Hjelp til nybegynner

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Hjelp til nybegynner

Post by donroar »

Hei,

Jeg har lyst til å begynne å samle på norske mynter/sedler, men kan i grunn fint lite om dette. Jeg ønsker å ha dette som en hobby først og frems, men selvsagt i håp om å få en samling som på lang sikt kan stige i verdi. Jeg liker å kjøpe/selge/bytte ting, sortere og katalogisere.. så det er i grunn rart at jeg ikke har begynt med dette for lenge siden :)

Jeg har lyst til å begynne forsiktig, og så billig som mulig, og har sett for meg å starte hovedsaklig med 1 kr mynter av alle årganger så langt ned jeg har råd til. Så nære kvalitet 0 som mulig, frem til en viss sum, men gjerne dårligere kvalitet for å få en mer komplett samling. Jeg kjenner ingen som driver med dette, så jeg har ingen å spørre om råd. Våger meg derfor med noen spørsmål her inne i håp om at noen kan være hyggelige å hjelpe en nybegynner.

1. Hva trenger jeg av utstyr, og hvor kan jeg handle dette billigst mulig? Album etc. evnt. type album som passer det jeg beskriver ovenfor. Trenger jeg vekt?
2. Hvilke kilder kan jeg bruke om jeg vil sjekke verdien på en mynt? Vet det finnes "katalogpriser", men er usikker på hvor jeg får fatt på dem og hva som er reel kjøp/salgs verdi i forhold til dette.
3. Hvor kan/bør jeg handle mynter i starten? Kjenner til QXL og samlerhuset, og tror vi har en lokal mynthandler i sarpsborg.

Finnes det evnt. gode bøker eller online guider som dette dere kan anbefale en nybegynner? Jeg håper jeg slipper for mange svar som "bruk google" etc, for jeg har googlet litt og har lest litt av hva jeg har funnet, men det blir litt lapskaus av informasjon og lite konkret.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hjelp til nybegynner

Post by Ask »

Hei og velkommen til en spennende hobby !

NB ! Styr unna samlerhuset !

Et medlem her på forumet, jornkris , har laget en gratis katalog over samtlige norske mynter etter 1814. den kan lastes ned fra hans hjemmeside, ellers finnes det per i dag to myntkataloger som kan kjøpes hos din lokale mynthandler.
Elelrs anbefaler jeg en tur til ditt lokale bibliotek, der de helt sikkert har literatur om myntsamling, hold utkikk etter tobindsverket til Kolbjørn Skaare om norske mynter, den er alltid morsomt å bla og lese i. En annen forfatter som du kan være obs på er Rønningen ( kommer ikke på fornavnet i farten ).

Sikkert ingen dum ide å begynne med en bestemt valør. Enkronen gjør det mulig å dra helt tilbake til 1875, så en slik samling blir en god illustrasjon på norsk pengehistorie.

Lykke til !

Hilsen, Ask
Last edited by Ask on 03 Jun 2013 15:13, edited 1 time in total.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hjelp til nybegynner

Post by bengt »

Jeg har samlingen min i Hartberger myntrammer, dette får du album med og uten fortrykksark til. (Du trenger ikke vekt.)

I fjor kom det en ny katalog som heter Handlerkatalogen, den har realistiske priser (i motsetning til Norges Mynter katalogen som er utgitt/styrt av samlerhuset...)

http://Www.myntogseddel.no og http://www.numisma.no har det du trenger.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hjelp til nybegynner

Post by bengt »

Ang hvor du skal kjøpe.

Samlerhuset er dyre på det lille de har av mynter. De spesialiserer seg på medaljer som er tilnærmet verdiløse i andrehåndsmarkedet...

På qxl må du være litt forsiktig, det er langt i fra sikkert at "garantert 0" og "toppeksemplar" faktisk er kv 0 - så ikke gi 0-pris ukritisk... Men det er billigere enn i butikk.

Hos annerkjente handlere får du det du betaler for.

Få tror at mynter etter 1960 har særlig potensiale for verdistigning, det eksisterer for mange eksemplarer - så samle for gleden av å samle og ikke for å investere :-)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hjelp til nybegynner

Post by samler607 »

Hei.
Og velkommen som myntsamler.
Om du skal handle utstyr, så sjekk flere mynthandlere sine hjemme sider. Så ser du for hvem du skal handle av og ikke minst hvem du ikke skal handle av.
Ved oppstart og komplette myntalbum og hb og kataloger osv, kan du faktisk spare en stor del penger på å velge rett mynthandler.
Mitt personlige valg når det kommer til utstyr er harteberger album. Dette tar best vare på myntene overtid.

