Hobbysamling

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
AArobban
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2015 13:38

Hobbysamling

Post by AArobban »

Jeg har nylig fått opp øynene for samling av mynter og sedler. Akkurat nå føler jeg for å samle på ALT, men det går jo ikke.
En baktanker med dette er at det en gang i fremtiden kan bli en samling med verdi, enten for egen pensjonisttilværelse eller som arv.
Så er spørsmålet,.. hva skal jeg samle på? Hvor skal jeg begynne?
Ser på klassiske myntsett, proof sett, mynt brev, seddel abonnement???
Trenger tips og råd!

Mvh
Nybegynner
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hobbysamling

Post by Olav K »

Det viktigste er vel at du samler på det du selv har glede av å samle på.
Skal du samle for fremtidig investering - det være seg til egen pensjon eller arv, tror jeg nok at alt du lister opp IKKE er egnet, selvom det kan være moro.
Det som har vist en prisøkning er mynt i høye kvaliteter. De fleste i Norge samler norsk mynt, fordelt over "dansketid", Unionstid ( 1814 -1905) men med et skille i 1874, derfra snakker vi om "årgangsmynt" - og det helt frem til vår tid. Men Norge er et "lukket" marked, det er ikke mange utenom Norge som samler norsk. Antikk mynt (litt upresist: gresk og romersk mynt) er et internasjonalt marked, her er selgere/kjøpere fra hele det europeisk kontinent pluss USA.
Men uansett om du velger mynt fra Norge eller antikken, må du erhverve kunnskap. Her er mange kilder, på nett eller i bokform. Du bør egentlig ha en mening om hvor du vil før jeg kan anbefale lesestoff.
Har du muligheten, ville jeg anbefale deg å bruke helgen 28 og 29 november på Oslo Myntgalleris auksjon ( du kan sjekke den opp på oslomyntgalleri.no). Der kommer "alt" av samlermynt og -sedler opp. Av katalogen vil du se hva som pirrer deg, og samtidig se hva som det kjempes om og hva som går til utrop. Du behøver ikke kjøpe noe, men du kan lære masse.
Dine egne forslag til samlerområder lukter litt av Samlerhuset. Det er godt mulig du kan få samlerglede ut av det du kjøper/abonnerer på fra dem. Men du skal ha betydelig flaks om du noen sinne for en liten del av kostpris tilbake for det du har kjøpt fra dem.
AArobban
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2015 13:38

Re: RE: Re: Hobbysamling

Post by AArobban »

Olav K wrote:Det viktigste er vel at du samler på det du selv har glede av å samle på.
Skal du samle for fremtidig investering - det være seg til egen pensjon eller arv, tror jeg nok at alt du lister opp IKKE er egnet, selvom det kan være moro.
Det som har vist en prisøkning er mynt i høye kvaliteter. De fleste i Norge samler norsk mynt, fordelt over "dansketid", Unionstid ( 1814 -1905) men med et skille i 1874, derfra snakker vi om "årgangsmynt" - og det helt frem til vår tid. Men Norge er et "lukket" marked, det er ikke mange utenom Norge som samler norsk. Antikk mynt (litt upresist: gresk og romersk mynt) er et internasjonalt marked, her er selgere/kjøpere fra hele det europeisk kontinent pluss USA.
Men uansett om du velger mynt fra Norge eller antikken, må du erhverve kunnskap. Her er mange kilder, på nett eller i bokform. Du bør egentlig ha en mening om hvor du vil før jeg kan anbefale lesestoff.
Har du muligheten, ville jeg anbefale deg å bruke helgen 28 og 29 november på Oslo Myntgalleris auksjon ( du kan sjekke den opp på oslomyntgalleri.no). Der kommer "alt" av samlermynt og -sedler opp. Av katalogen vil du se hva som pirrer deg, og samtidig se hva som det kjempes om og hva som går til utrop. Du behøver ikke kjøpe noe, men du kan lære masse.
Dine egne forslag til samlerområder lukter litt av Samlerhuset. Det er godt mulig du kan få samlerglede ut av det du kjøper/abonnerer på fra dem. Men du skal ha betydelig flaks om du noen sinne for en liten del av kostpris tilbake for det du har kjøpt fra dem.
Takk for godt svar!
Har fått ett råd, som høres fornuftig ut, om å kjøpe en lott med norsk også ta det derfra. Da får jeg litt å pusle med, og slipper å gå bananas i starten.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Hobbysamling

