NGC-vurderinger

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
ecco
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2014 16:36

NGC-vurderinger

Post by ecco »

Hei !

Et lite spørsmål fra en nybegynner....Jeg har investert i en 20 kroners gullmynt fra 1886. Denne hadde en kvalitetsvurdering fra NGC på MS 63.
Var inne på sidene til Bergen Mynt og seddel og fant denne overgangstabellen for kvalitetsvurderinger :

http://www.myntogseddel.no/kvalitetsvur ... mynter.php

Der går MS 63 helt klart inn under en norsk 0.
Så leste jeg i en eller annen tråd her på forumet, at noen mente at en mynt måtte være helt oppe i 64 for å tilsvare en 0. Er det sånn å forstå at det er stor uenighet i det norske myntsamlermiljøet om hvordan kvalitetsvurderinger skal "oversettes" ?? Når en seriøs (?) mynthandler oppgir en slik tabell skulle man vel tro den var til å stole på !? Er det bare på toppkvalitetene det er uenighet, eller eksisterer den nede på f.eks MS 20 kvalitet også ?

Takk for forhånd for alle innspill
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NGC-vurderinger

Post by svessien »

Jeg har aldri sett noen her inne hevde at MS63 var 0. Diskusjonen har gått over hvorvidt MS64 eller 65 er ca. grensen. De fleste av dem som har hatt mye høykvalitetsmynt under lupen, ligger vel på 65.
Det skal mye til å få satt en 0 på en norsk gullmynt, så sannsynligvis må du regne din MS63 som en 0/01.

Bergen Mynt og Seddel har ikke HELT stålkontroll på den amerikanske skalaen. Han tror for eksempel at det heter "MS", uansett hvor på skalaen mynten er, men MS betyr "mint state", altså usirkulert.
Videre nedover heter det AU, EF, VF, F, VG og G. Dette har BMS oversett, så der har du nivået.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
ecco
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2014 16:36

Re: NGC-vurderinger

Post by ecco »

Nei, det jeg mente var at det hos Mynt og seddel står at hele intervallet
fra MS60 til MS70 tilsvarer kvalitet 0.

Vil det da være riktig at en VF20 tilsvarer 1+ ?
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: NGC-vurderinger

Post by rega65 »

De fleste er vel enig i at en Norsk mynt i kval 0 begynner på MS 64-65,Men den Amerikanske skalaen er for Amerikansk mynt og stemmer ikke alltid overens med sånn som vi graderer våre mynter her hjemme...
Men en må vel opp i 40-45 for å være ca 1+.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NGC-vurderinger

Post by svessien »

rega65 wrote:De fleste er vel enig i at en Norsk mynt i kval 0 begynner på MS 64-65,Men den Amerikanske skalaen er for Amerikansk mynt og stemmer ikke alltid overens med sånn som vi graderer våre mynter her hjemme...
Men en må vel opp i 40-45 for å være ca 1+.
Enig med rega65 her. VF20 er som regel en klokkeklar kvalitet 1.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
ecco
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2014 16:36

Re: NGC-vurderinger

Post by ecco »

Skjønner. Hvor vil dere si at 01 begynner ?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NGC-vurderinger

Post by Kjetil Kvist »

Generellt begynner 01 å bli interessant fra AU50 og oppover, men det er ikke automatikk i det. En norsk gullmynt kan like gjerne få 01 om den er i MS64. Det er pirk det handler om, rett og slett.

Så kan det være greit å si at det amerikanske systemet ikke er vitenskapelig, selv om det ser veldig vitenskapelig ut. Det er heller ikke alle amerikanske mynter som passer inn i systemet, for eksempel tidlige kobbermynter. Og det er - slik vi ser gjennom NGCs praksis - ikke enkelt å overføre til andre lands graderingssystemet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: NGC-vurderinger

Post by Alex R »

Når det gjelder gullmynter så settes det 99/100 ganger IKKE 0, selvom det er snakk om en usirkulert mynt.
Skal du ha en norsk gullmynt i slab som holder 0, så må du nok opp på 67 eller 68.

Det henger tilbake fra gamledager det med at man aldri setter 0 på gullmynter. Et av få unntak er 10 kroner 1877, for der finnes det noen helt hinsides eksemplarer, som er helt uten kontaktmerker.

Så, kort oppsummert, gullmynter setter man kun 0 kvalitet på, om de er totalt fri for kontaktmerker, eller har kun et eller to små merker.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: NGC-vurderinger

Post by svessien »

Alex R wrote:Når det gjelder gullmynter så settes det 99/100 ganger IKKE 0, selvom det er snakk om en usirkulert mynt.
Skal du ha en norsk gullmynt i slab som holder 0, så må du nok opp på 67 eller 68.

Det henger tilbake fra gamledager det med at man aldri setter 0 på gullmynter. Et av få unntak er 10 kroner 1877, for der finnes det noen helt hinsides eksemplarer, som er helt uten kontaktmerker.

Så, kort oppsummert, gullmynter setter man kun 0 kvalitet på, om de er totalt fri for kontaktmerker, eller har kun et eller to små merker.
Jeg vet at dette er kotymen, og det er helt greit å forholde seg til at det er sånn, men egentlig ville det vært mer logisk om det var motsatt: Man burde ta i betraktning hvilket metall mynten var laget av, i forhold til å vurdere slitasje. Gull er mykere enn sølv, og sølv er mykere enn kobber. Det burde derfor være høyere toleranse for kontaktmerker på gull, eller i det minste samme toleranse som for sølv.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: NGC-vurderinger

Post by jornkris »

Jeg har norske sølvmynter i ms63, som garantert vil bli gradert til0 iNorge.
Men jeg har også de som garantert ikke vil bli gradert til 0.
Jeg vil si at man ikke direkte kan sette et erlikhetstegn mellom gradene da det er to forskjellige systemer og forskjellige ting som vurderes. F.eks har jeg inntrykk av at amerikanerne trekker graden mer ned av et enkelt hakk en nordmennene gjør samtidig som øyeapell trekker graden mere opp enn i Norge.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”