ebay.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

ebay.

Post by kråketoppen »

Har kjøpt ganske mange mynter og annet hos ebay igjenom årene. Nå har jeg fått en import charges på kjøpet, noe som aldri før har hendt fra selgere i USA. Har bedt selger om å fjerne tillegget, shipping as a gift, men han sier at det ikke lar seg gjøre.
Syntes det blir mye ekstra utgifter da porto heller ikke er billig fra US. Har en samlervenn der borte, kanskje en bedre løsning om han vil motta og videresende, som gave. :?:
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: ebay.

Post by diatonix »

Nå står det jo klart og tydelig når noe blir sendt per Global Shipping Program og hvilke ekstra-kostnader dette medfører, men jeg er absolutt enig i at det er en uting. Ikke bare er vi nødt til å betale ikke-eksisterende avgifter men også porto som er ca 5 ganger høyere enn vanlig. Å reklamere med at tracking services are provided er også ganske frekt, for det er de jo uansett når et objekt er sendt per registered mail.
Er det vanlig budrunde må man nok pent finne seg i å punge ut. Men når det gjelder fastpris, så er det ingen sak for US selgeren å velge bort GSP i sine settings. Riktignok er problemet er ofte det, at selgeren ikke engang er klar over at han/hun har krysset av for GSP. Det er ikke lenge siden jeg kom over en interessant mynt på eBay. Jeg kontaktet selger og sa at denne kjøper jeg gjerne, men da må du først "un-check GSP in your settings". Det tok litt tid før han skjønte hva jeg snakket om, men etterpå gikk det hele uten problemer og jeg sparte ca en tusenlapp.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: ebay.

Post by kråketoppen »

Takker for hjelpen her om. Har hatt noen runder med mailer til selger, men prøver nå om han kan sende innen US.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: ebay.

Post by Arve »

Dette har jeg tatt konsekvensen av for lenge siden og sluttet å kjøpe fra selgere som bruker GSP. Foreløpig er dette bare et problem fra USA og vi får håpe det ikke sprer seg.
Til Kråketoppen; hvis du får en venn i USA til å ta imot og videresende er det like greit at han oppgir verdi siden det ikke er moms på mynt inn i Norge. Betegnelsen gave virker på en toller omtrent som rype på en setter.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: ebay.

Post by kråketoppen »

Har fått hjelp av Trond i US og han bør sende som gave da det er moms på mynter i Sverige.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: ebay.

Post by Trond i California »

Dette skal vi faa til!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: ebay.

Post by Arve »

Så det er ikke alt som er billigere i Sverige. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: ebay.

Post by kråketoppen »

Hus trenger folk osv. her hos grannen får du småbruk/hus til en speciedaler, men savner lomper og kneipbrød. :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: ebay.

Post by Arve »

Polarbrød? :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: ebay.

Post by diatonix »

Ser ut som eBay UK har begynt med det samme GSP tullet:
http://www.ebay.co.uk/itm/COIN-1733-4-8 ... AQ:GB:1123

("Mynten" er forresten falsk og ikke verdt 5 Øre)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”