cob Potosí 1654: et spørsmål til Lili

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

cob Potosí 1654: et spørsmål til Lili

Post by diatonix »

Har et spørsmål til cob-eksperten Lili. Hva synes du om denne her:

http://www.ebay.com/itm/MAGNIFICENT-RAR ... 8567&rt=nc

Jeg finner den ikke i noen av databasene over falske cobs, men synes allikevel at den virker meget suspekt. Bildene er litt utydelige, men på kanten mener jeg å kunne se en slags søm, som da kan tyde på at denne mynten er støpt.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: cob Potosí 1654: et spørsmål til Lili

Post by lili »

Hei.

Forst og remst er jeg ikke ekspert, men er vel heller en som samler litt pa denne type mynter.

Disse mtntene ble "klippet med en stor "sak"s, og av den grunn ser denne myntranden rar ut. Randen er nomalt "rette" kuttede flater.

Den ser ut som du sier stopt, mens det da tilsynelatende kan se ut som noen har kuttet litt pa myten iflg bildet.
Da inntrykket mitt at "stopemerkene" rundt mynten omfavner det meste, mener jeg at den ikke bor kjopes.

Videre syntes jeg at bildene er rare og ikke representerer mynten. Det kan faktisk virke som den er oksidert innenfra?
Virker som solvet faller av?
Samtidig som narbildet av myntranden er uleselig, hvilket kanskje er gjort bevisst?

I det hele tatt mitt inntrykk er en NEI mynt, og jeg vil anbefale deg a melde deg pa et forum, dersom diu ikke allerede er medlem.
http://www.coincommunity.com/. legg ut mynten der og du far sikkert mange svar.

Avslutter igjen med at jeg anbefaler anerkjente forhandlere/auksjonshus, slik at man ihvertfall far en bekymring mindre.

Mvh
lili
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: cob Potosí 1654: et spørsmål til Lili

Post by diatonix »

Takk, Lili! Tror ikke du har grunn til å være så beskjeden...Fikk nettopp bekreftet min mistanke av selve Sedwick: den er falsk. Ellers når det gjelder ebay o.l.: ved den minste tvil innhenter jeg ekspertise hos folk som kan mer enn jeg, før jeg legger inn bud eller "offer". Nettopp fordi man hele tiden må være på vakt, opplever jeg ebay som ganske lærerik og har etterhvert blitt flinkere til å bedømme myntene fra mitt samleområde (som riktignok begrenser seg stort sett til Potosi og Spania - selvom jeg ikke sier nei til interessante - og sikre - objekter fra de andre koloniene).
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: cob Potosí 1654: et spørsmål til Lili

Post by lili »

Hei igjen

Syntes det er veldig goy at du har funnet dette samleromradet, og ikke minsta at du har definert deg ned til en nisje. Potosi.
Du nevner oogsa Spania, hvilket jeg ogsa syntes er goyalt at du har funnet frem til.
Tar meg den frihet a vedlegge link til http://www.maravedis.net/mapa.html.

Jeg er prinsippielt imot boker, og vurdere faktisk heller a kjope en datamaskin til, slik at jeg enklere kan sammenligne bilder.
Bilder for meg er det morsomste med denne "hobbyen", og spesielt med sammenligning/kontroll.

Boker gir historier, hvilket er interessant, men de fleste historienen finnes ogsa pa nettet, slik at dersom jeg skal prioritere noe, blir det
nok en maskin til.
Og dersom jeg skal kjope litteratur, tror jeg at jeg vil velge gamle auksjonkataloger fremfor litteratu, hvilket ogsa er samlerobjekt..

Men for meg er det "pris" og "kvalitet" som er det mest spennende med mynter og da selvfolgelig identifikasjon.

Haper at du fortsetter a postere her, da jeg liker dine innlegg.

Mvh
lili
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: cob Potosí 1654: et spørsmål til Lili

Post by 2rhaug »

Meget interessant diskusjon!
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”