Til, det du nevner at du vil prøve å samle, og over en tid realisere en stigning, blir det spekulering, man kan ikke spå markedet.
Men en ting er sikkert, at ting som blir produsert som samlerobjekter, vil sannsynligvis ikke stige.
( Hold deg unna norskemyntsett, minnemynter, myntbrev, og ellers masseprodusert ting )
Om du vil samle på dette, så ta en titt på qxl.no så ser du fort etter en uke med observarsjoner hva markedsprisen er.
Ikke handle dette av mynthandlere, da halverer du verdien med en gang du går ut av døren, på mange av objektene. ( værre enn å handle en ny bil : ) )

Hold deg unna sene olav mynter, og Harald ( kongene ) Tror nok det er enklest å få en stigning på Kong Haakon mynter og Kong Oscar II .
Ellers er jo eldre norske mynter meget spennde, men det er nok noe du kommer tilbake til etter hvert.
Hvor man skal handle som nykommer, kommer ann på hvor mye tid du er villig til å legge ned i hobbyen, de fleste mynter kan man ofte finne billigere enn katalogene tilsier på diverse auksjoner.
numisma mynthandel, har auksjoner løpende på http://www.auction.no
Ellers har du jo private markedet på qxl, men her er det vel mange feller å gå i. Så ta deg god tid å se hva de forskjellige årgangene går for, se gjennom bilder, her på forumet, og hos handlere sine nettsider. Hvor du kan få en kjapp innføring i kvalitet.

Om du har en mynthandler i nærheten, ville jeg jo absolutt tatt en tur innom der, for i det minste en prat og kikket på et par mynter. Eventuelt om du har en myntklubb i nærheten, blir jo bytting mye lettere, samt du kommer nok til å lære fortere..

Håper noe av dette var til hjelp.

Lykke til med en spennende hobby.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Hjelp til nybegynner

Post by donroar »

Her var det mange gode tips! Jeg skal definitivt ta med meg alle tipsene videre :-)
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Hjelp til nybegynner

Post by losset »

Hei Donroar!

Velkommen til forumet og som myntsamler.

Dette er en utrolig spennende hobby som du aldri blir ferdig med. Dette kan også være en meget dyr hobby, derfor er det viktig og ikke samle for bredt. Start med en Konge. F.eks Kong Olav V - absolutt ikke noen enkel konge og få samlet komplett i komplett 0 Kvalitet. Men muligheten er absolutt til stede. Anbefaler deg å bruke seriøse mynthandlere til å kjøpe inn dine mynter, eventuelt følge med på auksjoner. Påse at du handler av seriøse selgere på QXL etc.... Da faller du ikke i de aller dyreste fellene. (som vi fleste har vært igjennom). Samlerhuset.no bør du styre unna, som også er nevnt.

Som samler må du finne ut av selv hva som tiltaler deg, noen samler på sirkulerte mynter og syntest at historien rundt sirkuleringen av mynten er spennende. Noen samler på usirkulerte mynt i best mulig kvalitet. Noen samler på mynt for innvesteringen sin skyld. Hvislken du er må du finne ut av selv.

Her vedlegger jeg et par linker til Myntkataloger.

http://roschberg.no/product/norges-mynter-2013-4685/
http://roschberg.no/product/ny-handlerk ... 2013-4491/

Lupe er viktig, kontakt evt en mynthandler og de hjelper deg å finne en god lupe.

http://roschberg.no/product/lupe-med-ly ... nger-2349/

Selv samler jeg i Harbergeralbum, som jeg kan anbefale videre til deg, se link:

http://www.myntogseddel.no/Album-Samler ... ske-mynter

Alex hos Henning Roschberg a/s har laget en side vedrørende gradering av mynt, her er mye flott og som du kan bruke som referanse.

http://roschberg.no/page/kvalitetsvurdering-11/

Sender du meg en PM med navn og adresse skal jeg sende deg noen mynt som startpakke.

Selv er jeg lidenskapelig opptatt av Norsk årgangsmynt i topp kvalitet, men har strukket meg til Haakon VII og frem til dags dato. Min andre interesse er å fotografere mynt, som gjor at jeg for dobbel valuta for samlingen min.
Anbefaler deg å bli medlem av en myntklubb i nærheten av deg iogså.

Lykke til og velkommen som samler :D
Attachments
10.øre.London.jpg
10.øre.London.jpg (527.52 KiB) Viewed 1835 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Hjelp til nybegynner

Post by karstkri »

Hei og velkommen til forumet :D Du skriver at du bor i Sarpsborg og da er det en myntklubb i nærheten Link : http://samlerforum.no/viewforum.php?f=167
I myntklubber kommer du i kontakt med folk med samme int. og masse kunnskap, og få gode råd. De har som regel auksjon på medlemsmøtene og der er det mulighet til å gjøre gode kjøp.Lykke til.
karstkri
knuron
Posts: 87
Joined: 17 Oct 2009 18:59
Location: Bodø

Re: Hjelp til nybegynner

Post by knuron »

Hei, lykke til med en flott hobby :-)
Jeg kan bare slutte meg til de som advarer mot samlerhuset her inne.

