er dette en kongsberg mynt

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
foffosilda
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2012 16:24

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by foffosilda »

mynten ligger på linken jeg la ut over her... er en facebook gruppe.så man må inn på facebook..ledende bud der er på 850 kr
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by ramazotti »

Hadde du ikke bud på 1000 ?
foffosilda
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2012 16:24

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by foffosilda »

fikk ett bud for lenge siden av en på 1000 kr,men det var da og ikke nå..nå hadde han ikke penger til det vist.. så jeg har fått bud på 850 kr av en annen
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by ramazotti »

Kanskje på tide å bestemme seg ?
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by Torashe »

Da ville jeg solgt den for 850 før han ombestemmer seg. Selv kunne jeg på en god dag muligens overbetalt og bydd 500kr :wink:
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by rega65 »

Torashe wrote:Da ville jeg solgt den for 850 før han ombestemmer seg. Selv kunne jeg på en god dag muligens overbetalt og bydd 500kr :wink:
Da hadde jeg vært "underbidder" for lengst :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by arnetech »

ser det var mye rart skrevet her ang prisen på denne, er 850kr virkelig så alt for dyrt for denne typen?. for ordens skyld det var jeg som vant den for 850kr. få høre fra flere enn torashe som tydeligvis mener dette er overpris.
Live long & prosper
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by Torashe »

Men nå er det hverken jeg eller andre som bestemmer hva du vil gi for en mynt, grensen min var 500, jeg har selv kjøpt mynter over katalog om jeg ville ha de. En mynthandler hadde nok tatt den prisen ut, muligens mer og. Men for meg ikke verd mer en 500. Disse kongsberg typene er ikke så veldig vanskelige å få tak i som det kan virke som. Bare en gidder følge med litt rundt omkring. Samler selv i stor skala på 1sk 1771 og 2sk 1810, varianter.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by arnetech »

takk for svar. ble litt lettet nå, trodde jeg hadde gått på en smell her men hovedsak er jo at jeg er fornøyd. Jeg og samler 1771 og dette var min andre Kongsberg blant min samling på rundt 70-80 stk, men jeg har til gode å sortere dem ennå (gruer meg litt til den jobben), har prøvd så smått å skille mellom typene en gang tidligere ved hjelp av den steppeulv siden men det ble så mye å sette seg inn i at jeg skrinla det. schimmelmann osv. skulle vært mulig å sendt bilder en plass også fått de sortert. hehe.
Live long & prosper
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by Olav K »

Har du boken til Frank Pedersen? Den er iallfall en god start.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by arnetech »

nei har ikke noen bøker om 1771, har sett etter på qxl og facebook og andre sider uten hell, leter etter den og det variant heftet til rønning(en)?, er ikke vanlig å se disse dessverre.
Live long & prosper
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by arnetech »

noen som kan si hva som er spesielt med disse skillingene siden prisen har steget slik, om det da er noe i hele tatt :-)
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 804881426/
Live long & prosper
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by Olav K »

Ad Frank Pedersen: Boken (eller rettere Heftet 61. sider), utgitt i 1991 av NNF er nok vanskelig å få tak i på qxl og slike steder. Noen mynthandlere får den av og til inn, og noen kan dukke opp i antikvariater (sjekk "antikvar.net") Klubbauksjoner er også et sted. Men i mellomtiden er det mye å hente på det fremragende nettsted "danskmoent.dk", klikke "litteratur" og forfattere med P, og du finner mange artikler av Frank P, også med funn av 1771 varianter som ikke er omhandlet i heftet fra 1991.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by arnetech »

noen som kan svare på om dette er Kongsberg?


http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 804930006/
Live long & prosper
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: er dette en kongsberg mynt

Post by mynt01 »

arnetech wrote:noen som kan svare på om dette er Kongsberg?


http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 804930006/
Dette er vel den Kongsberg utgaven med særpregede Kèr.

Her ligger en til for salg.

http://www.qxl.dk/pris/moenter-sedler-m ... 803209660/
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”