Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by samler607 »

Dette er jo et numismatisk forum, med en stor mengde myntsamlere.
Og jeg stuser over at ingen har kommet med kommentarer ang. oppnådde priser på vårens auksjoner eller lignende.?

Er det noen som har lyst til å ytre sine meninger her?
Jeg selv kommenterte at skanfil sin auksjon oppnåde, etter det jeg så gode priser, med unntak av noe årgangsmynt i høykvalitet som gikk lavt, etter hva jeg så.
Andre kommentarer til skanfil, omg, germeten eller eventuelt europeiske auksjoner?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Arve »

Det du etterlyser her har vært kommentert av flere i trådene for antikke mynter i det siste, men det er kanskje ikke det du er ute etter?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by samler607 »

Arve wrote:Det du etterlyser her har vært kommentert av flere i trådene for antikke mynter, men det er kanskje ikke det du er ute etter?
Antikke samlere er meget aktive og flinke til å bidra på forumet til god lesning.
Men årgangsamlere, svensketiden og danske tiden samlere er veldig passive skribenter på forumet, håpet å få litt meninger fra samlerene i disse kategoriene.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Arve »

OK. Da skjønner jeg bedre hva du mener.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Askeladd »

Jeg har kun erfaring fra vårens OMG og da bare på medaljer og årgangsmynt.
Mange medaljer gikk til utroppris og det var ganske tynt befolket i salen. Når det gjelder medaljer så kommer det 25% mva på salæret.

Når det gjaldt ca 1500-ca 1870 var jeg ikke tilstede, men det fortelles om fullsatt sal og god stemning.

Av årgangsmynter ble alle gullmynter (Oscar og Haakon) solgt. Tror en del havnet hos Samlerhuset. Prisene lå stort sett rundt Handlerkatalogens priser når men regner med salær. Imidlertid gikk noe godt over og noe overraskende under katalogpris. F.eks 10 kr 1877 i kv 0 endte på 33.040,- inkl salær, mens katalog antyder 42.000.
10 kr 1902 i kv 0/01 gikk for 37.760,- og katalog antyder 28.500,-.

Stort sett ble det oppnådd tildels gode priser på toppmynter og ca katalog på de fleste andre.
Noen måtte som vanlig blø litt, mens andre kunne gå fra auksjonen uten å blakke seg helt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Olav K »

I NNT (Norsk Numismatisk Tidsskrift) har vi i mange år hatt auksjonereferater med kommentarer. Alle referentene er også medlemmer her på forumet. Skal referatene ha en viss mening, må de også ha en lengde - og til det passer formatet her på forumet mindre godt. Overraskelser på enkeltmynter er greitt nok, men skl man gå inn på de enkelte konger og disses mynter fra dalerere til småskillinger passer nok tidskriftsformtet bedre. Referat fra OMG 4 kommer i august. Vi tar gjerne kommentarer fra andre auksjoner også, men det vi får av innput varierer.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by samler607 »

Askeladd wrote:Jeg har kun erfaring fra vårens OMG og da bare på medaljer og årgangsmynt.
Mange medaljer gikk til utroppris og det var ganske tynt befolket i salen. Når det gjelder medaljer så kommer det 25% mva på salæret.

Når det gjaldt ca 1500-ca 1870 var jeg ikke tilstede, men det fortelles om fullsatt sal og god stemning.

Av årgangsmynter ble alle gullmynter (Oscar og Haakon) solgt. Tror en del havnet hos Samlerhuset. Prisene lå stort sett rundt Handlerkatalogens priser når men regner med salær. Imidlertid gikk noe godt over og noe overraskende under katalogpris. F.eks 10 kr 1877 i kv 0 endte på 33.040,- inkl salær, mens katalog antyder 42.000.
10 kr 1902 i kv 0/01 gikk for 37.760,- og katalog antyder 28.500,-.