Post by SamleStian »

Jeg har selv startet å samle mynter i år. Jeg begynte med å kjøpe en kilo kobber og en kilo kobbernikkel mynter, norske sådan. Har også kjøpt noen norske minnesmynter i sølv. Etterhvert har jeg surfet rundt på nettet og sett på mynter fra andre land og bestilt litt forskjellige her og der. I løpet av sommeren har mine samleområder definert seg, og jeg samler norske 1 kroner, norske minnesmynter (sirkulasjon, 2, 5, 10, 20 kroner) men også større sølvmynter for jubileer/personer som interesserer meg, mynter med Isbjørner på og mynter med valør som er variant av Krone/corona (oppdaget at det er langt flere enn bare de skandinaviske landene som har brukt eller bruker krone/korona/kroon/crown :))

Jeg samler mest ut fra hva jeg liker og interesserer meg for, uten tanke på at ting nødvendigvis skal ha så stor verdiøkning.

Men det kan i allefall være et tips, om det er land, temaer eller tidsepoker som interesserer deg så kan det være en start.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hobbysamling

Post by tho »

Å samle mynter for å sikre sin egen pensjonisttilværelse er en dårlig ide.
Myntsamling er primært en hobby og de gleder det har. Hvis man handler
rett, så vil man kansje stå seg over tid rent økonomisk, men vær obs på
at de du betaler i innkjøp inkl. gebyrer og frakt får du som regel ikke
tilbake ved salg.

Skal man tjene penger, så er det en fordel å ha teft. Finne de rette
tingene som garantert vil stige i verdi. Jeg mener det ikke finnes
innen mynt. Prisene er høye som de er. Det er mere lønnsomt og
langt mindre arbeidskrevene å sette pengene i banken og betale
skatt av renter og formueskatt.
KikrBo
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2020 14:19

Re: Hobbysamling

Post by KikrBo »

Hei

Kjører HLR på en gammel tråd her, men det er vel bedre enn å opprette ny :)

Har hatt noen mynt liggende siden jeg var liten. Alltid hatt et lite interesse for mynt, men egentlig aldri hatt råd å starte skikkelig.
Fra et dødsbo kom jeg over et myntalbum med en god del mynter. Har ikke fått tid til å se igjennom alt, men det ser ikke ut å være verdt noe spes. (Selv om det er veldig kjekt å ha).
Dette blåste selvfølgelig liv i samleren i meg og har nå har jeg bestemt meg for å gå igang.
Har lest masse for å forsøke forstå noe, men har egentlig bare flere spørsmål nå, en før.

Tenkte jeg skulle begynne med norske mynter. Tenker jeg riktig at det som er viktigst å få ta i er usirkulerte mynter? Eller er det mer "stas" med "kvalitet 1-mynter" eller bedre, som vært i sirkulasjon og dermed har en "historie"? Er det å ta seg vann over hodet å ha som mål å samle alle norske mynter fra alle årganger, eller bør man feks starte med kun 1 kroninger? (Liker å satse stort, men realistisk)
Er det sånn at alle mynter/årganger og er gull og sølv versjon?
Ser lit på de her proofsettene.. Er det verdt pengene å få det i denne esken som er så eksklusiv. Eller er det samme det bare man har bra oppbevaring?

Mange spørsmål og kommer sikkert flere... I bunn og grunn vil jeg gjerne bare komme igang, men lit usikker på hvor jeg skal starte. Forstår QXL og Finn.no er plassen å starte. Men er det andre markeder man kan gjøre en god deal?

Så eeeeenda et spørsmål jeg kom på nå på sluttampen. Er det realistisk å tro at man kan finne en liten "skatt" i de lotsene som selges på nett som kilovare eller lignende? Eller har dere funnet noe på samme måte?

