Pregemåte

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
kjetilko
Posts: 49
Joined: 27 Jun 2010 23:17
Location: Melhus
Contact:

Pregemåte

Post by kjetilko »

Hei alle

Jeg tok bilder av noen mynter jeg tenkte jeg skulle legge ut på QXL og la merke til at på den ene Haakon VII 1 krone 1914 så var alt preget to ganger, men ikke datoen? Selve 14 i 1914 var bare en gang. Var det slik i gamle dager at de preget en haug med mynter uten årstallet og så preget man disse myntene på nytt etterhvert som årene gikk?
Haakon VII 1 krone 1914
Haakon VII 1 krone 1914
IMG_7592-3.jpg (460.42 KiB) Viewed 620 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Pregemåte

Post by Ask »

kjetilko wrote:Hei alle

Jeg tok bilder av noen mynter jeg tenkte jeg skulle legge ut på QXL og la merke til at på den ene Haakon VII 1 krone 1914 så var alt preget to ganger, men ikke datoen? Selve 14 i 1914 var bare en gang. Var det slik i gamle dager at de preget en haug med mynter uten årstallet og så preget man disse myntene på nytt etterhvert som årene gikk?
IMG_7592-3.jpg
Arbeidsstemplene, dvs stemplene som ble benyttet til å prege selve mynten ble laget ut fra en patrise. Det var ( eller kanskje til og med er ) nok vanlig at det ble laget en del arbeidsstempler på forhånd. Disse manglet gjerne årstallet , eller ihvertfall de siste sifrene i årstallet. Årstallet ble så punslet inn når pregeoppdraget kom. Alt etter hvor nøyaktig gravøren jobbet eller om dette skjedde for hånd eller maskinelt kunne det oppstå små varianter i stillingen på sifrene - til glede for variantsamlerne idag. Dvs. når mynten ble preget var stempelet komplett. Dersom man hadde preget mynten uten årstall først hadde man uansett vært nødt til å benytte et stempel som viser hele myntbilde. Et blankt stempel ville bare ha visket ut myntbildet igjen.

Grunnen til at 14 i 1914 ikke viser dobbelte konturer er nettopp at 1 og 4 ble punslet inn etter at selve stempelet var laget ferdig.

Mvh. Ask
Last edited by Ask on 30 Jan 2013 22:44, edited 1 time in total.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Pregemåte

Post by ramazotti »

Dette er en kjent variant,om den er vanlig eller ikke er jeg ikke sikker på,men du finner den her :
http://feilpreg.com/mynter01/1krone.html#1kr1914anker

Varianter på norske mynter er ganske normalt,og du finner lignende frem til 1972/1973.
Senere blir det hullfeil/manglende hull og diverse andre avarter.

Varianter er ikke noe utbredt samlerområde,men vi kan jo håpe på et oppsving,selv om jeg tviler.
Jeg har solgt noen få av mine øremynter fra Olav V,og det er som oftest de med vridd stempel som kan
oppnå litt over normalen,særlig de som er i god kvalitet. Og da helst 0 eller 0/01.
kjetilko
Posts: 49
Joined: 27 Jun 2010 23:17
Location: Melhus
Contact:

Re: Pregemåte

Post by kjetilko »

Takk for gode svar. Muligens jeg tar vare på denne varianten :-)

Mvh
Kjetil
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”