Sende sedler til utlandet - 3.parts gradering av sedler

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Rykkinn
Posts: 1
Joined: 24 Oct 2015 14:54

Sende sedler til utlandet - 3.parts gradering av sedler

Post by Rykkinn »

Hei

Jeg har et problem: Sende sedler i posten til utlandet/usa
1. For det første så sier både posten og DHL at jeg ikke kan sende sedler. (Kan kanskje omgås ved å skrive collectible - art. Dette blir gråsone og det ønsker jeg ikke)
2. Moms/toll: Siden dette allerede er mine egne sedler - som sendes til gradering - så er jeg jo ikke interessert i å betale moms ved innførsel igjen.

Jeg ser at det fra USA er en tendens til at flere sedler etterhvert blir gradert på myntvis. Dvs lagt i forseglet konvolutt med en gradering utført at det selskapet (Slabbing) Jeg vurderer å gjøre dette med en håndfull av mine sedler.

Etter å ha undersøkt flere forksjellige graderingsselskaper, så trodde jeg at det var enkelt og greit og sende sedler...men ser jo nå at dette ikke er så enkelt. Er det noen som har gode tips til hvordan en kan gå fram?

Torger
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Sende sedler til utlandet - 3.parts gradering av sedler

Post by christians86 »

Ta kontakt med mynthuset så kan de sikkert hjelpe. De sender for mynter til NGC, og NGC håndterer sedler også.
Forøvrig er det ikke noe galt i å klassifisere sedler som collectibles, og sedler som har vært/er gyldig betalingsmidler er heller ikke omfattet av merverdiavgiftsloven. Dermed vil ikke innførsel medføre mva eller toll da dette ikke foreligger i likhet med mynter. Du vil dog måtte dokumentere det.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Sende sedler til utlandet - 3.parts gradering av sedler

Post by Arve »

2. Dette er et ikke-problem siden det ikke er moms på mynt, sedler og frimerker inn i Norge.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Sende sedler til utlandet - 3.parts gradering av sedler

Post by Olav K »

Heller ikke nr. 1 skulle være et problem. Det Posten og budfirmaene nekter er pengetransport, forsendelse av gangbare sedler. Dette har en sikkerhetsside; dersom ordinære forsendelser kan inneholde penger kan det friste ranere. Dernest en juridisk risiko: etter amerikansk lovgivning kan du bli straffet dersom du frakter "illicit money", f.eks. narkopenger - og om noen vil sende en seddelbunke, har du grunn til å tro at det er fordi transaksjonen ikke tåler dagens lys. Å spørre avsender om hvorfor, og analysere svaret, krever byråkrati = kostnader. Det er enklere å si =0 cash.
Men forbudet gjelder bare "gangbare penger". Sedler som ikke lenger kan brukes i butikken er "collectibles" og kan derfor fritt fraktes, selvom verdien måtte overstige opprinnelig pålydende.

Men jeg må jo innrømme at jeg er litt nyskjerrig på hvorfor du vi slabbe en seddel (med mindre det er en dollarseddel). Norske sedler omsettes bare i Norge, og norske auksjonshus vil vel gi blanke i hva en amerikansk graderingsfunksjonær har gjettet seg til. Er det en Møhlen-seddel vil gradklerken garantert aldri ha sett den før, er det en Oscar-seddel risikerer du å få en slabb med "King of Sweden". Skal du få uttelling for slabbekostnad + rek.porto, må jo disse til sammen gi en merverdi for seddelen utover det du ellers ville ha fått for en pent bevart seddel uten innliming i en plastboks
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Sende sedler til utlandet - 3.parts gradering av sedler

Post by stigulv »

Jeg også anbefaler og benytte mynthuset på dette, seriøse og hyggelige folk :-)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”