Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
kjetilko
Posts: 49
Joined: 27 Jun 2010 23:17
Location: Melhus
Contact:

Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Post by kjetilko »

Godt nytt år alle sammen!

I tillegg til å samle årgangsmynter fra Oscar II, Haakon VII og Olav V, så samler jeg Harald V. I og med at jeg samler i best mulig kvalitet så kommer et lite dilemma snikende inn. Hvorfor har jeg samlet alle myntene i Harald V i vanlig sirkulasjonsmynt i kvalitet 0 fra rull når jeg vet at det finnes 2 bedre utgaver av samtlige. Enten som vanlig myntsett eller i proof sett. Hvorfor samler jeg ikke bare alle proof settene så har jeg de i aller beste kvalitet?
Problemstillingen ble vel først introdusert når man begynte å produsere proof myntsett og har en annen kvalitet enn mynt fra rull. Disse settene er ikke ment for sirkulasjon og er derfor ikke "vanlige" mynter etter min mening.

Er jeg alene om denne tankegangen? Eller samler dere på de vanlige myntsettene og proof settene?

mvh
Kjetil
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Post by Ask »

Jeg forstår hva du mener. Men er proof best og kan proof sammenlignes med 0 ? Vi snakker jo om tom forskjellige produksjonsmåter. Hvis du fortsetter med Harald i 0 vil Harald - myntene henge bedre sammen med de øvrige. På en annen side tar jo ikke samlingen skade av å omfatte noen få proof også, det kan være artig som supplement for å studere forskjellen mellom de to fremstillingsmåtene. Proof er ikke bare et nymotens påfunn , slike mynter er blitt laget i ca 300 år ( om enn i langt mindre antall enn i dag ). I mitt hovedsamleområde ( Tyskland 1871 - 1918 ) finnes det proof - versjoner av en ganske stor del av myntene. Jeg kjøper en her og der , men etter min mening er det ingenting som slår en gammel sølvmynt i 0 med en fin gammel patina.

Mvh. Ask
kjetilko
Posts: 49
Joined: 27 Jun 2010 23:17
Location: Melhus
Contact:

Re: Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Post by kjetilko »

Du kommer med noen gode poeng her Ask. I og med at det er to forskjellige produksjonsmetoder så kan man kanskje ikke sammenlikne de. Jeg har, slik som deg, supplert samlingen med noen proof mynter for å kunne se forskjellen, og det er vel der det ligger at jeg synes at proof myntene er så mye finere.
Du sier at proof ikke er bare et nymotens påfunn, men de proof myntene som ble laget i gamle dager var vel ikke beregnet for en samler slik som dagens proof mynter er? Eller tar jeg feil her? For dagens proof mynter er ikke laget for å settes i sirkulasjon, derfor kan de egentlig ikke sammenliknes.

Jeg er enig med deg at en gammel sølvmynt med patina kan se fin ut, men synes de er så vanskelige å komme over. Og hvis jeg ser en som jeg kunne tenke meg så er det som oftest en med større lommebok en meg som får den... ;-)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Post by bengt »

Amerikanske myntsamlere virker nå som at sier at for å ha en "komplett" samling må man både ha myntene i vanlig kvalitet og proof kvalitet.

Siden proof mynter i Norge kun har kommet ut i sett har jeg selv ikke tatt dem ut av proofsettene for å sette dem i album, de holder seg fint i plastesken sin. (Merk at et av eksportsettene til USA inneholder en mynt i proof som ikke er i det vanlige proof settet, så du "må" ha dette settet i tillegg ;-)

