Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Arve »

Du ender jo opp med en rimelig kjedelig samling da. Det å sitte å se på moderne bullionmynter er vel hakket kjedeligere enn å se på saldoen i nettbanken. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Espen »

Smaken er som baken.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Olav K »

christians86 wrote:men faktum er jo at disse holder seg vel bedre i verdi enn det andre mynter som koster mer enn metallverdien gjør?:)
??? Jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvis du mener at sovereigns, krügerrand o.l., holder seg relativt bedre enn fancy sølvminnmynter, tror jeg du har rett - men jeg har ingen statistikk som underbygger det. Hvis du mener at bullionmynt er mer verdistabil enn mynter som betales etter "samlerverdi" uavhengig av metallverdi tror jeg du tar feil. Det har vært eventyrlige prisøkninger på høykvaliteter av antikk mynt, dansketidsmynt, unionstidsmynt og årgangsmynt. På noen områder ser man en utflating, men vi har ikke sett det brutale prisfallet som har rammet edelmetaller og mynter hvis verdi styres av metallverdi (og dollarkurs).
Men, alt er avhengig av tilbud og etterspørsel - og samlermarkedet er avhengig av én art av menneskeheten - de med samlergen, mens bullion i tillegg til samlere blir etterspurt av industri og av sparere i Asia ( og i mindre, men økende grad Afrika) og finansforvaltere. Siden vi kan gå ut fra at industrien alltid vil etterspørre edelmetaller, og at 2000-års hamstringtradisjon i Asia ikke forsvinner over natten - kan det hevdes at edelmetallet har et sikkerhetsnett i bunnen som rene samlerobjekter ikke har. Men finansforvalterne (les "spekulantene") er et uromoment som smlermarkedet ikke har. Økningen i gullprisen frem til høsten 2011 var sterkt drevet (sterkere enn det jeg dengang trodde) av institusjoner som GoldmannSachs og Salomon Bros. Når aksjemarkedet bedret seg solgte de seg ned. Et fall fra $1900 til $1200 på vel et år er jo ganske følbart. Siste års økning i dollarkursen har hjulpet noe. Sølv har ikke hatt det bedre. Det er et nettsted ("wealth Wire", nå "Outsider Club" som de siste årene har hevdet at verden snart vil gå tom for sølv, uten at det har materialisert seg - men man kan jo håpe. Vi har jo brødrene Hunt som trodde de skulle gjøre corner i sølv og kjøpte alt de kom over. Sølvprisen steg og steg, og plutselig ble gamle gruver drivverdige og nye funnet og tilsist hadde de ikke flere penger. Den ene broren måtte selge sin fantastiske samling av antikk mynt for å overleve. Det er lærdom i slikt også.
Men hva du enn gjør - gjør som du har lyst - og ha lykke til.
Ingen her vil kunne si deg:"Nå gjør du det riktige!" - fordi ingen har fasiten.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Jeg mistenker det er nå jeg kan være glad dette er penger jeg ellers vet jeg ville kastet vekk på tull, så er noe mindre eksponert (i min egen økonomi). Men tror jeg skal starte smått og se :)

takk for hjelpen alle sammen :)
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by sundfar »

Et spennende samlerområde, kan være 2-euromynter. Disse finnes det etterhvert et betydelig antall varianter av. I tillegg til de vanlige myntene fra hvert enkelt medlemsland, gis det også ut mynter i svært begrenset opplag fra smånasjonene Vatikanet, Monaco m.fl. Og enda mer spennende, det gis et betydelig antall 2-euro minnemynter hvert år (commemoratiove coins). Pr 2013 finnes det 158 forskjellige. Totalt skulle det bety at det finnes ca 200 ulike 2-euromynter. NB: Se opp for forfalskninger/billigkopier av de mest sjeldne.
Her en liste over minnemyntene:
http://en.wikipedia.org/wiki/%E2%82%AC2 ... 13_coinage

Om dette er en investering, skal jeg ikke uttale meg om. Men dette er ihvertfall et område med et betydelig antall samlere, og det vil alltid være et marked for disse.

