2 skilling 1669 - variant?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by seddel80 »

Takk for innspill og vurderinger. Ser at meningene om gradering spriker en del. Nedenfor har jeg lagt til et par bilder til. Som nevnt synes jeg det noen ganger er vanskelig å vurdere hva som er slitasje og hva som skyldes et svakt preg på denne typen av mynter. Denne mynten mangler noen detaljer på løven, men bokstaver er meget tydelige og godt definert, så jeg tror ikke alle manglede detaljer på løven kan tilskrives slitasje. Min første tanke da jeg mottok mynten var pen 1+, men det er jo mulig at det er ren ønsketenkning og kan tilskrives manglende erfaring med gradering av mynttypen.

Planlegger å ta mynten med til Norge når jeg skal hjem til Bergen om et par uker. Kanskje får jeg en annenhånds håndholdt vurdering da. I så tilfelle skal jeg rapportere tilbake om vurderingen blir nærmere 1+, 1 eller 1- :-) Jeg synes det er artig å høste erfaring om gradering av eldre norsk mynt.

Image

Image
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by lili »

Hei, Seddel 80.

Jeg la graderingen min veldig lavt, fordi:

1. Jeg prover a vare mere og mere konservativ, da jeg er i kjoperposisjon, og da brukte jeg ditt innlegg til a lare for min egen del, og ikke til Ditt beste.
2. Jeg onsket at noen skulle kommentere min altfor lave graderingskomentar, slik at jeg kunne lare.

Din mynt er sikker i det nivaet som er nevnt, i tidligere innlegg, og jeg beklager at jeg har misbrukt din tillit til forumet.

Lykke til med mynten, den er veldig fin, og skulle onsket at jeg selv hadde hatt den.


Med vennlig hilsen "lili"
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Re: 2 skilling 1669 - variant?

Post by seddel80 »

lili wrote:Hei, Seddel 80.

Jeg la graderingen min veldig lavt, fordi:

1. Jeg prover a vare mere og mere konservativ, da jeg er i kjoperposisjon, og da brukte jeg ditt innlegg til a lare for min egen del, og ikke til Ditt beste.
2. Jeg onsket at noen skulle kommentere min altfor lave graderingskomentar, slik at jeg kunne lare.

Din mynt er sikker i det nivaet som er nevnt, i tidligere innlegg, og jeg beklager at jeg har misbrukt din tillit til forumet.

Lykke til med mynten, den er veldig fin, og skulle onsket at jeg selv hadde hatt den.


Med vennlig hilsen "lili"
Hei lili,

Du har overhode ikke ødelagt min tillit til forumet. Kvalitetsbedømmelse basert på bilder vil ofte være en kilde til delte meninger, ihvertfall når bildene ikke er så gode. Jeg har fått et par mynthandlere her i Bergen til å ta en titt på mynten, og har landet på nær 1+, evt. 1+/1.

Hilsen Seddel80
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”