Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Trond i California »

Jeg ser at 2016 utgaven av Norges Mynter er naa tilgjengelig. Er det noen som har skaffet seg den og kan si litt om hvilke endringer det er ifht. 2015 utgaven?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Myge »

Det er foretatt noen justeringer på priser, det aller meste har steget i pris, mens noe av minnemynter i proof har gått ned i pris. En del myntsett er redusert i pris. De høye kvalitetene har steget mest, og der er prisjusteringen på en del mynter allerede forbigått av nyere auksjonsresultater rundt om.

Det viser en ting til, og det er at det er blitt flere og flere myntinteresserte nå, som gjør at prisene generelt går høyt.

Myge
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Samler »

Merker meg at prisene på de beste kvaliteter og riktig årgang stiger bra. Faktisk såpass bra at bankrente/fond avkastning
ikke kan måle seg med denne avkastning.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Olav K »

Samler wrote: Faktisk såpass bra at bankrente/fond avkastning ikke kan måle seg med denne avkastning.
Men da må du ta i betraktning at mynthandler selger med fortjeneste, og - om du selger via mynthandler - at han også skal ha provisjon/avansen på det han betaler deg. Så kan man selvfølgelig prøve å selge via qxl eller lignende, og det kan vel hende at noen tør å by katalogpris på basis av et bilde alene, men jeg vil tro de fleste legger inn en sikkerhetsmargin, at mynten som ser pen ut ikke er så pen når den kommer i posten. Dessuten, prisstigningen går hovedsaklig på toppkvaliteter, som ikke er daglig kost på qxl og andre høyrisiko fora. Men ja,de som kjøpte kvalitetsdalere for 20-30 år siden bør ha tjent penger, inflasjon og rente tatt i betraktning. Vil vi se det samme om 20 år? Jeg vet ikke. Det forutsetter i all fall minst like mange samlere som i dag, helst mange flere, og at vår økonomi er rimelig stabil med en moderat inflasjon. Bankinnskudd idag gir tap, spesielt hvis man er i formueskatteposisjon. Men det finnes alternativer som gir høyere avkastning enn bank, men samtidig med relativt lav risiko (fast eiendom utleid til staten på 20 års kontrakt (som NAV og politistasjoner)). Å spare i mynter er høyrisiko, det kan gå veldig bra - men også det motsatte.
Dernest, husk: Katalogen er et uttrykk for hva utgiverne (Samlerhuset, OMG og Skanfil) håper å få for mynten de selger over disk - "markedet" kan ha en annen mening - og man skal i tillegg se hvilke priser "Handlerkatalogen" (utgitt av de handlerne som ikke er alliert med Samlerhuset) opererer med. Også der ser vi en prisøkning på toppkvalitetene, mens mynter i 1 til 1+ ikke fremstår som noen glitrende investering i forhold til tidligere år.
Kortform: du skal være jævlig god (og litt rik) for å slå banken med myntkjøp.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by hertervig »

Ja, det er ikke mange av Olav K's argumenter det er lett å argumentere mot.

Men det er en ting som favoriserer myntsamlere fremfor de som investerer sparepengene sine i andre former, og det er det at det er lystbetont. Selv om det er vanskelig å investere slik at fortjenesten blir stor i prosent så kan det allikevel bli mer penger lagt til side. Det er sjelden man strekker seg særlig langt for å få lagt til en ekstra tusenlapp i banken, men man gjør det gjerne for å få tak i en mynt man liker og begjærer. Og som en politiker flere ganger sa det; Gang på gang på gang. Så myntsamleren vil nok på sikt ofte ha større oppsparte midler enn de som satser på andre spareformer.

