Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hjelp

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Eriksendrul
Posts: 5
Joined: 13 Aug 2013 01:19

Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hjelp

Post by Eriksendrul »

Hallo, Jeg er da som dere sikkert ser på antall inlegg, Kliss ny her på forumet.

Jeg ryddet et "roterom" hvor vi har alt mulig av dilldall, og fant 1 eske og 2 glass fulle av gamle mynter fra norge perioden 1900-1980. Alt fra 1,2,5,10,50 øre.

Jeg kan ikke en liten ting en gang om mynter men etter litt "googling" så ser jeg noen av myntene går for alt fra 1 til 800 kroner +.

Jeg vet at graderingen på mynten har mye og si, altså den 0-2+ skalaen dere bruker.

Men jeg trur det er mulighet her til og kanskje tjene noen hundre kroner kanskje en tusenlapp. Har da plukket ut 32 mynter som ligger på en verdi fra 100-1000 kroner på grad 0-0/01 og jeg har ikke bruk for dem og heller ikke interesert i og holde på dem eller samle videre så derfor lurte jeg på,

Er det noen måte jeg kan få gradert og solgt disse myntene uten at det koster meg noe særlig ?

Er for eks https://www.numisma.no/ et sted jeg kunne stikket innom og fått disse gradert og solgt uten og bli lurt ?

Jeg kan jo som sagt ikke en eneste lille ting om den egentlig verdien,gradering av mynter og jeg har ikke lyst til og finne ut i etterkant at jeg fikk 50 kroner for en mynt som var verdt 500 !

Noen tips til meg som bare vill få solgt myntene og tjent noen raske penger uten at jeg skal bli lurt trill rundt ? Er foresten student og da hjelper det med litt lommepenger :P
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by vivavegas »

Lå de i esker så har de neppe en slik god gradering og det har nok lite hensikt å levere de inn for gradering.
Er man heldig så får man 100 kr. pr. kilo (som regel får man mindre).

Det er selvsagt viktig med kvalitet, men årstallet for slike vanlige bruksmynter er nok det viktige. Du kan jo skrive opp alle årstallene og så er det nok neppe mer enn ett par mynter som kanskje kan være aktuelle for enkeltsalg.
Eriksendrul
Posts: 5
Joined: 13 Aug 2013 01:19

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by Eriksendrul »

vivavegas wrote:Lå de i esker så har de neppe en slik god gradering og det har nok lite hensikt å levere de inn for gradering.
Er man heldig så får man 100 kr. pr. kilo (som regel får man mindre).

Det er selvsagt viktig med kvalitet, men årstallet for slike vanlige bruksmynter er nok det viktige. Du kan jo skrive opp alle årstallene og så er det nok neppe mer enn ett par mynter som kanskje kan være aktuelle for enkeltsalg.
ja altså jeg har som sagt ikke peiling på hva som er god og dårlig mynt men ja jeg bor ikke langt unna den butikken jeg linket til så jeg kan jo stikke innom der :P
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by bengt »

Du blir ikke lurt av Numisma.

Men ikke forvent deg så veldig stor verdi, mynter som har ligget i glass er som oftest vanlig "brukskvalitet" og da er verdien lav. De er nok i kvalitet 1 eller 1- (så du trenger ikke sjekke hva verdien er i 0 og 0/01). En 1+ mynt er en kjempe fin mynt som ser "nesten" helt ny ut ;-)
Last edited by bengt on 13 Aug 2013 12:07, edited 1 time in total.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by Arve »

Du kan trygt stole på Numisma, men du blir garantert skuffet når du får vite verdien på myntene dine. 0/01 finnes ikke på syltetøyglass, kanskje en og annen 1+ hvis du er heldig.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by jornkris »

Ut fra beskrivelsen er det knapt verdt trikkebilletten.
For å være kval 0 eller 0/01 må myntene ha gått rett fra pressa og til et beskyttet oppholdssted. Ligger det i en boks er det ikke det, da har du nok sirkulert mynt i kvalitet 1 eller lavere.
Tror ikke numisma gidder å bruke tid på slike ting hvor det ikke er noen verdi og de neppe klarer å selge videre med fortjeneste.
Qxl er stedet for deg. Ta er bilde av alt sammen, legg det på vekta, skriv sånn ca hva som er der og legg det ut med utrop en krone.
Da får du kanskje 50-100 kroner kiloen inkludert frakt, dvs om du har to kilo får du kanskje et bud på 70 kroner om du tar 130 kroner i frakt.
130 er det norgespakken koster og pris for kjøper er da 100 kroner kiloen, i det øvre skiktet av hva du kan håpe på.
Veier det mer får du litt mer for det veier det mindre blir det lite igjen til deg.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by donroar »

Evnt. kan du ta noen nærbilder av de du lurer på, så hjelper vi deg gjerne med en tilbakemelding på de myntene du lurer på. Jo bedre bilder, jo bedre svar kan vi gi deg. Jeg har kjøpt et par "mynt-på-glass/eske" og har aldri funnet noe bedre enn 1+, og da snakker vi 2 mynter tror jeg av flere hundre. Ikke var de verdt noe heller :) Jeg ville selv aldri lagt en mynt med verdi av grei kvalitet i en boks sammen med andre mynter.

Men .. man skal vel aldri si aldri, så post gjerne noen bilder om du har lyst.
Eriksendrul
Posts: 5
Joined: 13 Aug 2013 01:19

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by Eriksendrul »

Er denne verdt noe ? Som sagt så kan jeg ingenting men jeg har sett nøye på den og den har veldig lite skader/riper og skinner bra.

Image
Image
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by Olav K »

Et helt bilde ville hjelpe, men dette er en 2 -drakme fra Hellas, preget i 19xx, med bilde av en Georgios Karatskakis, antakelig en helt fra frihetskrigen på 1800 tallet (prøv å google). Mynten er ikke laget i gull, og verdien er nok heller beskjeden - men morsom i en "all verdens mynter"-samling.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fant Masse gamle norske mynter fra 1900-1980, Trenger hj

Post by Kjetil Kvist »

Skal man finne noe som er verdt noe, så er det greit å starte med spørsmålet: Hadde den som samlet dette mye penger? De virkelige verdiene finner man nemlig oftest hos dem som har hatt rikdom nok til å legge tilside verdifulle ting,

Når det er sagt, så er det mulig å finne verdifulle ting i glass og esker gjemt bort på loft og i kjellere. Men, det er oftest mynter fra før 1920 som har særlig verdi. Det gjelder både norske og utenlandske mynter. Kvaliteten bør også være god, og gjerne best. Jeg har sett usirkulerte mynter dukke opp i gamle portmoneer, så alt er mulig. Det var også noen som fant en 2-kr 1909 på et syltetøyglass, og unike sedler er funnet i gamle sigaresker.

Uansett; mynter etter 1920 bør være i tipp-topp stand for å ha større verdi.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”