Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Hei,
Jeg har tidligere samlet noe norske mynter, men jeg gikk veldig lei en periode og solgte til naboen som likte norske mynter. Jeg fant de norske minnemyntene kjedelig, men også hadde ekstremt høye opplag. Nå som jeg har fått interessen igjen, så skyldes det en av flere tingt. Jeg har en noe heldig økonomisk situasjon, hvor jeg har greid å betale ned mye på lånet og skal fortsette med det, men i tillegg til bankinnskudd, så ønsker jeg en hobby der pengene jeg tjener ikke fyker ut på tull som feks; ny data, nytt objektiv jeg ikke trenger osv....å spare er kjedelig for meg siden jeg sparer en viss sum allerede, så jeg vil ha noe håndfast også. (Noe som kan vises frem, men som også kan være en artig investering)

Derfor tenkte jeg å kombinere det å samle bullion mynt med det å kjøpe spesielle mynter også. Jeg ser feks at jeg kan få Maple leaf etc med gode priser i Norge, jeg har vel funnet et par steder hvor det er ca 3-5% påslag fra spotpris alt avhengig av hvordan jeg regner USD kurs. (Skulle jeg kjøpt fra utlandet er det jo 1,75% påslag på kursen med kredittkort osv).
Men så tenkte jeg at dette kan fort bli ganske kjedelig - slik at jeg begynte å titte på andre mynter med opplag opp mot 2500 og lavere. Feks fant jeg

Image
Image
Image
Image

Jeg undres - er jeg dum som tenker slik?

Disse listes veldig høyt i mange butikker allerede, og i mange auksjoner går for ganske høye priser på ebay. Heldigvis er det 19% moms i feks Tyskland slik at import av disse til Norge er ganske billig når en bare begynner å spørre dermed så kan jeg få tak i mange artige mynter billigere enn de fleste i Europa. Jeg tenker dermed at ved å være selektiv på samlemynter, og kombinere bullion sølv og gull, kanskje også platinum kan være en artig hobby, men også en trygg investering i forhold til å ha verdier?

Jeg bruker et budsjett allerede slik at pengene jeg tenker sette av årlig er penger som er til "overs" etter at jeg har satt av en del til reise, litt dingser, sparing og ekstra lånebetaling. Sånn sett er dette dermed penger jeg ellers vet jeg ville kastet vekk på ting jeg ikke eeegentlig trenger, og i værste fall kunne endt med formueskatt om noen år :?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Espen »

Det er gambling, men noen av de myntene du har vist frem her er faktisk veldig populære og går for top dollars på ebay. Jeg lagde en tråd hvor jeg viste frem blant annet den fortuna redux mynten, men det var laber interesse.

Når jeg browser avsluttede auksjoner på ebay så ser jeg at fortuna redux går for mellom 3000kr og 6000kr.

Om du liker mynter med krystaller så foreslår jeg at du tar en titt på Mongolia wildlife serien.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Hei,
Takk for svar :) joa, mistenker det er gambling, men som jeg beskrev er dette penger jeg ellers (kjenner meg godt) ville svidd av på et merkelig lite nyttig objektiv til kamera, nytt kamerahus når jeg har 2 andre osv. Det er de pengene du har igjen og kaster bort på tull....bare jeg heller bruker de fortløpende på noe annet.

Men jeg tenker - det er greit at det nå er noe risiki, men at jeg har valgt mynter som tydeligvis er populære indikerer om jeg bare har en god horisont så kan det ligge noe i det? Worst case får jeg ca kjøpepris tilbake, men har hatt det gøy. men kombinasjonen bullion og samlermynter bør vel jevne ut risikoen om jeg er obs på når gull, sølv, paladium og platinum ligger lavt i verdi, eller?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Kjetil Kvist »

Moderne minnemynter er litt som servelat. De forderves raskt. Det spiller ingen rolle om det er 1000 eks eller 10 000 eks preget for ei lita øy i Stillehavet. Det er få eller ingen samlere i hjemmemarkedet som vil drive fram en etterspørsel. De landene som har sett en vekst er land det det er en betydelig hjemme-etterspørsen. India, Sør-Afrika, USA og ikke minst Kina er eksempel på det.

Det vil i all overskuelig framtid bli produsert minnemynter i opplag på 1000-2000 eks. Antallet samlere som vil være interessert - eller i stand til - å samle alle, vil være begrenset. Dermed ender du opp med å betale produksjons- og markedsføringskostnadene i første ledd, og ikke plukke opp noen godbiter til smeltepris i annenhåndsmarkedet om noen år.

Gjør så et regnestykke på hvor mange moderne minnemynter du får for en topp usirkulert Oscar-krone. De første vil du knapt finne marked for i Norge, den sistnevnte vil alltid være attraktiv og forholdsvis enklere å omsette.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Problemet er at jeg er ikke særlig interessert i norske/norske eldre mynter...men slik jeg forstår deg er da land som Palau, Cook Island, Niue Island etc mer vanskelig å hente noe på enn feks USA e.l.?

