Lurt på bergen mynt og seddel ??

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Shammer17
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2013 23:59

Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Shammer17 »

Hei! Kjøpte nylige 2 gullmynter fra bergen mynt og seddel. En John F Kennedy 1/20oz fra 1994 og eg candaian maple leaf 1/20oz fra 1993.
Det sto på siden at begge myntene var 99,9% solid gold, men når jeg fikk myntene i dag så det ut som om det hadde flasset av litt gull på kanten av mynten... kom frem eg litt "grålig" farge.... Vet ikke om jeg har blitt lurt og at dette er en gullbelagt mynt eller om det bare eg noe drit på mynten....
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Espen »

Bilder?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Myge »

Lite trolig at du er blitt lurt, helt sikkert noe dill på mynten. Kom innom meg, så kan vi ta en titt :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Kjetil Kvist »

Standard gullmynter i Norge takket være Samlerhuset. Har ikke hørt om fakes av disse.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Shammer17
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2013 23:59

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Shammer17 »

Håper ikke den er falsk! Myge, du som er nede på skanfil?? :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Arve »

Jeg tor du kan ta det helt med ro. BMS er en anerkjent handler og opererer med garanti og bytterett hvis det skulle være noe galt med myntene. Jeg har aldri hørt at noen har hatt problemer med dem.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Myge »

Myge, han på Skanfil ja :)
Shammer17
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2013 23:59

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Shammer17 »

Okei takk for bra med svar! ble bare litt engslig... Var kanskje litt dumt valg av navn på tråden! Beklager for det.. Tror ikke Bergen mynt og seddel lurer noen, men tenkte at de kanskje hadde fått inn en falsk mynt og solgt den videre uten at de viste det.
Men regner med at det bare er en skjønnhetsfeil :)
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Lord Flash »

Shammer17 wrote:Okei takk for bra med svar! ble bare litt engslig... Var kanskje litt dumt valg av navn på tråden! Beklager for det.. Tror ikke Bergen mynt og seddel lurer noen, men tenkte at de kanskje hadde fått inn en falsk mynt og solgt den videre uten at de viste det.
Men regner med at det bare er en skjønnhetsfeil :)
Enig, overskriften var ikke bare litt dum, kanskje mer i retning veldig dum. Bra du skjønte det selv.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by Mineline »

Arve wrote:Jeg tor du kan ta det helt med ro. BMS er en anerkjent handler og opererer med garanti og bytterett hvis det skulle være noe galt med myntene. Jeg har aldri hørt at noen har hatt problemer med dem.
Nei , her kan du ta det helt med ro .. ingen blir lurt av BMS ...
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by madsemann »

Mineline wrote: Nei , her kan du ta det helt med ro .. ingen blir lurt av BMS ...
Det er vel strengt tatt et definisjonsspørsmål. Jeg ville følt meg lurt om jeg feks kjøpte denne: http://www.myntogseddel.no/Mynter-Norge ... Proof.html
Det er mer enn dobbel markedspris.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by ramazotti »

madsemann wrote:
Mineline wrote: Nei , her kan du ta det helt med ro .. ingen blir lurt av BMS ...
Det er vel strengt tatt et definisjonsspørsmål. Jeg ville følt meg lurt om jeg feks kjøpte denne: http://www.myntogseddel.no/Mynter-Norge ... Proof.html
Det er mer enn dobbel markedspris.
Jeg ville trolig følt meg lurt,uansett hva jeg hadde kjøpt fra BMS.....
Heldigvis har jeg ikke handlet med dem.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by samler607 »

madsemann wrote:
Mineline wrote: Nei , her kan du ta det helt med ro .. ingen blir lurt av BMS ...
Det er vel strengt tatt et definisjonsspørsmål. Jeg ville følt meg lurt om jeg feks kjøpte denne: http://www.myntogseddel.no/Mynter-Norge ... Proof.html
Det er mer enn dobbel markedspris.
Må si meg veldig enig i henvist eksempel. Mange flere eksempler også, om man tar en titt på prisene dems.
BIK
Posts: 18
Joined: 03 Jun 2012 22:14

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by BIK »

Jeg har handlet med Bergen Mynt og Seddel, og har bare gode erfaringer. Har også solgt mynter til BMS.

Innehaveren er veldig streng i graderingene. Ramazotti er veldig skeptisk til BMS. Enig i at minnemyntsettet (eksemplet i tråden) til BMS er overpriset vs markedsprisene.

Men jeg har kun handlet årgangsmynter, og mener at vurderingene hans på disse myntene er realistiske. Det er andre aktører man absolutt bør holde seg unna. Uansett, jeg er på vei ut av markedet.

Beholder kun noen utvalgte objekter i samlingen.

BIK
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Lurt på bergen mynt og seddel ??

Post by ramazotti »

BMS er sikkert seriøse,det betviler jeg overhodet ikke.
Men mye av det de selger er overpriset,eksemplene er mange.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”