auksjonsselskap i dag, at man ikke kan legge et objekt inn i de forskjellige stedene det gjerne hadde hørt hjemme. Ta f.eks. et postkort fra en togstasjon som også har bilde av kongelige, som er skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson, og påsatt et sjeldent frimerke, som igjen har et sjeldent stempel. Hvordan ville man f.eks. katalogisert det? Dette er nok et søkt tilfelle, men ganske ofte får man objekter som kunne hørt til under flere kategorier.

I denne statuettens eksempel valgte vi en kategori hvor vi visste vi hadde interessenter.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Gustav Wentzel

Post by Knugen »

Myge wrote: Hehe, artig vinkling på objektet. Dette objektet var et objekt som var rettet mot folk som samler Skipsfart og Maritime effekter. Statuen som ble solgt er en kjent statue på vestlandet, som kalles Fiskerne. Auksjonen ble opplyst om til interessenter som vi hadde, og samtlige av interessentene er store samlere av maritime effekter. Du virker som du har god greie på dette, så jeg håper du får brukt dine kunnskaper på nyttig og positivt vis fremover, det er noe av det Samlerforum er til for.
Av og til opplever man at noen objekter kan høre til i flere kategorier, og det er et problem for mange auksjonsselskap i dag, at man ikke kan legge et objekt inn i de forskjellige stedene det gjerne hadde hørt hjemme. Ta f.eks. et postkort fra en togstasjon som også har bilde av kongelige, som er skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson, og påsatt et sjeldent frimerke, som igjen har et sjeldent stempel. Hvordan ville man f.eks. katalogisert det? Dette er nok et søkt tilfelle, men ganske ofte får man objekter som kunne hørt til under flere kategorier.

I denne statuettens eksempel valgte vi en kategori hvor vi visste vi hadde interessenter.
Intressant vinkling Myge, så faktisk ikke den siden.

Men da tenker jeg hvorfor ikke å dobbeltkategorisere? Altså auksjonen er den samme men man kjører den i to kategorier. Slik som for eksempel på ebay.

Evt. hvis det ikke går så kan dere jo bare late som dere har to identiske til salg og dra inn dobbelt :lol:
Post Reply

Return to “Kunst”