Og som flere allerede har sagt, styr for all del unna glittermyntene fra mininasjoner som Palau, Cook Islands osv. Disse kan du få problemer med å bli kvitt.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Olav K »

2 euromyntene utgis i så heftige opplag at jeg ville bli forbauset om det ble den store verdistigningen. Derimot finnes det euromynter i valører som 50 og 100 og her er opplaget tildels meget begrenset (jeg har vel sett ned til 50 (Frankrike)). Her utgis årlig en katalog som viser opplag og antatt markedspris. Disse myntene er i edelmetall, men de små opplagene gir mulighet for en "samlerpremie" i tillegg til metallverdi. Jeg regner med det finnes abonnementsordninger e.l. for nye mynter - det regner jeg med mynthandlere vet noe om, med opplag stadig under 1.000 må det vel være noen som adminstrerer tildelingen.
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by sundfar »

Olav K wrote:2 euromyntene utgis i så heftige opplag at jeg ville bli forbauset om det ble den store verdistigningen.
Heftige opplag? Dette gjelder kun utgivelsene fra de større nasjonene. Myntene fra f.eks Vatikanet utgis i kun 100.000 eks. Det er meget lite med tanke på at det bor over 400 millioner innbyggere i eurosonen. Dette blir som man skulle utgi en norsk jubileumstikrone i et opplag på mellom 1000-2000, hvis man skal trekke inn forholdet mellom opplag og befolkning i myntens primære hjemmemarked.
Og den aller sjeldneste, Grace Kelly-mynten 2007 fra Monaco er preget i kun 20.001.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Arve »

Selv 20 000 er et kjempeopplag. Hvis du ser på hva moderne euromynter koster fra myntverkene og hva de selges for i bruktmarkedet så ser du fort at det ikke er penger å hente her. Sølv og gull fra Italia preges i opplag fra 2000 til 10 000 uten at det fører til at prisen i bruktmarkedet går til himmels, snarere tvert imot. Hvis det er snakk om bullion-mynter for investering så kjøp i forhold til råvareprisen og ikke i forhold til opplag. 2 euro mynter i kobbernikkel vil du aldri tjene penger på.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by Posthornet »

Arve wrote:Hvis det er snakk om bullion-mynter for investering så kjøp i forhold til råvareprisen og ikke i forhold til opplag.
Jeg er så enig. Jeg kjøpte en del bullion-mynter på spotpris ca. 9000.- NOK pr. Oz. Nå har jeg kjøpt en del på ca 7700.- NOK. I begynnelsen kjøpte jeg nesten alle typer Europeiske i forskjellige valører. Men har lært og erfart at det lønner seg å holde seg til utvalgte mynter/bullion, så som sovereign, krugerand, American Eagle, panda, marple, vrenelli, og andre. De er så mye mye lettere å selge til akseptable priser om en plutselig skulle ha behov kontanter/penger.

AMPEX har en liste over deres 40 mest solgte produkter hvor de fleste er gullmynter.

Når det gjelder gullmynter med lavt opplag så synes jeg det er merkelig at de alikevel ikke har stort større verdi enn spotpris. Bare for å nevne: En del Mexicanske kvart Oz utgitt 1980 til begynnelsen av år 2000 med opplag på 1000 - 2000 er ikke notert mer en spotpris-bullionvalue + 8%.
Last edited by Posthornet on 07 Feb 2014 14:48, edited 1 time in total.
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by sundfar »

Arve wrote:Selv 20 000 er et kjempeopplag. Hvis du ser på hva moderne euromynter koster fra myntverkene og hva de selges for i bruktmarkedet så ser du fort at det ikke er penger å hente her. Sølv og gull fra Italia preges i opplag fra 2000 til 10 000 uten at det fører til at prisen i bruktmarkedet går til himmels, snarere tvert imot. Hvis det er snakk om bullion-mynter for investering så kjøp i forhold til råvareprisen og ikke i forhold til opplag. 2 euro mynter i kobbernikkel vil du aldri tjene penger på.