Problemet, hvis man kan kalle det det, er at han vil ha større problemer med å realisere på grunn av den følelsesmessige tilknytningen til investeringen sin.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by tho »

Bankinnskudd har aldri vært lønnsomt, men det er bedre enn dårlige investeringer.
Kjøp av fast eiendom og leiligheter har vært god butikk så langt, men det kan
gå opp og ned, men når araberne i hopetall skal bosette seg i Norge så vil det
sikkert være rift om boliger nå fremover.
Når det gjelder mynter så har vel Olav_K skrevet det meste. Vil tilføye; skal
man selge på QXL eller annet auksjonshus, så vil en del penger bli borte i
form av gebyr/provisjon fra både selger å kjøper. I tillegg kommer som regel
frakt, og dette påvirker selvfølgelig prisen kjøper er villig til å by.
Jeg regner ellers med at få betaler formuskatt av myntsamlingen sin, det
er jo stor skam at småsparene må betale formuskatt av bankinnskuddet
sitt. Forøvrig en god helg.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Samler »

hertervig wrote:Ja, det er ikke mange av Olav K's argumenter det er lett å argumentere mot.

Men det er en ting som favoriserer myntsamlere fremfor de som investerer sparepengene sine i andre former, og det er det at det er lystbetont. Selv om det er vanskelig å investere slik at fortjenesten blir stor i prosent så kan det allikevel bli mer penger lagt til side. Det er sjelden man strekker seg særlig langt for å få lagt til en ekstra tusenlapp i banken, men man gjør det gjerne for å få tak i en mynt man liker og begjærer. Og som en politiker flere ganger sa det; Gang på gang på gang. Så myntsamleren vil nok på sikt ofte ha større oppsparte midler enn de som satser på andre spareformer.

Problemet, hvis man kan kalle det det, er at han vil ha større problemer med å realisere på grunn av den følelsesmessige tilknytningen til investeringen sin.
Du har et godt poeng med at myntsamlere i stor grad sitter med samlinger som de gjerne har et forhold til som ikke kan måles i kronasjer ( lystbetont )

Men uansett vil en avkastningen av gode mynt objekter være langt bedre enn vanlige spareformer. Det forutsetter selvfølgelig at en innehar
objekter i god kvalitet samt riktige årganger o.a.

Sparing i bank/ fond er "dårlig butikk" + skatt ved en evt. svak avkastning og denne ligger høyere enn de gebyrer noen tar for videre salg. I dagens marked og noe frem i tid vil faktisk vanlig sparing ala det jeg påpeker være negativ i forhold inflasjon ( enda værre ved evt. resesjon )
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by jornkris »

Alle som følger med kan se at 0-myntene kjøpt i opphetede budrunder for 3-4 år siden i dag selges med tap. Det eneste av norske mynter som har steget i verdi i det siste er danskeidsmynter i høyere prisklasser dvs 50.000+
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Samler »

Olav K wrote:
Samler wrote: Faktisk såpass bra at bankrente/fond avkastning ikke kan måle seg med denne avkastning.
Men da må du ta i betraktning at mynthandler selger med fortjeneste, og - om du selger via mynthandler - at han også skal ha provisjon/avansen på det han betaler deg. Så kan man selvfølgelig prøve å selge via qxl eller lignende, og det kan vel hende at noen tør å by katalogpris på basis av et bilde alene, men jeg vil tro de fleste legger inn en sikkerhetsmargin, at mynten som ser pen ut ikke er så pen når den kommer i posten. Dessuten, prisstigningen går hovedsaklig på toppkvaliteter, som ikke er daglig kost på qxl og andre høyrisiko fora. Men ja,de som kjøpte kvalitetsdalere for 20-30 år siden bør ha tjent penger, inflasjon og rente tatt i betraktning. Vil vi se det samme om 20 år? Jeg vet ikke. Det forutsetter i all fall minst like mange samlere som i dag, helst mange flere, og at vår økonomi er rimelig stabil med en moderat inflasjon. Bankinnskudd idag gir tap, spesielt hvis man er i formueskatteposisjon. Men det finnes alternativer som gir høyere avkastning enn bank, men samtidig med relativt lav risiko (fast eiendom utleid til staten på 20 års kontrakt (som NAV og politistasjoner)). Å spare i mynter er høyrisiko, det kan gå veldig bra - men også det motsatte.
Dernest, husk: Katalogen er et uttrykk for hva utgiverne (Samlerhuset, OMG og Skanfil) håper å få for mynten de selger over disk - "markedet" kan ha en annen mening - og man skal i tillegg se hvilke priser "Handlerkatalogen" (utgitt av de handlerne som ikke er alliert med Samlerhuset) opererer med. Også der ser vi en prisøkning på toppkvalitetene, mens mynter i 1 til 1+ ikke fremstår som noen glitrende investering i forhold til tidligere år.
Kortform: du skal være jævlig god (og litt rik) for å slå banken med myntkjøp.
Å spare i mynter av riktig årgang og god kvalitet er langt fra noen høyrisiko - derimot er sparing i fond/aksje sparing en virkelig høyrisiko.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Samler »

