Verdi gullmynt

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Verdi gullmynt

Post by stigulv »

bilde 1
bilde 1
Skjermbilde 2015-11-15 kl. 10.31.28.png (425.31 KiB) Viewed 1143 times
bilde 2
bilde 2
Skjermbilde 2015-11-15 kl. 10.31.45.png (293.05 KiB) Viewed 1143 times
Har denne mynten, opplag på den er på 1000 eksemplarer, la den ut til vurdering på en side på facebook og fikk tilbakemeldinger at verdi var gullprisen.

Stemmer dette?

1000 er jo et lite opplag på verdensbasis.

Mynten er ikke til salgs, men liker og vite hva ting er verd med en realistisk verdi
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Verdi gullmynt

Post by Espen »

Det er mulig den kunne hatt en premium på det internasjonale markedet, men her i Norge er det nok gullpris som gjelder ja.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi gullmynt

Post by Olav K »

Jeg tror gullpris er realistisk. Dette er en minnemynt som aldri har vært ment for sirkulasjon, i tillegg litt sær fordi den ikke har en generell refaranse til D-dagen, men til Alderney, en av kanaløyene. Jeg ville ikke være for sikker på opplaget, det kan være at opplagstallet refererer til innpakningen, antallet med "ekthetssertifikat" eller andre kriterier. Jeg har selv sett dette med FN-mynten fra 1995, den kunne fåes i sett sammen med FN mynter fra andre land, med "myntene i dette sett, opplag 5000". Det var settet som hadde opplag 5000, vår FN mynt skal ha et opplag på 48.000.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Verdi gullmynt

Post by stigulv »

Olav K wrote:Jeg tror gullpris er realistisk. Dette er en minnemynt som aldri har vært ment for sirkulasjon, i tillegg litt sær fordi den ikke har en generell refaranse til D-dagen, men til Alderney, en av kanaløyene. Jeg ville ikke være for sikker på opplaget, det kan være at opplagstallet refererer til innpakningen, antallet med "ekthetssertifikat" eller andre kriterier. Jeg har selv sett dette med FN-mynten fra 1995, den kunne fåes i sett sammen med FN mynter fra andre land, med "myntene i dette sett, opplag 5000". Det var settet som hadde opplag 5000, vår FN mynt skal ha et opplag på 48.000.
Opplaget er jeg sikker på, da jeg finner den inne på http://en.numista.com oppgitt med opplag på 1000

synes det er rart at den ikke får høyere verdi.
tanker på sølvmyntene sykkel VM med neste 10 ganger høyt opplag
eller 2 øre 1968 med 3 ganger høyt opplag.

Men skal uansett ikke selges. ser den ble kjøpt av samlerhuset for 3350,- i 1994
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi gullmynt

Post by Olav K »

Opplag kan være veiledende - og villedende. Det det handler om er "loven om tilbud og etterspørsel". 2øre 1968 er etterspurt av flere samlere enn antallet mynter som sirkulerer i markedet. Det skaper høy pris. Etterspørselen etter sykkel-VM er jeg mer usikker på, Handlerkatalogen (2015) setter prisen til 3.000, mens Norges Mynter for samme år setter prisen til 4000, men om det er mange som etterspør disse myntene - og - også er villige til å betale denne prisen, har jeg litt vondt for å tro. At Samlerhuset selger en mynt som dette for 3.350 forbauser ikke, og jeg har selv vært blandt dem som kjøpte gullmynter med "lave opplag" fra dem i 90-årene. Jeg ble reddet av rekordhøy gullpris høsten 2011, solgte til gullverdi og fikk dekket inn kostpris fra SH. Men det var en lærerik øvelse.
Hadde mynten din vært australsk kunne du ha hatt et marked i Australia. Australia har bare laget egen mynt i vel 150 år, så for en som samler "Australia" er det ikke så mange mynter om man tar bort minnemyntene. Med ca 20. mill innbyggere, blir et opplag på noen tusen ikke nok til å dekke etterspørselen selvom det kanskje er mindre enn 1% av befolkningen som samler mynt.
Alderney har en befolkning på noen tusen(?), ikke alle samler mynt - ikke er mynten laget der, og det var ingen landgang der på D-dagen. Det er ikke sikkert at myntsamlere på øya så noen grunn til å kjøpe denne mynten i det hele tatt. Selv opplaget på 1000 kan være for stort for etterspørselen.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Verdi gullmynt

Post by Arve »

Til opplysning kan jeg fortelle at de italienske minnemyntene i gull på 20 og 50 euro de siste årene har kommet i opplag på 1500. Et opplag på 1000 for denne mynten blir i forhold for høyt til at verdien vil stige ut over gullprisen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Verdi gullmynt

Post by stigulv »

Takker for svar, har ikke fått logga inn før nå igjen.
sikkert noe med min nettleser.
Uansett en fin gullmynt men greit og vite om den har noe verdi over metallet :)


Flott side dette og få hjelp på, er mange kunskapsrike folk her inne :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi gullmynt

Post by Olav K »

Bare hyggelig å hjelpe, selvom svarene noen ganger kan skuffe. Men jeg kan jo dele litt mer om Alderney, som er en del av den rare øygruppen som ligger nær franskekysten, men likevel er britiske. Befolket i steinalderen, tyder navnet på at øya tidlig kan ha blitt befolket av daner - endingen ey, er det vi skriver som øy, altså Aldernøy. Øya tilhørte Normandie ( et vikingrike ved utløpet av Seinen i Frankrike) og normannerne derfra erobret England i 1066. Da Normandie ble avstått til Frankrike i 1204 forble kanaløyene i engelsk ( dvs. den engelske kongens) eie.
Under andre verdenskrig ble befolkningen på 1500 personer i 1940 evakuert til England, og øya ble kort etter okkupert av tyskerne. Her bel anlagt konsentrasjonsleire hvor fangene ble satt til å bygge kanonstillinger, men kanonene som skulle skyte over kanalen til England kom aldri på plass.
Innvasjonen 6. juni 1944 (D-dagen) gikk over hodet på Alderney, de så sikkert rikelig med fly som mynten viser - men ingen befrielsesstyrker. (Flyene på mynten din er glidefly som ble brukt til landsetting av tropper bak tyskernes linjer i Normandie. Mange havnet andre steder enn tiltenkt, og for alt det jeg vet kan ett av dem ha havnet på Alderney, men det var definitivt ikke der de skulle.)
Tyskland kapitulerte 8.mai 1945, men det fikk de ikke med seg på Alderney - her kapitulerte den 500-mann sterke garnisjonen først 16. mai, som den siste i Europa.
Så selv om mynten din ikke er det store investeringsobjekt - så har den en tilknytning til en litt rar del av historien om 2. verdenskrig - og - det er jo en fin mynt! Gled deg med den.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”