Det kan ofte være smart å kjøpe hos noen som selger pakker fra dødsbo. Ofte er det ikke topp kvalitet, eller sjeldne årganger, men du får raskt en nesten komplett rekke av mynter. Ihvertfall av nyere konger. Siden er det meget spennende å følge med, vurdere, kjøpe enkeltmynter i bedre kvaliteter. Du vil erfare at også nyere kroner kan være relativt kostbare å skaffe seg. Eksempelvis 1958 som fort koster like mye som et månedsavdrag på huset :-)

Det er også nevnt at det ikke er lurt å samle på mange ulike mynter, jeg personlig liker best årstallene fra 1800 tallet og fremover.

Mvh Knuron
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hjelp til nybegynner

Post by kråkerøy »

hei.
velkommen som myntsamler.

Fredrikstad og Sarpsborg myntforening har siste møte før ferien på Hotel city i Fredrikstad tirsdag 11.06
Vi har en fin auksjon med en godt variert liste.
Myntene kan man se på fra 18.30 til 19.00 Vi starter møtet kl. 19.00

Hjertelig velkommen, så skal vi gjerne forklare litt om mynter, sedler, medaljer og poletter :D
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Hjelp til nybegynner

Post by donroar »

losset wrote:Hei Donroar!

Velkommen til forumet og som myntsamler.

Dette er en utrolig spennende hobby som du aldri blir ferdig med. Dette kan også være en meget dyr hobby, derfor er det viktig og ikke samle for bredt.
[klipp]
Sender du meg en PM med navn og adresse skal jeg sende deg noen mynt som startpakke.

Lykke til og velkommen som samler :D
Tusen takk for mye nyttig informasjon! Jeg er klar over at dette er en dyr hobby, og det er også noe som fascinerer meg. Det å legge av penger, og jakte på de myntene som mangler til ønsket kvalitet og pris synes jeg virker spennende. Jeg kommer nok til å gå for billigere mynt i starten til jeg får litt begrep om ting.

Synes det er fantastisk snilt at du ønsker å sende meg noen start-mynt. Jeg har jo ikke en eneste mynt til nå! Forsøkte å sende deg en PM, men får beskjed om at jeg ikke får gjort det siden du har deaktivert mottak av PM.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Hjelp til nybegynner

Post by donroar »

knuron wrote:Hei, lykke til med en flott hobby :-)
Jeg kan bare slutte meg til de som advarer mot samlerhuset her inne.

Det kan ofte være smart å kjøpe hos noen som selger pakker fra dødsbo.
Finner man dette også på QXL osv? Ser noen selger mynt i kilomengde, er det disse det er snakk om?

Samtidig takk til alle som anbefaler myntklubber. Det er definitivt noe jeg skal vurdere når jeg har fått vertfall litt grunnleggende kunnskap.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Hjelp til nybegynner

Post by arnetech »

hei!!
Velkommen til SamlerForum, du har funnet en flott side\forum å få\finne info fra, siden jeg ble medlem for ca 2,5år siden har jeg lært meg utrolig mye om numismatikk o.l. takket være alle hjelpsomme medlemmer her, har jeg fått svar på det meste ang kvalitetvurderinger, opplag, verdier, hvem som graverte den og den mynt eller medalje, hvem en bør handle med og IKKE og ikke minst HISTORIEog masse annet. Så alt i alt er dette den beste siden du kunne finne ang det å SAMLE. Lykke til framover.
ps. Husk det er ingenting som heter dumme spørsmål, bedre å spørre enn å gruble, så spør i vei. mvh arnetech
Live long & prosper
knuron
Posts: 87
Joined: 17 Oct 2009 18:59
Location: Bodø

Re: Hjelp til nybegynner

Post by knuron »

Hei
Jeg ser at de har endret mappene på QXL, en stund siden jeg var der. Regner med at det er under mappen "lots" du vil finne det jeg snakker om.
Vær litt kritisk til hvem du handler med, jeg har bare blitt rundlurt 1 gang, men det kostet meg noen kroner, og ikke minst mye ergrelse og forbannelse. se på karakterer, og antall salg.

Mvh Knuron
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hjelp til nybegynner

Post by jornkris »

Her er heftet Ask skrev om:
http://www.robin.no/~iaustrat/bibliotek ... larsen.pdf

Jeg har med et avsnitt i heftet om hvor ille samlerhuset er. Faktisk er de værre enn det som er beskrevet i heftet. Jeg vil virkelig råde deg til å holde deg unna dem.
Ellers så har jeg også tatt med et avsnitt med gode råd til ferske samlere.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”