tho wrote:Bankinnskudd har aldri vært lønnsomt, men det er bedre enn dårlige investeringer.
Kjøp av fast eiendom og leiligheter har vært god butikk så langt, men det kan
gå opp og ned, men når araberne i hopetall skal bosette seg i Norge så vil det
sikkert være rift om boliger nå fremover.
Når det gjelder mynter så har vel Olav_K skrevet det meste. Vil tilføye; skal
man selge på QXL eller annet auksjonshus, så vil en del penger bli borte i
form av gebyr/provisjon fra både selger å kjøper. I tillegg kommer som regel
frakt, og dette påvirker selvfølgelig prisen kjøper er villig til å by.
Jeg regner ellers med at få betaler formuskatt av myntsamlingen sin, det
er jo stor skam at småsparene må betale formuskatt av bankinnskuddet
sitt. Forøvrig en god helg.
De som innehar gode mynt objekter av riktig årgang får sin avkastning ved salg- minus
en evt. provisjon. Hva kjøper betaler i provisjon/gebyr er ikke den besittende parts problem. Ei heller
frakt kostnader. Formueskatte sats er meget lav vs. vanlig skattesats + at et stort
fribeløp FØR man beregner den lave formueskatt må tas i betraktning.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Samler »

jornkris wrote:Alle som følger med kan se at 0-myntene kjøpt i opphetede budrunder for 3-4 år siden i dag selges med tap. Det eneste av norske mynter som har steget i verdi i det siste er danskeidsmynter i høyere prisklasser dvs 50.000+
Les innlegget til Myge ( god erfaring i myntbransjen )

Har selv fått tilbud fra SH på kjøp og avkastningen ville i det tilfelle være god ( netto avkastning )
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by jornkris »

Samler wrote:
Les innlegget til Myge ( god erfaring i myntbransjen )

Har selv fått tilbud fra SH på kjøp og avkastningen ville i det tilfelle være god ( netto avkastning )
Javisst, se på innlegget til han som er avhengig av at folk kjøper mynter får at han skal få lønn. Du kan jo også spørre en eiendomsmegler om utviklingen i eiendomsmarkedet fremover eller en aksjemegler om forventet kursutvikling i aksjemarkedet, de vil aldri si noe annet enn opp opp opp.

At svindlerfirmaet samlerhuset lyver deg midt opp i trynet og sier at tingene dine har steget i verdi skal du heller ikke ta seriøst, løgn og bløff er en del av bedriftskulturen der. Om du skulle selge noe til dem gir de deg bare småpenger i forhold til hva du ga.

Det var en stor økning i antall samlere når Internett kom, dvs ca 2002-2008, nå er mange av disse lei og på vei ut, det presser prisene ned. Færre nye samlere kommer til. Med unntak av det aller dyreste er alt av norske mynter nå på vei ned i pris.

