Ukjent Gimsøydaler tilbake i Norge!

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Ukjent Gimsøydaler tilbake i Norge!

Post by vemod »

Historien startet for snart fire år siden, da jeg begynte de første forsøk på å finne ut av opprinnelsen til en snusboks i skilpaddeskall, som jeg hadde kjøpt for en symbolsk sum på et loppemarked:

viewtopic.php?f=50&t=4231&p=45022&hilit=snusboks#p45022

En mulig forklaring fra Engelske antikkhandlere uteble, men for et par uker siden ble jeg helt overraskende kontaktet av en tobacciana-samler i London, som hadde blitt forevist bildene. Han var overbevist om at snusboksen måtte stamme fra Kong Williams egen samling – eller i alle fall fra noen i Kongens hoff. Han var mildt sagt meget interessert, men noen pris ble vi ikke enig om. Imidlertid: Da han etter hvert skjønte at jeg var myntsamler, viste det seg at han hadde ”a Norwegian thaler from 1546” som hadde vært i hans adelige families eie i 400 år. Denne noe eksentriske samleren kunne videre opplyse at hans stamfar hadde vært skipper på et Engelsk handelsskip i årene 1580-1600. Dette skipet fraktet blant annet trelast fra Skien til London, og hadde også vært flere turer i Brevik, (da utenlandske skippere heller ville foreta kjøp og salg lenger ute i fjorden). På en av disse turene hadde denne mynten blitt med tilbake til London, og bevart av familien som en kuriositet. Noe som tydelig kommer fram av forgyllingen.

For å gjøre en lang historie kort: Det ble byttehandel, og jeg lurer jo litt på hva Samlerforumets medlemmer anslår markedsverdien til å være – tatt i betraktning at den er forgyllet?
Attachments
GIMSYD~1.JPG
GIMSYD~1.JPG (343.21 KiB) Viewed 900 times
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Ukjent Gimsøydaler tilbake i Norge!

Post by Lord Flash »

Markedsverdi er ubetalelig, særlig tatt i betraktning denne tiden på året :D :wink: Hvis du er interessert så kan jeg bytte mot den 4 specien jeg byttet til meg på et loppemarked i London i fjor.
Last edited by Lord Flash on 01 Apr 2014 09:11, edited 1 time in total.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Ukjent Gimsøydaler tilbake i Norge!

Post by Ragnvald E. »

Fornøyelig historie, men på 1.april er vi litt mer skeptiske til holdbarheten da... :lol: :lol: :lol: :lol:
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Ukjent Gimsøydaler tilbake i Norge!

Post by PCL »

Holdbarheten var vel på ca 30 minutter.
:roll:
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”