Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Flash »

Da synes jeg du skal lese det Vivavegas skriver en gang til. Vivavegas skriver ikke at myntsamling er ute per i dag, men at det muligens vil skje da kontanter er på vei ut. Håper det er feil, men er redd det er korrekt.

Det du skriver om at kvalitet selger er vel det som har skjedd i større og større grad også med frimerker. For "normale" filatelistiske objekter har bunnen fallt ut av markedet, men godbitene selger fremdeles til svært gode priser.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by karstkri »

Jeg tror at myntsamling som hobby vill overleve uten at det finnes noen skillemynt i lommboka.Myntsamlig har eksistert i over 2000år .Keiser Augustus samlet på mynter og i årets utgave av Norges mynter er det en fin artikkel om myntsamling og samlere oppgjennom historien frem til idag.Det er mangfoldige millioner som samler mynt idag.Selv har jeg antikke mynter som hovedfelt og det spiller da ingen rolle om jeg har mynter/sedler eller bankort i lommboka.Og det samme gjelder veld om du samler sp.d fra Kristian IV eller parykk 8skillinger eller Oskar II gullmynter.Myntsamling vill bestå til Dovre faller (tror jeg).
karstkri
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by vivavegas »

Det med at prisene stiger på kvalitetsobjekter trenger vel ikke nødvendigvis tilsi at det kommer nye friske samlere inn i markedet. Det kan vel hende at eksisterende utvider fra eksisterende områder og handler seg opp i kvalitet osv. Men igjen da er vi på synsestadiet, men det er vel det vi alle gjør i større eller mindre grad.
Det er selvsagt også ting som tyder på det motsatte enn det jeg har spådd. Vi lever lengre og lengre (3 måneder lengre for hvert år som går) og folk flest har svært god råd.
Noe må man bruke tiden og pengene til. Mange reiser, men det finnes sikkert også mange som syntes det er artig(ere) og pusle med små og store hobbyer og hvor mynter er en av disse.

Man kan jo også se litt større og biologisk-lignende på dette. Hvem vet om vi vil samle på ting på den samme måte i 2044 som vi gjør i 2014. Kanskje vi lever andre og mer flyktige liv og ikke har plass til samlinger og oppbevaring/flytting av disse. Kanskje det kommer skatt på egen samling. Kanskje, kanskje, kanskje.... Fremtiden er det nesten umulig og spå om. Husker godt vi tegnet fremtidssamfunnet på skolen på slutten av 70-tallet og alle tenget biler som flydde rundt i lufte i Metropolis-stil og 30 år senere har lite/ingenting skjedd på den fronten.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Rottenikken »

Arve wrote:
Rottenikken wrote:
diatonix wrote:Da hadde jeg heller investert i to flasker god vin. De koster garantert mer om 3 år.
Det tror jeg ikke for jeg har emigerert til Nederland og betaler under 2 euro for en liter vin,hehehe
Kommentaren gikk vel på god vin, ikke det skvipet du får til 2 euro literen. Det er ikke drikkelig hverken nå eller om tre år. :wink:
Vin man betaler 300kr for i Norge får man til 4euro her
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Flash »

Rottenikken wrote:Vin man betaler 300kr for i Norge får man til 4euro her
Vel...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Arve »

Rottenikken wrote:Vin man betaler 300kr for i Norge får man til 4euro her
Beklager, men det du skriver der er tull. Du kan f. eks. sjekke hva viner fra et kjent tysk vinhus som Leitz koster henholdsvis på vinmonopolet og i Tyskland. Da ser du fort at den vinen som koster 299,90 på polet koster 25 euro i Tyskland. Vi snakker da om samme kvalitet og årgang. Jeg bor deler av året i Italia og drikker en del vin fra Campania. Prisene på viner fra kjente produsenter som Feudi di San Gregorio og Mastroberardino ligger på 12 til 16 euro i Italia og koster 140 til 180 kroner i Norge. Det er heller ikke så rart i og med at alkoholavgiften på en flaske vin med 12 % alkohol er 40 kroner i Norge. Sjekk kildene dine bedre neste gang før du kommer med løse påstander om at vin er så dyrt i Norge.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by vivavegas »

Man sammenligner vel litt hummer og kanari her og så drar eksemplene litt ut. Dvs. billigste vin hos vinmonopolet mot billigste vil i supermarkedet på kontintentet. Men vin overlater jeg til andre....

Jeg forsøker og dra debatten tilbake til utgangspunktet.
Litt av utgangspunktet mitt for det jeg skriver er følgende historie og som er grunnlaget for hva jeg trur kan komme til og skje.
Jeg trur svært mange som samler mynter i dag startet i en periode på 70? tallet. Husker selv jeg startet og vi kjørte rundt for og veksle til oss penger for og finne de forskjellige årgangene. Husker også f.eks. jeg spilte mye kronespill når jeg enkelte ganger kunne finne gamle mynter på disse (inkl. hullkroner). Husker faren min kjørte jeg rundt til gamle bygdeorginaler for og kjøpe kilomyntpakker (dessverre hadde de ikke noen godbiter). "Alle" kjente noen i en lokal sparebank som fikk inn penger som skulle veksles. Halve Norge leitet etter 2 øre 1968, 10 øre med 5 bein osv. osv.

Det er vanskelig og spå om fremtiden, men umiddelbart ser jeg ikke for meg at det vil være så mange som får denne inngangen som "vi" fikk til myntsamling.
På den annen side så skal man jo heller ikke undervurdere internett og tilgangen til informasjon som selvsagt vi ikke hadde. Men på den andre side der igjen bruker vel ungdommen nå internett til spilling/surfing og i mindre grad informasjonshenting om diverse hobbyer.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by diatonix »

Så lenge man må nøye seg med ståplass som under OMG sin siste auksjon på Continental er det vel ingen grunn til bekymring.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: Samlerhuset selger minnemynt 20kr i sølv. Verdi og 3 år?

Post by Rottenikken »

Jeg selger aldri myntene mine jeg. Kjøper jeg en så er det fordi jeg vil ha den for bestandig
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”