Hvor lenge står graderingen til en handler?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by samler607 »

I Norge er det noe som heter Norges Mynthandler forening.

Det jeg da lurer på, er hvor lenge står en gradering av handlerne som er i denne foreningen her?
Hvor lang tid har man retur rett på en mynt om den er feil gradert?

Har dere en form for garanti av gradering? ( I hvor lenge varer denne? )

Eksempel:
Kan Ola Nordmann kjøpe en mynt av en handler, som tydelig er feil gradert og ved en 2 håndsvurdering angre seg på kjøpet 1 år senere?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by ramazotti »

De fleste har vel 14 dager returrett,man er nok litt sent ute om man klager etter 1 år.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by Alex R »

Hvis Ola Nordmann har med seg orginal etikett/kvitering/auksjonsnummer tror jeg det skal gå greit.

Da Gunnar Thesen jobbet i Oslo Mynthandel, tok han en mynt i bytte etter 1.5 år, for jeg oppdaget at den var feilaktig listet som RR.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by aashild123 »

De fleste handlerne opererer med en returrett på 14 dager.
Når man mottar mynten og ikke er fornøyd,
tror jeg man som oftest tar kontakt med handleren så fort som mulig.
1 år er for lang tid.
Kjøpers sløvhet, mynten burde vært akseptert/forkastet lenge før den tid.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by samler607 »

Alex R wrote:Hvis Ola Nordmann har med seg orginal etikett/kvitering/auksjonsnummer tror jeg det skal gå greit.

Da Gunnar Thesen jobbet i Oslo Mynthandel, tok han en mynt i bytte etter 1.5 år, for jeg oppdaget at den var feilaktig listet som RR.
Er tilfellet at mynten ikke var like sjelden som oppgitt?
Dette endrer seg vel veldig med tiden, flere og flere mynter kan ikke bli listet som RRR, RR, R eller S pga. det er blitt oppdaget flere eksemplarer som ikke den gang da var kjent?

Ellers er det til å forstå at om man har kvittering kan man heve kjøpet etter lang tid?
Opererer alle handlere som er med i Norges Mynthandler forening med denne garantien?
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by samler607 »

aashild123 wrote:De fleste handlerne opererer med en returrett på 14 dager.
Når man mottar mynten og ikke er fornøyd,
tror jeg man som oftest tar kontakt med handleren så fort som mulig.
1 år er for lang tid.
Kjøpers sløvhet, mynten burde vært akseptert/forkastet lenge før den tid.
I og for seg enig her.
Men 14 dager kan også en veldig kort tid, hvor en gradering av en samler som ikke er like stø på alle typer kan bruke tid på å finne info/hjelp osv.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by aashild123 »

Personlig erfaring her er:
Alle handlere er flinke, jordnære folk (hvis det er nødvendig).

Vi er et lite land og samlermiljøet er ikke SÅ stort.
Ryktene sprer seg fortere enn ild i tørt hår :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by Kjetil Kvist »

Verdt å merke seg at det er en returrett i fht objekter kjøpt via nettet, men ikke over disk. Det er det samme som med julegaver - det at du kan bytte den i romjula er bare en service handelsstanden yter, ikke en rett man har. Samtidig bør man lese auksjonsreglementene nøye. Det kan være ned til noen dagers frist i forhold til ekthet, og kanskje ingen mulighet i fht kvalitet.

Sjekk mulighetene for retur før du kjøper.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by samler607 »

Kjetil Kvist wrote:Verdt å merke seg at det er en returrett i fht objekter kjøpt via nettet, men ikke over disk. Det er det samme som med julegaver - det at du kan bytte den i romjula er bare en service handelsstanden yter, ikke en rett man har. Samtidig bør man lese auksjonsreglementene nøye. Det kan være ned til noen dagers frist i forhold til ekthet, og kanskje ingen mulighet i fht kvalitet.

Sjekk mulighetene for retur før du kjøper.
Er reglementene forskjellig fra handler til handler i Norges Mynthandler forening?
Etter det Alex R skriver, forstår jeg at det går greit så lenge man har kvittering?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by Kjetil Kvist »

Såvidt jeg vet har ikke mynthandlerforeningen ingen egne retningslinjer for handlere.

Derimot vil de største mynthandlerne ha så stor selvtillit når det gjelder graderinger at de vil kjøpe tilbake mynter til den graden de har solgt den som. De vil i tilfelle feil innrømme feilen ved feilgraderinger eller typiske overseelser, som f.eks. anhengsspor, riper, hakk, reparasjoner osv. Det handler ikke så mye om reglementer som om ryddige forretningsforhold.

Reglementene er ikke nødvendigvis identiske. Det er bare å sjekke auksjonsreglene til de ulike aktørene.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by bengt »

samler607 wrote: Det jeg da lurer på, er hvor lenge står en gradering av handlerne som er i denne foreningen her?
Hvor lang tid har man retur rett på en mynt om den er feil gradert?

Har dere en form for garanti av gradering? ( I hvor lenge varer denne? )

Eksempel:
Kan Ola Nordmann kjøpe en mynt av en handler, som tydelig er feil gradert og ved en 2 håndsvurdering angre seg på kjøpet 1 år senere?
Jeg vil anta nei... Hvis man ser på litt mer sjeldne mynter hvor man har sporet proviens så ser man tilfeller hvor samme mynt er solgt som kv 1, kv 1/1+ og kv 1+ fra forskjellige handlere. Det er ikke noe fasit på gradering så handleren som graderte den til 1+ vil nok fortsatt mene det er riktig selv om du senere kommee og informerer om at en annen handler mener den er en annen grad. Samme vil du nok ofte s på 0 og 0/01...