Jeg blir provosert av den evige hausingen til handlere og samlere.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Samler »

jornkris wrote:
Samler wrote:
Les innlegget til Myge ( god erfaring i myntbransjen )

Har selv fått tilbud fra SH på kjøp og avkastningen ville i det tilfelle være god ( netto avkastning )
Javisst, se på innlegget til han som er avhengig av at folk kjøper mynter får at han skal få lønn. Du kan jo også spørre en eiendomsmegler om utviklingen i eiendomsmarkedet fremover eller en aksjemegler om forventet kursutvikling i aksjemarkedet, de vil aldri si noe annet enn opp opp opp.

At svindlerfirmaet samlerhuset lyver deg midt opp i trynet og sier at tingene dine har steget i verdi skal du heller ikke ta seriøst, løgn og bløff er en del av bedriftskulturen der. Om du skulle selge noe til dem gir de deg bare småpenger i forhold til hva du ga.

Det var en stor økning i antall samlere når Internett kom, dvs ca 2002-2008, nå er mange av disse lei og på vei ut, det presser prisene ned. Færre nye samlere kommer til. Med unntak av det aller dyreste er alt av norske mynter nå på vei ned i pris.

Jeg blir provosert av den evige hausingen til handlere og samlere.
Leser hva du skriver og dette får Myge svare på selv.
Jeg skal ikke føre noen forsvarstale for SH -men fikk et skriftlig tilbud på kjøp av noen objekter og prisen de tilbød
var forholdsvis god. Det var heller ikke noen "vanlige" mynter - men spd. mynt av god kvalitet. Du har rett i at noen mynter (feks. minnemynt har
sunket i pris samt noen myntsett -men markedet for kvalitets mynt gir forsatt en pen avkastning jf.det som bank/fond sparing kan tilby.


QXL og andre nettsteder er ikke riktig sted for salg av kvalitets mynt -men derimot mynthus som har stor kontaktflate. Ingen grunn for å bli provosert av de realiteter som jeg hevder. De som byr på QXL skal helst ha objektene meget billig og de som byr er ofte oppkjøpere innenfor mynt kategorien (d.v.s. gode objekter )
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Olav K »

Det virker ikke som dere er avsindig uenige (bortsett fra i synes på SH). Speciemynt i god kvalitet/årgang har hatt en prisstigning i senere år, selvom det er tegn på utflatning for annet enn "superobjektene" (RR eller Praktnull). Men de mer folkelige variantene, skillingene (også relativt gode) og dalere fra svak 1+ og nedover stiger ikke, og det er her vi treffer de fleste samlere. Det var derfor jeg advarte mot Samlers generelle påstand om at å kjøpe mynt ga høyere avkastning enn å sette penger i banken.
Det er sikkert en korrekt observasjon at for dem som har sittet på fine dalere i flere år er det mulig å ta en gevinst (jo mer dess lengre du har sittet på dem). Men vil det være slik for én som kjøper i dag? For ham/henne er provisjon og kostnader ved kjøp IKKE irrelevant. Skal han/hun får en fortjeneste må prisstigningen på mynten ikke bare overstige kjøpskostnadene, men også den provisjon han selv må betale ved salg. Går han til Skanfil/Myge, betyr det at han må få et tilslag som er 40% høyere enn notert tilslagspris på mynten han kjøpte. Man kan selvfølgelig håpe, men det er alt annet enn sikkert at det vil skje innen nærmeste fremtid. Vurdert i et 20-års perspektiv, kanskje - men i mellomtiden vil du ha hatt en inflasjon (p.t. lav, med ditto lav rente, men vi har ingen garanti for at det varer).
Derfor står jeg fast på at det å generelt anbefale mynt som "investeringobjekt" er farlig. Den som har meget kunnskap og mange penger kan nok få det til, andre kan ha flaks uten tilgang til store ressurser, men for "hvermansen" er det en risiko, endog høy etter min mening. Hvis man imidlertid legger til "samlerglede" som Hertervig meget klokt sier ovenfor, blir bildet et annet - da har du hatt en "avkastning", om enn ikke i hard cash. Og sammenlignet med andre hobbyer er nok fallhøyden for myntsamling mindre enn for mange andre. Hva får du for brukte ski, sykler, golfkøller og annet "må ha"-snadder til din favorittfritidssyssel?
Så hvis du synes det er moro å samle mynt, kan det være en god "investering", men du har ingen garanti for at den pekuniære avkastning er bedre eller sikrere enn banken.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norges Mynter 1814-2015, utgave # 46