Stort sett ble det oppnådd tildels gode priser på toppmynter og ca katalog på de fleste andre.
Noen måtte som vanlig blø litt, mens andre kunne gå fra auksjonen uten å blakke seg helt.
Takk for deling. Medaljer svinger veldig, men utrolig mye flott man kan få for en liten penge.
Får et lite inntrykk av at danske tiden øker i popularitet ved div oppnådde priser rundt forbi.
Jeg er kanskje sær/rar, men jeg syntes det er så trist når samlerhuset stikker av med mye objekter på en auksjon.
Olav K wrote:I NNT (Norsk Numismatisk Tidsskrift) har vi i mange år hatt auksjonereferater med kommentarer. Alle referentene er også medlemmer her på forumet. Skal referatene ha en viss mening, må de også ha en lengde - og til det passer formatet her på forumet mindre godt. Overraskelser på enkeltmynter er greitt nok, men skl man gå inn på de enkelte konger og disses mynter fra dalerere til småskillinger passer nok tidskriftsformtet bedre. Referat fra OMG 4 kommer i august. Vi tar gjerne kommentarer fra andre auksjoner også, men det vi får av innput varierer.
Du har nok rett i det, håpte bare å få litt aktivitet og at noen kanskje delte noen historier, observasjoner og lignende slik Askeladd har gjort her.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by aashild123 »

Jeg var ikke sammen med dere,
men har fått med meg at svenske- og dansketiden
var populært.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Askeladd »

Ref "samler 607".

På en måte er det litt leit at Samlerhuset drar avgårde med mange mynter, men samtidig tror jeg myntmiljøet i Norge er litt avhengig av at de omsetter mynter til "samlere". Miljøet er ganske lite i Norge og dersom 5 promille av de som kjøper mynter og medaljer fra Samlerhuset får interesse for numismatikk og starter en myntsamling pga av de, så vil det være med på å opprettholde samlerinteressen, noe vi absolutt er avhengig av.
Når jeg ser på hvem som var tilstede på siste OMG, så var det stort sett de samme som første gang jeg var på auksjon for ca 7 år siden. Og NB!, kun en under 20 år.
Selv startet jeg min samlerkarriere med OL-mynter i 1992. Dessverre en dyrkjøpt erfaring, men den ga meg likevel kicket til å utvide samlingen til årgangsmynter og medaljer med Haakon VII. Og jeg har lært masse av alle innlegg her på forumet og etterhvert gode kontakter innen miljøet :D
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by samler607 »

Askeladd wrote:Ref "samler 607".

På en måte er det litt leit at Samlerhuset drar avgårde med mange mynter, men samtidig tror jeg myntmiljøet i Norge er litt avhengig av at de omsetter mynter til "samlere". Miljøet er ganske lite i Norge og dersom 5 promille av de som kjøper mynter og medaljer fra Samlerhuset får interesse for numismatikk og starter en myntsamling pga av de, så vil det være med på å opprettholde samlerinteressen, noe vi absolutt er avhengig av.
Når jeg ser på hvem som var tilstede på siste OMG, så var det stort sett de samme som første gang jeg var på auksjon for ca 7 år siden. Og NB!, kun en under 20 år.
Selv startet jeg min samlerkarriere med OL-mynter i 1992. Dessverre en dyrkjøpt erfaring, men den ga meg likevel kicket til å utvide samlingen til årgangsmynter og medaljer med Haakon VII. Og jeg har lært masse av alle innlegg her på forumet og etterhvert gode kontakter innen miljøet :D
Dette har du nok helt rett i, og opp i all galskap av hva samlerhuset har gjort, har det nok blitt rekurtert en del samlere på denne måten.
Men jeg er redd for at ( kanskje det høres noe paranoid ut ) samlerhuset, manipulerer en eventuelt markedspris. f.eks. gullmyntene.
Da vil en boble, ( når, om, hvis, den sprekker, få en stor fallhøyde i mange kategorier slik du har opplevd med ol mynter )

Myntsamling, er jammen ikke lett, uenigheter i alle nivåer og en dyr hobby, gjør det vanskelig å drive med. Flere av mine bekjente skjønner ikke hvorfor jeg driver med det, samt de sier: er ikke det noe du gjør når du er guttunge. Men realiteten er vel at det er tvert i mot og at gjennomsnittsalderen er høy.

