Rensing av mynter

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Rensing av mynter

Post by Indy2 »

Jeg kjøpte en samling mynter for noen uker siden. Myntene har vært oppbevart i en album der plasten har reagert med myntene. Det er både sølv-,kobber-, kobbernikkel- og zink-mynter. Alle er klissete og mange har blitt grønne. Jeg har smurt noen av sølvmyntene og kobbermyntene med syrefri vaselin, og så skylt dem i vann med litt Zalo. Dette ser ut ut til å gi et greit resultat, hvor klisset blir borte, men skal jeg gjøre det med 2-300 mynter blir jeg aldri ferdig. Har nå lagt de fleste kobbermyntene i extra virgin olivenolje, og har tenkt å la de ligge der et par dager, for så å skylle dem i vann med litt Zalo. Det var mange 0 mynter i albumet, så jeg er spent på hvor mye av glansen som blir tilbake etter behandlingen. Er det noen på forumet som har erfaring med å rense mynter som har blitt klissete, så tar jeg gjerne mot gode råd.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rensing av mynter

Post by kråketoppen »

Om det ikke er de helt store verdier på mynten, en liten skål med Salmiak og irr/grønt fra plasten forsvinner på ett blunk, husk å
skylle godt i lunket vann. Tar alt for lang tid med oljer mm. :D
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Rensing av mynter

Post by Indy2 »

Takk for svar. Myntene har ingen stor verdi, så jeg kan prøve meg litt frem. Mener du at jeg skal legge myntene i ren Salmiak, eller skal jeg blande det ned med vann? I såfall hvilket blandingsforhold bør jeg bruke?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rensing av mynter

Post by kråketoppen »

Greit med litt vann, men jeg bruker sterk blanding, vips rene og pene. Bare tull med div. oljer, kun for dyre og antikke mynter.
Prøv med en mynt.
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Rensing av mynter

Post by Indy2 »

Takk. Skal prøve meg fram litt forsiktig. Resultatet skal jeg poste her.
larssten
Posts: 45
Joined: 25 Nov 2014 14:26

Re: Rensing av mynter

Post by larssten »

Er dette noe som i hovedsak skjer med eldre plastmapper? Og ikke med de som kjøpes nye i dag? F.eks. til numisalbum?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rensing av mynter

Post by kråketoppen »

Plast svetter, etter over lengere tid trives ikke myntene mere, innestengt som de er. Selv bruker jeg myntskap og etter 40 år er myntene like fine.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by Kjetil Kvist »

Dette er en tyisk effekt av at gamle albumsider inneholder pvc. Moderne myntalbum er fri for denslags, og all annen syre, og det finnes helt trygge oppbevaringsmuligheter i plast. Alle mynt- og frimerkebutikker jeg har besøkt i Norge har slike album nå. De eldre albumene er for lengst faset ut.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Rensing av mynter

Post by tho »

Hva med å prøve ketchup, salt, eddik eller sitron for å fjerne irr fra kobberet?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Rensing av mynter

Post by tho »

Står noe om dette her:

http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article899878.ece

Bør vel ikke pusse så mye, bare la mynten ligge i oppløsningen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Rensing av mynter

Post by Olav K »

Allerbest er nok stålbørste montert på drill, etter at mynten har ligget en uke i en saus med 60% ketchup, 10% sitronsyre, 10% eddik, og 20% rødsprit + 4 spiseskjeer salt (med jod). Børsten må stå 90 grader på blankettflaten (stativ er å anbefale). Mynten vil da se ut slik den var før den ble preget, tilbake til fosterstadiet så og si.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Rensing av mynter

Post by Myge »

Det du ikke vil bruke på tissen vil du heller ikke bruke på mynten.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rensing av mynter

Post by kråketoppen »

Ja og da er det bedre å tisse på stolen enn å stole på tissen! Blr mye tull her nå. Finnes greie rensemidler for nyere mynter, som har blitt grønne av plastlommer, men som nevnt, bruk Salmiak. :)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”