Selge arvegods

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
tny9000
Posts: 2
Joined: 26 May 2015 21:29

Selge arvegods

Post by tny9000 »

Heisann!
Jeg har arvet min bestefar sin myntsamling, og jeg har ikke peiling på mynter, så jeg henvender meg til dere for tips. Jeg tenker å selge hele samlingen da dette ikke er noe jeg har noe særlig interesse for, men jeg trenger litt tips for å komme i gang. Jeg ble fortalt at det var snakk om til dels store summer i denne samlingen. den er ganske stor i mine øyne ihvertfall. vi snakker en del store kasser med både komplette serier og forholdsvis sjeldne mynter. han har bl.a noen mynter som ble kjøpt for mange hundre kroner en gang på 30-tallet. antar at dette kan være verdt litt i dag.
spørsmålet er bare hvordan jeg bør gå frem for å få solgt dette på rederlig vis. holder til i bergen, og jeg har hørt at det fins ihvertfall en myntbutikk i byen. noen som vet om dette er en seriøs sjappe? hvordan bør jeg gjøre det med verdivurdering av myntene?
på forhånt takk for alle tips! :D
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Selge arvegods

Post by karebjarne »

Du kan trygt gå til Bergen mynt og seddel.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Selge arvegods

Post by Trond i California »

Bergen Mynt & Seddel er et godt tips. Bare ring 55 93 46 00 og spoer etter Karl Saethre. Han kan du stole paa gir deg en god og rederlig pris hvis du vil selge.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Selge arvegods

Post by ramazotti »

Om det er snakk om mynter som kostet hundrelapper allerede på 30-tallet, kan det være snakk om virkelige godbiter
i dag , og jeg hadde vurdert å selge på en bedre auksjon.
Om vi får vite litt om typer og valør, får du sikkert et raskt svar her inne om hva du bør foreta deg.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Selge arvegods

Post by Arve »

Bergen mynt og seddel er nå en del av Skanfil som er stor på nettauksjoner. De greier nok fint å gi deg råd om det er deler av samlingen din som vil oppnå bedre priser på auksjon enn ved direkte salg. De kjenner markedet godt og er ikke ute etter å lure deg. Men du vil kanskje få mer for dette hvis du selger det selv på Auction.no eller på QXL. Bare vær oppmerksom på at du da må skaffe deg all kunnskap om myntene selv og i tillegg gjøre alt arbeidet med fotografering og beskrivelse. I tillegg kan det ta lang tid å få solgt alt. Jeg tror du er best tjent med å selge gjennom en anerkjent mynthandler.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Selge arvegods

Post by Stein Knutsen »

Hvis det er mynter i samlingen som faktisk kostet flere hundre kroner på 1930 tallet
så snakker vi trolig om særs dyre/sjeldne mynter.
Til sammenligning var den dyreste mynten på Bjørnstads auksjon(1934) en 3 Specie 1678 solgt for 500 kr+ omk.
Hadde satt stor pris på mer info+ bilder
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
tny9000
Posts: 2
Joined: 26 May 2015 21:29

Re: Selge arvegods

Post by tny9000 »

ta dette med en klype salt, men jeg mener [ erindre at det var snakk om noen hundre kroner p[ 30-tallet. jeg får høre med min mor, hun har bedre oversikt enn meg. akkurat nå ligger alt nedpakket, og jeg aner ikke hva som er verdt noe og hva som ikke er verdt noe. vi sonderer terrenget litt først ettersom at ingen av oss har særlig peiling på hvordan dette foregår :) hun hadde en viss oversikt over de sjeldneste myntene. kan se om ikke jeg får tatt noen bilder og lagt ut her når vi kommer så langt :) takk for god hjelp så langt!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Selge arvegods

Post by Olav K »

Om du går til Bergen Mynt og Seddel vil jeg tro at de kan gi et overslag uten at du forplikter deg til at de skal selge myntene. Men anbefaler de at myntene legges ut på auksjon, vil de være like interessert som deg i å få best mulig pris. Skanfil opererer med høye provisjonssatser, men mitt inntrykk er at satsen kan forhandles ned om det dreier seg om en større samling. "En del større kasser" tyder jo på at der er endel. Dersom det dreier seg om flere store sølvdalere, skal du ikke se bort fra at noen mynthandlere i Oslo kan være interessert i å se samlingen. Men uansett vil Bergen M&S være et godt sted å starte.
Men hva du enn gjør - ikke puss myntene for å "shine dem opp"!
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Selge arvegods

Post by diatonix »

Det første jeg ville gjort er å få en numismatisk bevandret person, helst noen uten egen kommersiell interesse, til å skille klinten fra hveten slik at det hele kan bli litt mer oversiktlig.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”