middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by holofire »

Da er det svært svært lenge siden jeg har vært inne her på forumet. Ser at det er mye aktivitet her og det er bra :D

Jeg har noen mynter jeg står stille på. Håper at det er en av dere her inne som vil ofre litt tid på dette å hjelpe meg litt på vei.
1.jpg
1.jpg (47.8 KiB) Viewed 2508 times
2.jpg
2.jpg (46.98 KiB) Viewed 2507 times
3.jpg
3.jpg (44.09 KiB) Viewed 2507 times
4.jpg
4.jpg (49.21 KiB) Viewed 2507 times
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by holofire »

5.jpg
5.jpg (46.37 KiB) Viewed 2506 times
6.jpg
6.jpg (45.04 KiB) Viewed 2506 times
7.jpg
7.jpg (42.65 KiB) Viewed 2506 times
8.jpg
8.jpg (44.59 KiB) Viewed 2506 times
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by attenfjorten »

Ser ut som svensk middelaldermynt, dette? Kan hodet være Albrecht,eller en anonym brakteat? E-en kan være Magnus Eriksson, det ser også ut som en løvepenning, og jeg tipper på svensk-1300-1400 talls, jeg! Her er det nok flere som kan hjelp bedre enn meg sånn i farten!
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by holofire »

Ingen andre som kan gi noe antydning til hva disse er?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by kråketoppen »

Jeg har en god katalog over svenske middelaldermynter, men nesten ikke åpnet, kan sende den til deg så kan du se selv om du finner dem der? Men svar får du sikkert føre jeg får postet den. :)
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by Trond i California »

Velkommen tilbake, holofire!
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by kråketoppen »

Trond i California wrote:Velkommen tilbake, holofire!
:D :D
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by holofire »

kråketoppen wrote:Jeg har en god katalog over svenske middelaldermynter, men nesten ikke åpnet, kan sende den til deg så kan du se selv om du finner dem der? Men svar får du sikkert føre jeg får postet den. :)
Det ville vært supert! Takker sender deg PM
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by holofire »

Trond i California wrote:Velkommen tilbake, holofire!
Takker, litt mere tid nå. Bygde hus i 2009/2010 og så opprettet jeg firma og startet butikk (spaceworld) i Stathelle 2012 og tiden til nettet har ikke strukket til. Men nå som jeg har vært åpent snart ett år så er mye på plass og fremover håper jeg tiden til numismatikk vil bli noe mere enn det har vært. Samtidig godt med en pause og. Setter så stor pris på å nyte albumene igjen.

Solgte mye av samlingen av det fra 1814 og nedover, men har igjen nå 1814 og oppover;) Middelalder ble for drøy for meg. Det er så altfor mye pent der som frister :D enn så lenge..
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by holofire »


Takk for link, titter litt der. Nå er jo ikke alle de fire myntene så altfor tydelige at det gjør noe. Men noe hadde jeg håpet å tyde ut av det.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by arnetech »

veldig kule mynter, litt rart at ingen flere har svar på hva dette er, dette skulle jo vært spennende nok til at "eliten" gidder svare (hehe). men uansett dette var skikkelig kule saker. likte bildene kjempe her jeg. takker Holofire.
Live long & prosper
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by ZZzzz »

arnetech wrote:veldig kule mynter, litt rart at ingen flere har svar på hva dette er, dette skulle jo vært spennende nok til at "eliten" gidder svare (hehe). men uansett dette var skikkelig kule saker. likte bildene kjempe her jeg. takker Holofire.
Jeg vet ikke hvem du egentlig henviser til når du snakker om "eliten". Men nå er det for min del slik, at ofte når jeg viser at jeg har kunnskaper, til og med mer kunnskaper enn mange andre, så får jeg masse rart slengt etter meg. Jeg hadde håpet på at de i Oslo, som mener at jeg ikke har så mye kunnskaper om disse myntene, allerede kunne ha kommet med et godt svar. Men det har de ikke enda. Så vi får sette oss ned og vente tålmodig på deres svar.

Derfor kommer det ikke noe svar fra min side. Vil noen allikevel ha noe vettugt ut av meg, så får de bestille meg!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by Kjetil Kvist »

Så over til Oslo.

Jeg skulle gjerne sett disse i virkeligheten. Ut fra bildene ser dette veldig spennende ut. Jeg synes i alle fall den med portrett er interessant, og da Schive har listet slike brakteater under "uvisse" (tab. XII, 33 f.eks.) er det en mulighet for at dette er en norsk mynt. Norges Mynter ("den lille grønne") har også avbildet en slik som nummer tre nederst på s. 28, da med anmerkning om at disse 1/4-peningene kan ha kommet fra Magnus Lagabøters tid, og kan blitt preget inn i Håkon Vs tid. Altså kan det være snakk om en skikkelig godbit.

Den øverste brakteaten (eller hulpenningen) ser for meg ut til å ha en krone som motiv; krone med pull og to punkter under. Om denne er norsk eller utenlandsk mynt skal jeg ikke si sikkert uten å undersøke nærmere.

De andre bildene får jeg ikke noe umiddelbart ut av.

Jeg skal sjekke i den svenske boka over middelaldermynter i morgen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: middelaldermynt noen som kan hjelpe?

Post by holofire »

Så Kjetil eller ZZZZZzzzzzz om en av dere kan finne ut av disse ville jeg satt meget stor pris på det.

Send meg PM om noe kan ordnes :D

Jeg jobber ikke lenger i Oslo så er ikke så lett å stikke innom lenger. ender de gjerne for videre undersøkelse!
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”