F.Tidemann Johannessen

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

F.Tidemann Johannessen

Post by kråketoppen »

Jeg søker F.Tidemann Johannessen, som er kunstner. Har 4 bilder av han, men kan ikke finne denne i kunstnerlexikon. Noen som vet noe her?
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by Stig Westerhus »

Er det ikke Frithjof Tidemann Johannesson du mener?

http://gerrie-thefriendlyghost.blogspot ... esson.html
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by kråketoppen »

Hei Stig W.

Det var rett kunstner og flere av bildene var beskrevet på den linken. Hadde vært flott om en ca. verdi eller hva hans bilder går på div. auksjoner? Kanskje Skanfil tar imot for salg? :D
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by Stig Westerhus »

Godt at det var rett da.
:-)
Regner med at Myge kan gi deg et svar på det andre...
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by tho »

Tidemand-Johannessen, Carl Frithjof, 1916—58, maler, grafiker og forfatter. Utførte bl.a. utsmykningen av Torshov kirke, Oslo, med mosaikker og glassmalerier. Utg. bl.a. Vi syntes ikke det hastet (1945).

Ref. Caplex.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by tho »

Jeg har også bilder av denne kunstneren, og det er maleri, gouache og tresnitt.

Du får vise fram det du har, så skal jeg gi deg en verdivurdering.

mvh
Wilh.
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2011 15:24

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by Wilh. »

Hei, se norsk Wikipedia om Frithjof Tidemand-Johannessen. Har skrevet en ganske grundig biografisk artikkel om ham der. Og det er bare å kontakte meg med spørsmål om kunsten hans som man ikke finner svar på i den artikkelen, så vil jeg prøve å hjelpe.

Er på jakt etter noen av hans trykk, så si gjerne fra om du har noe du ønsker å selge.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by kråketoppen »

Hei, solgte de 4 stk. trykk fra "årstidene" og fikk kr.500.- og er fornøyd. :D
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by tho »

Det er utgitt en del tresnitt, der signatur er trykt. Det er ekte tresnitt, men ikke
verdt like mye de tresnittene som er signert for hånd av kunstneren.

Siden 4 tresnitt gikk for 500 kr, så, var vel det de med stort opplag og trykt
signatur?
Wilh.
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2011 15:24

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by Wilh. »

Med "årstidene" mener du vel den serien som egentlig heter "Norge i 12 originale fargetresnitt"? Denne ble trykket av kunstneren selv på en boktrykkpresse, med påtrykket signatur. Tidemand-Johannessen holdt visstnok ikke tellingen med hvor mange eksemplarer han trykket opp av denne serien. Opplaget kan ha vokst med etterspørselen, for å si det sånn.

For fire trykk fra denne serien ville jeg sagt at 800-1000 for fire er en grei pris i perfekt stand. I normal stand så ville jeg sagt 600-800. Men rett pris er som kjent hva noen er villig til å gi der og da. De signerte trykkene i begrenset opplag ligger selvsagt en god del høyere. Han har nok vært litt glemt, kanskje fordi han døde ganske ung i 1958 og fordi "fargetresnittskolen" fra femtitallet raskt ble ansett som veldig umoderne på sekstitallet. Etter det har den gått litt i glemmeboken. Synd, for mye av dette er kvalitetsgrafikk som også er viktig rent kulturhistorisk.

Er fremdeles interessert i grafikk av Tidemand-Johannessen, hvis noen der ute har noe til overs. Og i og for seg også i andre fargetresnitt fra etterkrigstiden.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by tho »

Har et tresnitt her, nummerert 51/200 og signert for hånd.
Attachments
ftj.jpg
ftj.jpg (45.08 KiB) Viewed 6689 times
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by vivavegas »

Wilh. wrote:Hei, se norsk Wikipedia om Frithjof Tidemand-Johannessen. Har skrevet en ganske grundig biografisk artikkel om ham der. Og det er bare å kontakte meg med spørsmål om kunsten hans som man ikke finner svar på i den artikkelen, så vil jeg prøve å hjelpe.

Er på jakt etter noen av hans trykk, så si gjerne fra om du har noe du ønsker å selge.
Spennende med en kunstekspert på forumet. Dvs. ikke meningen å oute deg som det, men siden du kun har disse 2 innlegg så antar jeg at du har over gj.snittet interesse for kunst.
Wilh.
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2011 15:24

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by Wilh. »

vivavegas wrote:
Wilh. wrote:Hei, se norsk Wikipedia om Frithjof Tidemand-Johannessen. Har skrevet en ganske grundig biografisk artikkel om ham der. Og det er bare å kontakte meg med spørsmål om kunsten hans som man ikke finner svar på i den artikkelen, så vil jeg prøve å hjelpe.

Er på jakt etter noen av hans trykk, så si gjerne fra om du har noe du ønsker å selge.
Spennende med en kunstekspert på forumet. Dvs. ikke meningen å oute deg som det, men siden du kun har disse 2 innlegg så antar jeg at du har over gj.snittet interesse for kunst.
Hei, er nok ingen kunstekspert nei. Men er jo mer enn vanlig interessert i norsk/nordisk grafikk, og har vært spesielt nysgjerrig på Tidemand-Johannessen siden det har vært lite skrevet så lite om ham. Og da jeg så at det var flere som lurte på ham så har jeg delt av det jeg alt har funnet. Hvis jeg får spørsmål om andre norske grafikere så kan jeg sjelden si stort, men jeg kan jo se etter svar i bøkene mine da.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by tho »

Wilh. wrote:
Er fremdeles interessert i grafikk av Tidemand-Johannessen, hvis noen der ute har noe til overs. Og i og for seg også i andre fargetresnitt fra etterkrigstiden.
Er det tresnittet jeg viste fram av interresse?
Wilh.
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2011 15:24

Re: F.Tidemann Johannessen

Post by Wilh. »

tho wrote:
Wilh. wrote:
Er fremdeles interessert i grafikk av Tidemand-Johannessen, hvis noen der ute har noe til overs. Og i og for seg også i andre fargetresnitt fra etterkrigstiden.
Er det tresnittet jeg viste fram av interresse?
Har sendt deg PM om dette nå.
Post Reply

Return to “Kunst”