Jeg uttaler meg ikke om hva som er en investering eller ikke. Men at euromyntene er verdiløse, er ikke korrekt. Grace Kelly-mynten koster i dag over 1000 euro.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by vivavegas »

Det andre problemet med slike samlinger er jo at de engang skal realiseres.
Selger man de på Skanfil så går det bort 20+20% i provisjon. Da bør myntene ha hatt en god verdistigning for å få fortjeneste.

Selv om man bruker QXL så vil det også der gå bort noen kroner. F.eks. 4% hvis det er verdi mellom 300-3000. I tillegg er det ikke vanskelig og finne eksempler på at både sølv- og gullmynter blir solgt for under markedsprisen. Ofte kommer jo også porto/rekommandert i tillegg så hvis gullprisen er 1000 kr. og forsendeleskostnad kanskje 100 kr. så vil man da bare betale 900 kr. for mynten.
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

vivavegas wrote:Det andre problemet med slike samlinger er jo at de engang skal realiseres.
Selger man de på Skanfil så går det bort 20+20% i provisjon. Da bør myntene ha hatt en god verdistigning for å få fortjeneste.

Selv om man bruker QXL så vil det også der gå bort noen kroner. F.eks. 4% hvis det er verdi mellom 300-3000. I tillegg er det ikke vanskelig og finne eksempler på at både sølv- og gullmynter blir solgt for under markedsprisen. Ofte kommer jo også porto/rekommandert i tillegg så hvis gullprisen er 1000 kr. og forsendeleskostnad kanskje 100 kr. så vil man da bare betale 900 kr. for mynten.
Joa, men her er spørsmålet om tidshorisont. Jeg kjøper da vitterlig ikke myntene for å selge enkeltvis siden. Om gullprisen går kraftig ned er det skit happens, da kan jeg kjøpe mer. Om den går kraftig opp så kan jeg selge alt til spot.
Jeg gikk for en del norske minnemynter I gull, de får jeg til enten spotpris eller 5% påslag. I forhold til de andre som krever en god del mer I premium så er det Ganske bra, samt at jeg beholder en kanskje antatt samlerverdi....gudene vet.
Akkurat nå har jeg vel 1 oz nugget mynt, 2 sølvmynter jeg likte altfor godt til å droppe, mynt 3 og 4 av gullmyntene fra Lillehammer ol, og de 3 gull myntene fra 100 års jubileumet. I forhold til gullpris så ligger jeg ish break even. I praksis vedder jeg jo om verden vil bli mer ødelagt enn den allerede er, eller ikke....akkurat nå virker det som Russland hjelper meg en del :P

Men dette er jo som beskrevet før også penger jeg bruker på dette, mer enn å kjøpe annet tull jeg vet jeg ville gjort, og det er litt artig å ha :)
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Samle bullion og vanlige samlermynter - god ide?

Post by christians86 »

Liten oppdatering:

Jeg parkerte som tidligere nevnt de samlemyntene fra utlandet og kjøpte en del norske. Nå så begynner jeg å gruble rundt hvordan fordelingen bør være

jeg tenkte jo egentlig litt sølv, litt gull og litt platinum...og kanskje palladium. Problemet er vel at jeg ikke helt ser for meg at sølvmyntene vile øke særlig så merprisen mange krever er hard å svelge.

Foreløpig har jeg derfor for det meste norske minnegullmynter, og vurderer å se på Lunar serien og Panda, for eksempel 1/2, 1 og 2 oz gullmyntene. De tenker jeg er bedre enn krugerrand, eagle etc...eller?
I tillegg er det noen fine platinum koala mynter som også frister.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”