Varianter av gull kvartinger Maples og Kangaroos?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Varianter av gull kvartinger Maples og Kangaroos?

Post by Posthornet »

Et firma averterer kvart-unser fra Magnificent 7 serien for salg hvor det bland annet nevnes "privy merker og varianter av Maples og Kangaroos".
Jeg kjøpte et av set "Magnificent Seven" sett for et par år siden og har ikke tenkt på at de muligens kan være "varianter av de ordinære kvartinger kenguru og marples.


En definition av "Privy marked" fant jeg på webben:
A privy mark was originally a small mark or differentiation in the design of a coin for the purpose of identifying the mint, moneyer, or some other aspect of the coin's production or origin, for control purposes.
Er myntene eller noen av myntene i Magnificent Seven kanskje varianter merked med et lite tegn/bokstav eller? Jeg har forløpig ingen muligheter til å sammenligne mynter fra settet med de som selges direkte fra Australia og Canada.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Varianter av gull kvartinger Maples og Kangaroos?

Post by Olav K »

"Privy mark" er vel det vi normalt kaller myntmestermerke, eller myntverksmerke. Hos oss Kongsbergs krysslagte hammere, tidligere også myntmesterinitialer i tillegg. I tidligere tider kunne man ha haugevis av mynt innen én jursdiksjon, I England på 1100-tallet, flere hundre f.eks.
I Australia har man hatt to myntverk, Sydney og Perth, men jeg er ikke sikker på om Sydney fortsatt er aktiv. På sovereigns ville man finne en liten P eller S som skille. En tid var sovereigns i det britiske samveldet dønn like, enten de var laget i Storbrittania, Canada, Sør-Afrika eller Australia, eneste skille var dette lille "privy mark" som indikerte myntverket.
Når det gjelder moderne australsk "samlermynt" har jeg trodd alle var laget i Perth, men jeg kan ta feil. Men det er en forskjell på myntsett laget for eksport og de som er laget for hjemmemarkedet, og det er godt mulig at denne forskjellen kan sees av "privy mark". For mange år siden kjøpte jeg et "kookaburra"-sett av Samlerhuset. Ettersom jeg lærte mer regnet jeg med at det var penger tapt. Men jeg har familie i Australia, er der fra tid til annen og har funnet en hyggelig mynthandler i Sydney. Jeg spurte ham om det var noen interesse for slike mynter i Australia, eller om de som her hjemme var diktert av gullprisen. Da fikk jeg vite at det var stor etterspørsel etter eksportsettene i Australia, så jeg tok kookaburraene med sist vinter. De ble solgt på vårauksjonen og jeg tror faktisk at jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt SH.
Så svaret er "ja" - privy marks kan ha betydning. Men jeg ville ha sjekket hvilken betydning selger mener det i det konkrete tilfelle har.
Last edited by Olav K on 20 Oct 2015 16:32, edited 1 time in total.
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Varianter av gull kvartinger Maples og Kangaroos?

Post by Posthornet »

Takk for utfyllende svar Olav. For dem som ikke vet så ble Magnificent Seven settet i sin tid utgitt av Samlerhuset. Jeg har bare betalt ca. dagens gullverdi.
User avatar
vidarfe
Posts: 88
Joined: 26 Apr 2011 15:58

Re: Varianter av gull kvartinger Maples og Kangaroos?

Post by vidarfe »

Olav K wrote:For mange år siden kjøpte jeg et "kookaburra"-sett av Samlerhuset. Ettersom jeg lærte mer regnet jeg med at det var penger tapt. Men jeg har familie i Australia, er der fra tid til annen og har funnet en hyggelig mynthandler i Sydney. Jeg spurte ham om det var noen interesse for slike mynter i Australia, eller om de som her hjemme var diktert av gullprisen. Da fikk jeg vite at det var stor etterspørsel etter eksportsettene i Australia, så jeg tok kookaburraene med sist vinter. De ble solgt på vårauksjonen og jeg tror faktisk at jeg fikk tilbake det jeg hadde betalt SH.
Å dæven! Så det er du som er den forgjettede Samleren Som Får Tilbake Det Vedkommende Betalte Til Samlerhuset? Trodde det bare var en myte, på linje med yeti og sjøormen i Loch Ness. :lol:
Primært samleområde: Sedler fra Norden, Baltikum, Russland, Hviterussland og Ukraina. Mynter fra Norge.
Sekundært samleområde: Sedler fra resten av Europa + USA. Mynter fra Russland før 1917.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Varianter av gull kvartinger Maples og Kangaroos?

Post by Olav K »

Jeg er nok ikke alene. De som kjøpte gullmynter hos SH i 1990 årene til tre ganger gullpris, kunne - hvis de solgte til gullpris sommer/høst 2011 (peak i november 2011) faktisk selge med fortjeneste. Noen ganger er det lurt å bite i det sure eplet og ta tapet med en gang, andre ganger er det lurt å vente - Akkurat i det tidspennet var det lurt å vente. Men jeg er redd de som kjøpte gullmynter fra SH i 2011 må vente veeldig lenge... :(
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”