For vært dumme kjøp jeg gjør og det er mange, lærer jeg litt hver gang. Og jeg kommer til å gjøre mange nye dumme kjøp, blandt mine ALT for mange samleområder. :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by Olav K »

Jeg er også av dem som begynte med gullmynter fra Samlerhuset. Så, ja - vi er flere, og vi kan jo alltid håpe at det drypper ned noen fler.
Men det jeg er redd for er at når en SH-kunde oppdager at han har betalt overpris, og må selge med betydelig tap - så blir han så sur at han for evig og alltid er ferdig med myntsporten. Blir det tilstrekkelig mange misfornøyde, kan det sette hobbyen i miskredtitt. (Kinamynter, overgraderte mynter og annet rufs på steder som qxl og e-bay er heller ikke positivt for omdømmet til myntsamling som hobby).
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by svessien »

For min del er det slik at Samlerhusets virksomhet gjør at jeg ikke kjøper noen norske mynttyper de involverer seg i, fordi jeg anser virksomheten deres for forstyrrende for markedet.
I tillegg synes jeg det er ganske dårlig stil å se samlerhusets representanter - tidligere "kritiske" røster fra OMH som Georg Klammt, for eksempel - sitte og støvsuge opp alle muligheter for å gjøre ok kjøp, fordi DE skal selge videre til 3 ganger hammerpris.
Samlerhuset er utelukkende destruktive for hobbyen, slik jeg ser det.

Når det gjelder det å spekulere i mynters framtidige verdi, har jeg for lengst bestemt meg for å være myntsamler, ikke myntspekulant, slik mange er. Det er meget befriende å slippe å tenke på hvor mye penger jeg skal tjene på hobbyen min.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by samler607 »

svessien wrote: Når det gjelder det å spekulere i mynters framtidige verdi, har jeg for lengst bestemt meg for å være myntsamler, ikke myntspekulant, slik mange er. Det er meget befriende å slippe å tenke på hvor mye penger jeg skal tjene på hobbyen min.
Ikke akkurat det jeg tenker, men om jeg tror at en myntgruppe vil halvere seg i verdi i løpet av en periode, er jeg ikke veldig ivrig i å kjøpe denne typen.
Jeg er samler, men vil gjerne ha noe av pengene jeg har lagt i samlingen igjen en gang, ( om jeg kommer til å selge, kan jeg aldri være sikker på, men kan tenke meg at jeg må selge noen områder for å få en bedre( høyere kv, vanskeligere årganger og div ) i andre områder, men dette er på lang sikt.

For å si det sånn, akkurat nå er jeg i myntsamling for "the long run", "to the bitter end" osv ;)

Men jeg stiller meg uforstående til at norske gullmynter selges for mer enn spot, i forhold til andre vanlige gullmynter. ( men det er kanskje bare meg!? )
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by svessien »

samler607 wrote:
svessien wrote: Når det gjelder det å spekulere i mynters framtidige verdi, har jeg for lengst bestemt meg for å være myntsamler, ikke myntspekulant, slik mange er. Det er meget befriende å slippe å tenke på hvor mye penger jeg skal tjene på hobbyen min.
Ikke akkurat det jeg tenker, men om jeg tror at en myntgruppe vil halvere seg i verdi i løpet av en periode, er jeg ikke veldig ivrig i å kjøpe denne typen.
Jeg er samler, men vil gjerne ha noe av pengene jeg har lagt i samlingen igjen en gang, ( om jeg kommer til å selge, kan jeg aldri være sikker på, men kan tenke meg at jeg må selge noen områder for å få en bedre( høyere kv, vanskeligere årganger og div ) i andre områder, men dette er på lang sikt.

For å si det sånn, akkurat nå er jeg i myntsamling for "the long run", "to the bitter end" osv ;)

Men jeg stiller meg uforstående til at norske gullmynter selges for mer enn spot, i forhold til andre vanlige gullmynter. ( men det er kanskje bare meg!? )
Jeg er helt enig med deg: Det er kjipt å kjøpe noe som man opplever som hypet, og norske gullmynter er nettopp det. Det er nok av dem til å dekke etterspørselen på et helt annet prisnivå, men på grunn av at det har vært spekulert i verdien deres siden de ble introdusert på markedet, har prisen ligget høyere enn det man normalt skulle ha på en slik populasjon.
Det virker imidlertid som det er i ferd med å bli en myk landing. De taper vel sakte men sikkert realverdi, gjør de ikke? Kanskje med unntak av Oscar I 10 kronene, som nok vil bli liggende høyt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Er det kommentarer på vårens auksjonspriser?

Post by samler607 »

Jeg tror de gjør det.
Men jeg forventer/tror større nedgang i årene fremover, lurer på om samlerhusets beholdning er større enn Norges Bank. Det har jeg lurt på i lang tid :)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”