Hjelp til middelaldermynt

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Hjelp til middelaldermynt

Post by Hougaard »

Jeg kjøpte forleden en liten lot med små middelaldermynter. En av disse klarer jeg ikke å finne ut av hva er. Selgeren antydet Italia eller Böhmen. På den ene siden vises en mann som holder et kors, omskriften kan begynne med IOANNES. Den andre siden viser to personer, antakelig der en mann døper en annen, omskriften kan begynne med WENCEL. Diameter er 15 mm.

Er det noen som har noen tips?
Ukjent mynt.jpg
Ukjent mynt.jpg (86.5 KiB) Viewed 788 times
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hjelp til middelaldermynt

Post by kråkerøy »

Noe i nærheten??

Wencel (tsjekkisk: Václav), født 26. februar 1361, død 16. august 1419, av huset Luxembourg, var konge av Böhmen fra 1378 (som Václav IV) og Det tysk-romerske rike fra 1378 til 1400.

Wenzel var eldste sønn av keiser Karl IV og hans tredje hustru Anna von Schweidnitz. Ved farens død i 1378 etterfulgte han ham på Böhmens og Tysklands troner. I 1383 arvet han også Luxembourg.
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Hjelp til middelaldermynt

Post by Hougaard »

Jeg heller nok til det at mynten er fra Böhmen. Det var tre konger i Böhmen som het Wenzel/Wencel. Men problemet er at jeg ikke klarer å finne noe sted på nettet der min mynt er beskrevet eller avbildet. Blant annet er den en god oversikt over middelaldermynter fra Böhmen her:
http://www.numismatas.com/Forum/Pdf/Dav ... ohemia.pdf
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”