Noe annet er selvsagt mynter som viser seg å være falske, da antar jeg at handlere vil ta den i retur.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by Olav K »

Her er det flere lover som kan virke inn - i tilegg til "handlernes kutymer": Forbrukerkjøpsloven, Auksjonsloven og angrefristloven.
Etter forbrukerkjøpsloven(FL) har du rett til å heve eller kreve prisavslag hvis varen har en mangel: For mynt vil det være at den ikke svarer til beskrivelsen (men om uenighet om gradering dekkes av dette kommer jeg tilbake til) - det mest ekstreme objektet er falsk. Etter FL må du reklamere (klage) innen rimelig tid etter at du oppdaget eller hadde grunn til å oppdage mangelen. "Rimelig tid" skal ikke være kortere enn to måneder - det kan være betydelig lengre hvis du er avhengig av sakkyndig vurdering. Uansett - du må reklamere innen 5 år (samlerobjekter er neppe ting til daglig forbruk). Ved salg over disk, vil reglene være strengere, ikke ulikt reglene for: Auksjoner, hvor du har hatt anledning til å være tilstede (les besiktige) objektet - følger strengere regler, her kan du bare reklamere hvis beskrivelsen er feil. Nettauksjoner regnes som "fjernsalg" - dvs. at du uansett har en angrefrist på 14 dager, uten at det behøver å foreligge en mangel. (Rene nettsalg vil alltid være "fjernsalg" med angrefrist.)
Salg mellom privatpersoner følger andre regler (kjøper har ikke så sterk beskyttelse som når han kjøper fra en som selger som næringsdrivende).
Er avvikende syn på gradering er "mangel"?
Gradering er etter mitt skjønn subjektivt, dvs. at mindre nyanser som 1+ til 1+/01 er innenfor det slingringsmonn man må tåle. Er en mynt solgt som 0, og resten av handlerverdenen er enige om at 1 vil være en godsinnet gradering, og dette kan spores til gjengse definisjoner av gradene - forligger nok en mangel (avvik i forhold til beskrivelsen), hvis mynten er solgt av en næringsdrivende handler. Jeg viser også til Bengt skriver ovenfor. Nettopp fordi det kan påvises at en og samme mynt er solgt med varierende gradering - kan man hevde at skalaen er subjektiv og f.eks. ikke tilstrekkelig tar hensyn til "eye-appeal" - negativ som positiv.
Dette er en grov - og følgelig ufullstendig gjengivelse av lovreglene (google "forbrukerkjøpsloven", "angrefristloven" og "auksjonsloven" og du får de fullstendige lovtekstene fra Lovdata, legg dernest til at lovene suppleres av rettspraksis og forarbeider til lovene).
I tillegg til lovgivningen vil enkelte handlere ha en praksis som går lengre enn lovene krever - det er de som alltid vil ta et falsum tilbake. Andre vil kunne godta lengre angrefrister, eller hevning pga ueninghet om graderingen. Kvists innlegg ovenfor er vel illustrerende for handlerpraksis.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by Myge »

http://www.forbrukerradet.no/dine-retti ... -angrerett

På nettauksjon har man kun angrerett på NYE varer. De fleste samleobjekter er sjeldent det :) Lite trolig at man får en rettskraftig dom på en mynt i kv. 0, eller en tegneserie fra 1960 i mint condition :)

Ikke alle som er klar over reglene her, men det er forskjell på netthandelen.no og auction.no i de fleste tilfeller :)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by bengt »

Myge wrote:http://www.forbrukerradet.no/dine-retti ... -angrerett

På nettauksjon har man kun angrerett på NYE varer. De fleste samleobjekter er sjeldent det :) Lite trolig at man får en rettskraftig dom på en mynt i kv. 0, eller en tegneserie fra 1960 i mint condition :)

Ikke alle som er klar over reglene her, men det er forskjell på netthandelen.no og auction.no i de fleste tilfeller :)


Så det er da forskjell på å kjøpe årets myntsett fra norgesbank.no og fjorårets myntsett på numisma.no? Spennende :-)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvor lenge står graderingen til en handler?

Post by samler607 »

Myge wrote:http://www.forbrukerradet.no/dine-retti ... -angrerett

På nettauksjon har man kun angrerett på NYE varer. De fleste samleobjekter er sjeldent det :) Lite trolig at man får en rettskraftig dom på en mynt i kv. 0, eller en tegneserie fra 1960 i mint condition :)

Ikke alle som er klar over reglene her, men det er forskjell på netthandelen.no og auction.no i de fleste tilfeller :)
Så man har ikke angrerett på samlerobjekter hos skanfil?


Ellers står det litt spm i luften jeg føler ikke er helt besvart her.
Håper på blandt annet tilbakemelding av AlexR, om du har lyst til å dele din erfaring på denne hendelsen?
Og om det du skrev at kvittering ved kjøpe holder for visse handlere i en gitt periode?

Etter svar som er kommet forstår jeg det som at man ikke har noen angrerett ved kjøp over disk.
Men ved auksjon har man angrerett, i en gitt periode utifra Handleren/selskapet sitt reglement. De generelle reglement ved kjøp gjelder ikke, men eget reglement.
( så man har ved noen handlere ikke nødvendigvis engang, 14 dager!? )

Ellers er det ryktet/stolthet til en bedrift som står på spill ved angrerett og man vil etterkomme ønske om å angre om man har riktig dokumentasjon.
( man kan ved noen handlere som har denne stolheten en viss lengre angrerett? )
Men dette gjelder ikke alle handlere i Norges Mynthandler forening?

Etter svar forstår jeg at det ikke er gitt noe retningslinjer ved garanti/ ektehet av graderingen ved Norges Mynthandlerforening innad?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”