Hvordan er det med bullionmynt - er det idioti å samle på det om en kommer sånn noenlunde nær spotpris, dvs +3/4% ?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Kjetil Kvist »

Bullion-mynter handler ikke så mye om å samle mynter, som å finne alternativer til å spare. Vi er heldige her i landet da vi fortsatt ikke har mva på mynter. Da blir gull og sølv til litt over spot et alternativ til å ha penger på konto. Potensielt noe bedre rente, hvis man er heldig.

Moderne minnemynter er noe annet. Det har mye med hjemmemarked å gjøre, og en hel del med design å gjøre. USAs 20 dollar 2008 UHR er pop på grunn av design. Derfor koster den mye mer enn en tilsvarende Buffalo-unse. Om det holder seg i framtida kan ingen spå om.

Det beste tipset jeg har på å samle moderne minnemynter er å kjøpe dem i annenhåndsmarkedet. Dey blir dyrere for noen utgaver, men billigere for veldig mange andre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Kjetil Kvist wrote:Bullion-mynter handler ikke så mye om å samle mynter, som å finne alternativer til å spare. Vi er heldige her i landet da vi fortsatt ikke har mva på mynter. Da blir gull og sølv til litt over spot et alternativ til å ha penger på konto. Potensielt noe bedre rente, hvis man er heldig.

Moderne minnemynter er noe annet. Det har mye med hjemmemarked å gjøre, og en hel del med design å gjøre. USAs 20 dollar 2008 UHR er pop på grunn av design. Derfor koster den mye mer enn en tilsvarende Buffalo-unse. Om det holder seg i framtida kan ingen spå om.

Det beste tipset jeg har på å samle moderne minnemynter er å kjøpe dem i annenhåndsmarkedet. Dey blir dyrere for noen utgaver, men billigere for veldig mange andre.

Ok, da er jeg ikke på villspor med mye av det jeg gjør. mange av de jeg vil ha omsettes for veldig mye mer enn jeg må betale på ebay. Feks de jeg listet her, men ved hjelp av litt leting og tålmodighet så fant jeg andre som solgte via sider som ikke var like høyt priset :)
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Er sovereign mynter noe verdt å kjøpe som bullion evnt samle?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Arve »

christians86 wrote:Er sovereign mynter noe verdt å kjøpe som bullion evnt samle?
Ja og ja. Ellers ville jeg nok heller betalt ned på gjeld enn å kjøpe noe av det du avbilder lenger opp.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Med mitt budsjett så ligger det en annen pott for nedbetaling av gjeld som foreløpig ligger fint an iht plan.Dette er penger jeg ellers ville kastet vekk på tull og sånn sett kan bruke som jeg vil.

Nå krever forhandler 1 av disse myntene betaling via bank, og gebyr om jeg skal betale med kort. Forhandler nummer 2 svarer ikke. jeg er fristet å bare handle bullion og ha for gøy så slipper jeg maset med overprising og risk. Er jeg dum som begynner å tenke slik?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by bengt »

Bullion til metallverdi er nok en rimelig safe samling, hold deg til de store landene OG med pålydende myntverdi (bullion med KUN pålydende vekt, feks 1 oz gold, er mva pliktig i norge...) Uansett vil jeg fraråde tullemynter fra Cook Island ol, de holder seg nok ikke særlig i verdi...
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Hei,
tenkte sovereigns, kurgerrand, mapel leaf etc og australia sine coccaburra eller hva de heter. Jeg tenkte mer over det på vei hjemover, med bullion kan jeg i hvert fall "leke" spekulant..kjøpe når billig, selge når dyrt, samle osv, men ikke løpe for mye risk siden jeg betaler noenlunde spot + et par prosent, og det er jo fine mynter :)
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Espen »

Det er eksempler på at bullionmynter har fått mere numismatisk verdi. F.eks australske Lunar har mange som har steget godt enda de er bullion. Ikke noen dum strategi å kjøpe litt av hvert.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Olav K »

Så lenge du er klar over at metallpriser fluktuerer, bør kjøpet av "annerkjente" bullionmynter som krügerands, mapple leaf osv. være greit nok.
Ingen her kan love deg at prisen går opp, eller garantere for at den ikke faller.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Olav K wrote:Så lenge du er klar over at metallpriser fluktuerer, bør kjøpet av "annerkjente" bullionmynter som krügerands, mapple leaf osv. være greit nok.
Ingen her kan love deg at prisen går opp, eller garantere for at den ikke faller.

Nei, den er forsåvidt ok - men nå blir dette noe jeg tenker drive med en del år...så hva som skjer om 1,2,5,10,20,30 år kan jo ingen vite....men faktum er jo at disse holder seg vel bedre i verdi enn det andre mynter som koster mer enn metallverdien gjør?:)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”