Øre 1885 - ekte?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
Emu
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2011 19:43

Øre 1885 - ekte?

Post by Emu »

Hei! Jeg synes egentlig ikke denne ser ut som de vanlige kinakopiene. Den er forhåpentligvis bare stygt renset og har derfor fått feil farge. Jeg liker egentlig ikke rensede mynter, men for denne årgangen blir det for dyrt for meg å være kresen. Hva mener dere – stygt renset ekte mynt eller falsk?
file.php
Hilsen Emu
Attachments
1885 øre.jpg
1885 øre.jpg (127.2 KiB) Viewed 929 times
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Øre 1885 - ekte?

Post by stigulv »

Hva sier vekten da?
Kina mynten er vel litt lettere mener jeg og ha lest.
Mener også kinamynten er lysere en denne.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Øre 1885 - ekte?

Post by samler607 »

Hei, ekte og et pent eksemplar er min mening.
De kjente falske ser annerledes ut mener jeg.
Den er nok trolig gnidd/pusset da noen detaljer ser bløte ut, men alt i alt en ekte mynt.
Ville satt kv 1+, kanskje 1+/01? på den!
User avatar
Emu
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2011 19:43

Re: Øre 1885 - ekte?

Post by Emu »

Takk for svar, stigulv og samler607 :) Mynten kom fra en seriøs handler i en lott med flere ekte Oscar II-ører, så jeg burde vel egentlig ikke mistenke noe. Men blir litt ekstra varsom når det det er en såpass uvanlig mynt og den hadde litt annerledes farge enn de andre. Har ikke vekt, så får dessverre ikke veid mynten. Har sett nærmere på bildene på nettsiden med fakemynt og er rimelig sikker på at min øre ikke er lik den øren som er avbildet der. Tar godt vare på den og håper den ikke viser seg å være noe annet enn den gir seg ut for. Setter pris på flere tilbakemeldinger hvis noen andre også har meninger om mynten!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Øre 1885 - ekte?

Post by karstkri »

Jeg synes mynten er fin.Det er nok mange som kunne tenke seg den i samlinga, av en vrien årgang.Dog kan legges til at denne årgangen finnes mange toppmynter.De såkalte pokermyntene som dukket opp i England.
karstkri
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”