Post by Olav K »

Noen ord om Samlerhuset(SH). De har lurt meg , ja (den gang de "garanterte" verdistigning) men jeg har ikke det samme angstbiteterske forhold til dem som jornkris. Men de har en forretningsmodell som burde være gjenstand for studium ved Handelshøyskolen: Hvordan skape monopol i et ellers åpent marked. De er medutgivere av katalogen "Norges mynter 1814 - nå" som jo er temaet i denne tråden. Men den versjonen de sender sin kundeliste, inneholder ingen referanse til at det finnes andre mynthandlere enn SH. Den utgaven du får hos f.eks. OMG og Skanfil, har rubrikkannonser til de andre som er med på å betale for katalogen. SHs kunder får også "medlemstilbud" og medlemsblad (Jeg fikk i all fall blad før jeg ble svartelistet av SH) hvor de stadig tilbyr "unike" tilbud. Når de nå er på kjøpern for dalere (slik jeg forstår Samler) er det nok fordi de står i gropa med å lansere et nytt "unikt tilbud: Norges edleste mynter: Speciedalerne. Det er bare gjennom abonnement du kan sikre deg denne unike sjansen. Begrenset opplag: Tegn deg nå for ikke å gå glipp av..osv." I NNT som har fulgt auksjoner i Norge i senere år, har vi notert at SH nå kjøper dalere. Vi har ingen tror på at de vil selge dem med tap, snarere tvert om. Og kundegruppen deres, som ikke aner at de kan få mynten på auksjon for lavere pris, slår til. Det er spekulasjon i uvitenhet, og det liker jeg lite. Å utnytte noens uvitenhet er faktisk straffbart, men SH redder seg nok på at faktaopplysningene om mynten er riktig (men her har de bommet grovt noen ganger) og at kjøper med enkle tastetrykk kunne ha sjekket prisnivå på nettet, og at de leverer merverdi i form av ekthetssertifikat og gild eske. Og - de kjøper mynt til god pris når de har en kjøper i den andre enden som er villig til å betale enda mer. "There is always a bigger fool" som en veteran her på forumet sier.
Og: Samler, jeg ville slått til på tilbudet fra SH, med mindre jeg visste at det var langt under gjengs pris - eller sett for meg at når SH selger mine mynter for minst 2 x det de ville betale meg, så kan jeg avertere mine mynter som "kr. 5000 lavere enn SHs forlangende". Selge til SH er bankers, de øvrige alternativer er spekulasjon - som kan slå feil - eller nå innertier. Men det er spekulasjon, som alltid - alltid - har risiko. Og for ordens skyld: Jeg har en ikke ubetydelig del av mine sparepenger i mynt. Er jeg (eller mine barn) heldige har de steget tilstrekkelig i verdi (tross gebyrer & all) til å gå i pluss, flott. Men om det ikke holder verdien har jeg hatt det morsomt om interessant med samlingen, hatt gleden av å forske, feile, lete mer, finne ut mer - alt av stor verdi for meg. Men jeg vil aldri anbefale myntsamling som investering om du ikke synes det er morsomt å samle mynt.
Så kan vi være uenige - og det er greitt - jeg vet like lite om fremtiden som deg. Uenighet er også dynamikk. Et eksempel: For en tid tilbake kjøpte jeg noen gullmynter av Jornkris. Det betyr at akkurat da trodde han at gullprisen ville synke. Jeg tror at gullprisen må opp, usikre tider er normalt stimulerende på gullprisen, men så langt har jornkris hatt mer rett enn meg. Men jeg kan vente, og tror at jeg med tiden får rett. Men jeg vet det ikke.
Et evig råd: Invester aldri mer enn har råd til å tape.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”