OMH

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
leif009
Posts: 192
Joined: 04 Aug 2009 20:15
Location: Hønefoss

OMH

Post by leif009 »

Hei
Er det noen som vet om det fortsatt er muligt å laste ned OMH sine auksjonskataloger og tilslagslister noen plass på nette?
På forhånd takk for hjelpen
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: OMH

Post by kråketoppen »

Du kan handle mine eldre og nye kataloger, mye mere kos med papir. :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMH

Post by Olav K »

Jeg tviler på at du finner dem på nettet.
Da Oslo Mynthandel AS(OMH) skiltes fra Gunnar Thesen gikk selskapet, faktisk - men ikke juridisk - i oppløsning. OMH skiftet navn til Ekstrasyttisju AS (EAS) eid av Ronny Hatletvedt (som også var medeier i OMH etter at Jan Olav Aamlid ble kjøpt ut), samtidig som det ble opprettet et nytt selskap, Oslo Mynthandel AS (OMAS). Dette selskap lever fortsatt på samme adressse som OMH hadde i Incognitogaten, med Georg Klammt(tidl. ansatt i OMH) som daglig leder. OMAS eies såvidt jeg forstår av Samlerhuset, men jeg kan ikke kontrollert det. Såvel OMAS som EAS har beskjeden omsetning og bedrøvelige regnskapstall (basert på off.tilgjengelige tall). Jeg tviler at noen av disse ser noen vits i å betale serverleie for gratis tilgang på gamle kataloger/resultatlister.
Oslo Myntgalleri (OMG) selger fra tid til annen gamle OMH-kataloger, det samme gjør Samlerhuset. Samlerhuset var indirekte eier i OMH, og det kan se ut som at de i sitt oppgjør med øvrige eiere (Hatletvedt) har overtatt navnet og brukt det i det nye selskap. Hvem som overtok varelageret vet jeg ikke, men biblioteket (som stort sett var bygget opp av Gunnar Thesen, er nå hos OMG. Om det omfatter store opplag av kataloger fra tidligere vet jeg ikke.Men kataloger har sin verdi for dem som søker proveniens/priser - og det vet både OMG og Samlerhuset. (Nå får jeg sikkert en mail fra Morten E. Mortensen (MEM), hvor han ber meg formidle at man ikke trenger katalogene - det er bare å leie samtlige årganger av MEMs årbøker).
Så min konklusjon er: du må nok kjøpe kataloger når de dukker opp, evt se om du får tak i noen av MEMs årbøker som gir auksjonsresultater fra flere auksjonshus enn OMH - ett sett av disse ble solgt for mer enn 7.000 i fjor(?). Senere utgaver av denne kan ikke kjøpes, bare leies.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: OMH

Post by mynt01 »

leif009 wrote:Hei
Er det noen som vet om det fortsatt er muligt å laste ned OMH sine auksjonskataloger og tilslagslister noen plass på nette?
På forhånd takk for hjelpen
Det går nok å sende disse på mail. Jeg har på pcèn de som lå ute.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: OMH

Post by jba »

Totalt er det over 800Mb med pdf'er. Det er mye å sende på mail.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: OMH

Post by attenfjorten »

Har kanskje noen å være av med/ selge for en rimelig penge. Send meg en pm.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: OMH

Post by mynt01 »

jba wrote:Totalt er det over 800Mb med pdf'er. Det er mye å sende på mail.
800 mb er vel litt i overkant av hva en cd plate inneholder.
Delt på ca 60 kataloger. kanskje bortimot 15 mb pr katalog.
Med 45 mbit linje tar det ca 3 sek pr katalog å sende.
Så dersom mottakeren greier å laste ned bør det gå greit.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: OMH

Post by AMO Berg »

mynt01 wrote:
leif009 wrote:Hei
Er det noen som vet om det fortsatt er muligt å laste ned OMH sine auksjonskataloger og tilslagslister noen plass på nette?
På forhånd takk for hjelpen
Det går nok å sende disse på mail. Jeg har på pcèn de som lå ute.
Kunne du tenke deg å sende dem til Samlerforum ?; kontakt@samlerforum.no

Espen kan legge dem ut slik at alle får tilgang til dem.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: OMH

Post by Flash »

Er vel ikke helt innenfor å legge det ut her.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: OMH

Post by AMO Berg »

Flash wrote:Er vel ikke helt innenfor å legge det ut her.
Nei vel... :(
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: OMH

Post by mynt01 »

AMO Berg wrote:
Flash wrote:Er vel ikke helt innenfor å legge det ut her.
Nei vel... :(
Ser Samlerhuset dukker opp på nettsiden til OMH. Dere får sende en forespørsel dit :shock:

Kan sikkert få sendt i helga om noen ønsker, pm.
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: OMH

Post by perhenning »

Er det noen som har resultatlista for Oslo Mynthandel sin auksjon 68 liggende og kan sende meg den?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”