Er dette en mynt?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Elin74
Posts: 58
Joined: 21 May 2015 17:50

Er dette en mynt?

Post by Elin74 »

image.jpg
image.jpg (128.95 KiB) Viewed 1821 times
Hei alle :)
Er ny på forumet her og lurer på om
noen vet om dette kan være en mynt?
Og isåfall hvilken mynt kan det være tro..
Mvh.Elin
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er dette en mynt?

Post by Olav K »

Litt skarpere bilde, og av begge sider vil hjelpe. Det kan være en mynt, og den kan være riktig gammel - men problemet er at den er dyktig sliten, og da hjelper det ikke om den er 2000 år gammel. ( Min særdeles foreløpige gjetning er at det er en mynt fra ptolemeisk Egypt, 200 til 50 år f.Kr, men det er veldig mange av slike mynter, og selv gode kvaliteter kan fåes for få hundre kroner, denne er lang derfra.)
Elin74
Posts: 58
Joined: 21 May 2015 17:50

Re: Er dette en mynt?

Post by Elin74 »

Takk for svar :) ja, tar bilde med ipad men skal prøve få litt skarpere bilde.
På baksiden er det ingenting,står noe skrift foran men er vanskelig å tyde..kan
Prøve å rense eller vaske den litt.. Virker som det er noe mykt belegg eller noe
oppå, og er et skrap/ ripe bak og langt under er det noe gullfarget.Den er også
veldig tung.Men skal prøve å få litt skarpere bilde.
Mvh.Elin :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er dette en mynt?

Post by Olav K »

Vær VELDIG forsiktig med vask/rens. Legg mynten i en svak zalooppløsning, alternativt i olivenolje - og skyll forsiktig etter noen dager.
Ellers, hvis det bare er skrift på den andre siden, er det neppe en ptolemeisk mynt (Jeg gjettet fordi jeg ante konturene av en stående ørn på bildet, og ptolemeisk bronsemynt ofte har en fordypning i senter - men de har neste alltid et portrett på motsatt side av ørnen.)
Elin74
Posts: 58
Joined: 21 May 2015 17:50

Re: Er dette en mynt?

Post by Elin74 »

image.jpg
image.jpg (132.46 KiB) Viewed 1700 times
image.jpg
image.jpg (122.45 KiB) Viewed 1700 times
Sånn..får ikke bedre bilder tror jeg :)
Men grunnen til at jeg lurer på om det kan være en mynt er
fordi den er så tung..er mange skrap på den pga. at
Det er noe mykt metall eller maling? rundt den. Den er også bøyd..
Takk for svar igjen,kan prøve den salo vasken også.
Mvh.Elin :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er dette en mynt?

Post by Olav K »

Fortsatt gjetting: Vektlodd, men da et lodd for veiing av mynt.
Slike lodd ble brukt på balansevekter iallfall fra senromersk/bysantisk tid og opp til 1930-tallet. Alder er vanskelig å bestemme uten tyding av innskriftene. Bysantiske lodd er stadig på auksjon, men alle de jeg har sett har tydelige innskrifter. Et som er så slitt som ditt har nok beskjeden salgsverdi, og ikke tør jeg garantere at det er bysantisk.
Slike lodd ble brukt for å sjekke at en mynt var ekte, f.eks. av gull og ikke bare forgylt. Det vanligste metallet i slike lodd var bly, men andre metaller som jern eller bronse finnes også.
Elin74
Posts: 58
Joined: 21 May 2015 17:50

Re: Er dette en mynt?

Post by Elin74 »

Takk for svar :)
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: Er dette en mynt?

Post by Indy2 »

Kan det være en sammenklemt og mishandlet 50 øre eller 25 øre fra perioden 1924 - 1952 ?
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Er dette en mynt?

Post by seuk »

Ser ud til at være en polet eller et spillemærke fra nyere tid.
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Er dette en mynt?

Post by anda »

Kan det være en blyplombe?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er dette en mynt?

Post by Olav K »

anda wrote:Kan det være en blyplombe?
Ingen ueffen gjetning det. Men da skal man kunne se en skjøt på randen. Blyplomber ble festet med en tang som kan ha satt slike spor som vi ser i sentrum på begge sider. Plombens to halvdeler ble klemt sammen av tangen rundt tråden eller hva det var som skulle forsegles. Men det er lett å se om man vurderer kanten på "loddet/plomben"
Om det er en myntvekt er den neppe bysantisk. Jeg har gått igjennom en katalog, og ingen av vektene har slik omskrift som kan skimtes på denne selvom fasong og "senterhull" kan ligne. Men myntvekter var i bruk fra oldtiden til opphør av gullstandarden rundt 1930, jeg har selv en vekt for å teste sovereigns fra 1800-tallet. Vi får håpe at trådstarter viser bilde av kanten.
Elin74
Posts: 58
Joined: 21 May 2015 17:50

Re: Er dette en mynt?

Post by Elin74 »

image.jpg
image.jpg (114.88 KiB) Viewed 1413 times
image.jpg
image.jpg (117.08 KiB) Viewed 1413 times
Takk igjen :D det er et større hakk på siden og små streker rundt .

Mvh. elin :)
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Er dette en mynt?

Post by seuk »

Ser ud som om der står BRYG... på forsiden. Måske fra et Bryggeri/Bryghus? Prøv at tjek indskriften under forskellig belysning så kan det være at hele teksten bliver læselig.
Elin74
Posts: 58
Joined: 21 May 2015 17:50

Re: Er dette en mynt?

Post by Elin74 »

Ja,synes også det står Bryg...trodde først det sto bayern,men så liknet det mer på bryg..
Vet min morfar jobbet på vestlandet ,men tror ikke det var på et bryggeri..kanskje noe med å bygge båter.
Skal prøve finne ut mer :) morro og prøve finne ut hva det er iaf :)
Mvh. Elin :)
Elin74
Posts: 58
Joined: 21 May 2015 17:50

Re: Er dette en mynt?

Post by Elin74 »

Var visst ikke helt riktig..
Jobbet visst flere plasser deriblandt: arbeidsformann for selmer furuholmen på husnes.
Arbeidsformann på rjukan, med å legge vannrør..arbeidsformann i åseral det han jobbet med tuneller.
Og som snekker i tvedestrand.. Tydeligvis vært flittig da :) men så er det om det har noe med dette og gjøre da..
Har også vært med på holmenkollenstafetten..og var også bonde.. :)
Har forresten også et gammelt stempel det står Alnor på ..kanskje det har sammenheng..
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”