Som en klok samler sa en gang: Du må ikke samle noe spesielt, du bygger opp din egen samling med de myntene du ønsker å ha :-)
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Post by Ask »

kjetilko wrote:Du kommer med noen gode poeng her Ask. I og med at det er to forskjellige produksjonsmetoder så kan man kanskje ikke sammenlikne de. Jeg har, slik som deg, supplert samlingen med noen proof mynter for å kunne se forskjellen, og det er vel der det ligger at jeg synes at proof myntene er så mye finere.
Du sier at proof ikke er bare et nymotens påfunn, men de proof myntene som ble laget i gamle dager var vel ikke beregnet for en samler slik som dagens proof mynter er? Eller tar jeg feil her? For dagens proof mynter er ikke laget for å settes i sirkulasjon, derfor kan de egentlig ikke sammenliknes. Jeg er enig med deg at en gammel sølvmynt med patina kan se fin ut, men synes de er så vanskelige å komme over. Og hvis jeg ser en som jeg kunne tenke meg så er det som oftest en med større lommebok en meg som får den... ;-)
De allerførste proof- myntene som ble laget var vel arbeidsprøver som skulle legges frem for de rette myndighetene for godkjenning, husker at vi hadde dette i en diskusjon her for 1 eller 2 år siden. Jeg vet egentlig ikke når folk begynte å interessere seg for samtidsmynt. Her i Norge var det vel ikke før etter annen verdenskrig, men dette er ikke jeg den rette til å utale meg med skråsikkerhet om. I Tyskland finnes det samlerliteratur for myntene fra perioden 1806 - 71 fra rundt 1900, omtrent på denne tiden våkner også interessen for mark - myntene. Jeg vil nok tro at proof- eksemplarene da ble utelukkende laget for samlerne. Opplagene var lave , fra ca 10 til ca 200 eller 300 ( med unntak ), svært ofte er ikke tallene kjent. Et annet spørsmål er det hva som skjedde med dem siden. Havnet de i sirkulasjon allikevel ? Ofte støter man på det som på engelsk kalles " impaired proof ", dvs proof- mynter som har sirkulasjonsspor. Eller spor etter feil håndtering , dette er ikke så lett å se bestandig.

Mvh. Ask
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Post by jornkris »

Jeg samler ikke proofsettene. Føler ikke jeg trenger to av hver mynt.
Opplevde også at myntene inni settene etterhvert ble stygge, at gravitasjonen trakk dem ut av hullene hvis de lå samme vei veldig lenge, i tillegg til at det tok masse plass.
I tillegg er det det dyrt å samle proofsettene, myntverket har satt opp prisen sakte med sikkert hvert eneste år etter at samlerhuset overtok. 790 kroner i fjor, da blir vel årets pris 840.
I år vil det ikke bli produsert tjue, fem eller enkroner, så settet vil bare inneholde en tikrone. Jeg gidder ikke betale 840 kroner for en tikrone når jeg får den for ti kroner i banken, evt 15 hos mynthandlerne eller hobbymynthandlerne på qxl.
kjetilko
Posts: 49
Joined: 27 Jun 2010 23:17
Location: Melhus
Contact:

Re: Ordinær sirkulasjonsmynt vs proof mynt

Post by kjetilko »

God tilbakemelding på dette og merker en tilbøyelighet til å droppe å samle proof for mitt vedkommende når jeg tenker over det. Det blir som jornkris er inne på at proof myntene er veldig dyre, og er de egentlig verdt prisen?

Derfor kommer jeg til et lite tanke eksperiment:
Du samler Harald V årgangsmynt og du skal ha den nye 10 kronen for 2013. Denne kan skaffes som vanlig ordinær sirkulasjonsmynt og proof. Begge har samme pris som er 10,- kroner.

Tror de fleste velger proof mynten, og det vil heller ikke være noe problem å bruke denne i butikken for den saks skyld siden den koster det samme. Derfor kommer jeg til den konklusjonen at det er prisen som gjør proof utgaven om til mer som et konsept, eller kunstverk av den ordinære mynten. Det er altså prisen som distanserer proof fra å være en en "gyldig" mynt i samling av Harald V årgangssamlingen.

Hvilken utgave ville du ha valgt og er du enig at det er prisen som er avgjørende :?:
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”