Gammel reproduksjon

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
Vaumt266
Posts: 16
Joined: 17 Jan 2012 13:50

Gammel reproduksjon

Post by Vaumt266 »

Kan noen hjelpe meg med dette. Har arvet et gammelt bilde fra ca 1900. Det er montert i orginal ramme med glass. Kunstner er William M Turner . Jeg har hatt det ut av rammen og bildet ser ut for å være malt oppå selve trykket, og er meget fint utført. Jeg er selv billedkunstner og kan til en viss grad bedømme kvaliteten på arbeidet. Spørsmålet er, kan noen si noe om teknokker som ble brukt på denne tiden, og om bildet har noen verdi?
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Gammel reproduksjon

Post by attenfjorten »

Her må du nok legge ut et bilde/foto for å få respons! Umulig å si noe om hvis ikke :D
Vaumt266
Posts: 16
Joined: 17 Jan 2012 13:50

Re: Gammel reproduksjon

Post by Vaumt266 »

Det blir en hel jobb. Greier ikke å få gode bilder uten å demontere det. Blir bare reflekser i glasset. Originalen het er East Cowes Castle the residence of J. Nash, the regatta. Men kan noen svare på hvilke reproduksjonsteknikker man brukte for 100 år siden. Der man kollorerte trykket. Det er trykket på solid papir.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Gammel reproduksjon

Post by attenfjorten »

Du skriver malt, men kan det være fargelagt etterpå med stifter, evt. med akvarellfarger? Neppe maling oppå trykket? Det kan være tresnitt, litografi eller oljetrykk,evt.kobberstikk eller stålstikk? Mange reproduksjoner fra forrige århundreskifte er oljetrykk,særlig bibelske/kristelige. Generelt er reproduksjoner ikke særlig mye verdt, dersom det ikke er i "superklasse" a la Munch eller Rembrandt, men her skal jeg ikke være for påståelig. hvis du tror det har en verdi bør du konsultere et galleri eller en kunstforretning! Lykke til!
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gammel reproduksjon

Post by ramazotti »

East Cowes høres ut som noe på kysten av Scottland,og da er det kanskje i sekkepipelandet vi skall
lete ?
Vaumt266
Posts: 16
Joined: 17 Jan 2012 13:50

Re: Gammel reproduksjon

Post by Vaumt266 »

Det er ikke malt med olje oppå trykket. Mulig vannfarge eller en oljestift. Men det ser ut for å være håndarbeid. Tresnitt kan utelukkes da den teknikken er lett å kjenne igjen og så langt jeg kjenner lito så tror jeg heller ikke det. De andre teknikkene som nevnes kjenner jeg ikke til.
Vaumt266
Posts: 16
Joined: 17 Jan 2012 13:50

Re: Gammel reproduksjon

Post by Vaumt266 »

Må jo også legge til at Turner absolutt er i superklasse som du kaller det. Det finnes knapt bilder i omsetning. Han er jo regnet som en av de absolutt store. Derfor min interesse for dette bildet.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gammel reproduksjon

Post by Arve »

Ikke scotland men Isle of Wight, og her finner du originalen http://collections.vam.ac.uk/item/O8086 ... es-castle/. Verdien av en reproduksjon har jeg ingen peiling på.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Vaumt266
Posts: 16
Joined: 17 Jan 2012 13:50

Re: Gammel reproduksjon

Post by Vaumt266 »

Jeg finner håndlagede reproduksjoner av Turner omsatt på auksjoner for 4-6000 dollar. Men finner ikke ut om disse er av samme type som mitt bilde. Originalene hans selges for opp mot 30 million pund. Så han er ingen hvem som helst.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammel reproduksjon

Post by tho »

En reproduksjon har kun dekorativ verdi.
Vaumt266
Posts: 16
Joined: 17 Jan 2012 13:50

Re: Gammel reproduksjon

Post by Vaumt266 »

Tror ikke du skal være for bastant på det. Gamle reproduksjoner kan være håndkollorerte og da er de nærmest "one of a kind" . Og derfor kan de ha en viss samlerverdi.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Gammel reproduksjon

Post by kråketoppen »

Kom et et godt bilde, som vår kære vend sku sagt. :D
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammel reproduksjon

Post by tho »

Vaumt266, vis et bilde, så skal jeg gi deg en vurdering. :mrgreen:
Post Reply

Return to “Kunst”