Rengjøring av mynt

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Rengjøring av mynt

Post by donroar »

Vet jeg trår i et vanskelig tema nå, hvor jeg ser har lest litt info her og der på nett uten å bli helt klok.

I utgangspunktet skjønner jeg at man ikke rengjør mynter i særlig grad av diverse grunner, men jeg har likevel noen mynter som må rengjøres. Jeg har klart å grave frem et glass med 10-øringer, hvor det befinner seg 10-øringer fra ca. 1950 og frem til 1991. Noen av myntene har "grei" kvalitet uten for mye slitasje, men noen særlig verdi i dem er det nok ikke. For å komme i gang med samlingen har jeg likevel lyst til å få de inn i en perm og heller bytte de ut med bedre kvalitet etterhvert som jeg kommer over det.

Problemet ligger i at noen av myntene er på grensen til seige, og jeg føler at jeg ikke kan sette dem inn i et album slik. Hva kan jeg gjøre for å få rengjort dem? Er det q-tips og parafin som gjelder? Har også lest noe om 1 dråpe Zalo i 1 liter vann? Eddik og sitronsaft er også noe jeg har hørt.

Er jo helt nybegynner, så litt tips her hadde blitt satt pris på.
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Rengjøring av mynt

Post by sundfar »

Dette er verdiløse mynter, så faren for å gjøre noe galt er ikke tilstede.
Jeg ville lag demt i såpevann og latt dem ligge der en stund. De er tydeligvis forurenset av ett eller annet som gjør dem seige.

Du kan bruke mye mer zalo enn en dråpe pr liter til å rense mynter som dette.
Styr unna kjemikalier som eddik i første omgang.

Uansett resultat, disse myntene er verdiløse med mindre de er i perfekt usirkulert kvalitet. Og det er det vel tvilsomt om de er, slik du beskriver det. Men helt sikkert greit nok til å starte en samling.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Rengjøring av mynt

Post by donroar »

Ja, det er i hovedsak for å få litt "erfaring", lage meg litt systemer osv, Da slipper jeg å utforske på mynter som faktisk har en grei verdi, og vet hva jeg skal gjøre når jeg får de.

Men sett at dette var 0/01 mynter som hadde fått noe på seg.. hvordan hadde man da gått frem? Poenget her er som sagt å samle seg litt erfaring.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”