Takk eller for mye god info på samlerforum.no. (Ny idag : )
User avatar
Olav K5
Posts: 6
Joined: 22 Apr 2020 09:52

Re: Hobbysamling

Post by Olav K5 »

Hei og velkommen!
Jeg er den samme Olav K som svarer i innledning til denne tråden (men har måttet registrere meg på nytt etter datatull?).
"Norske mynter" er i all hovedsak mynt som er laget i Norge (eller for Norge i utlandet, som "Londonsettet" fra WW2). Det spenner fra vikingtid til nåtid. Vikingtid/middelalder 995-1387 finner du bare i sølv (tildels dårlig sådant) og aldri i noe som har den fjerneste likhet med proof. Gode eksemplarer er dyre. Dansketiden med norsk mynt fra 1483 til 1814 har et stort spenn. Noen få konger laget gullmynter (dukater): Hans, Frederik III og Christian V, mens alle danskekongene etter hans laget mynt i sølv, og under Christian V og senere kom småskillinger i kobber/bronse. Proof får du ikke, og gode kvaliteter blir fort dyre foruten at sjeldenhet spiller en rolle. I Unionstiden 1814-1905 utgir Oscar II 20- 10-kroner i gull, forgjengerne utga mynter i sølv og bronse.
Etter 1905 er det bare Haakon VII som har gullmynt ( 10- og 20-kroner) når vi ser bort fra minnemyntene som kom på tampen av 1900-tallet. Det er først sent på 1900-tallet at det i Norge er fremstilt brukemynt i proofkvalitet. Etter 1920 har vi ikke laget bruksmynt i edelmetall som sølv og gull. Mens minnemynter (ikke alle) har vært preget i sølv.
Etter 1874 snakker vi om årgangsmynt. Her er prisen ekstremt avhengig av stand (usirkulert 0 er dyrt) og årgang.
Proofsett i fine esker har stort set det til felles at de med få unntak ikke stiger i verdi.
Du må få tak i en myntkatalog.
Oslo Myntgalleri i Tordenskiolds gate i Oslo har sin. Mynthandlerforeningen har sin "Handlerkatalog", alle mynthandlerne har den, f.eks Numisma i Kongens gate i Oslo. Sjekk "mynthandlere" på nett. Oslo Ms katalog har flere tilleggsopplysninger, mens Handlerkatalogen har flere mynter (lenger tidsrom). Det skader ikke å ha begge.
Du vil ganske snart få lyst på bøker; Her er to: Gunnar Thesen:Norske mynter i Dansketidensom også fås gjennom Oslo Myntgalleri og Jørn Kristian Larsen: Norske Mynter 1814-2014.
På nettet er det mye lureri, jeg ville aldri ha sett på qxl.
Jeg tror ikke på skatter i lotter, de har nok vært gjennomsøkt før.
Kjøper du det aller beste og dyreste ( 0-mynt fra superårgang) har du kanskje en mulighet for å få igjen pengene dine. Kjøper du en 1-mynt fra en enkel årgang får du det neppe, men du taper ikke så meget heller - og det viktigste: du kan ha det minst like moro.
I noen byer, som Oslo er det aktive numismatiske foreninger (dvs 0-aktivitet med Corona) - her vil du kunne treffe andre samlere, det er gjerne auksjoner (jeg har notert Stavanger med meget årgangsmynt) - Se under foreninger her på forumet.
Lykke til!
KikrBo
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2020 14:19

Re: Hobbysamling

Post by KikrBo »

Olav K5 wrote: 22 Apr 2020 16:10 Hei og velkommen!
Jeg er den samme Olav K som svarer i innledning til denne tråden (men har måttet registrere meg på nytt etter datatull?).
"Norske mynter" er i all hovedsak mynt som er laget i Norge (eller for Norge i utlandet, som "Londonsettet" fra WW2). Det spenner fra vikingtid til nåtid. Vikingtid/middelalder 995-1387 finner du bare i sølv (tildels dårlig sådant) og aldri i noe som har den fjerneste likhet med proof. Gode eksemplarer er dyre. Dansketiden med norsk mynt fra 1483 til 1814 har et stort spenn. Noen få konger laget gullmynter (dukater): Hans, Frederik III og Christian V, mens alle danskekongene etter hans laget mynt i sølv, og under Christian V og senere kom småskillinger i kobber/bronse. Proof får du ikke, og gode kvaliteter blir fort dyre foruten at sjeldenhet spiller en rolle. I Unionstiden 1814-1905 utgir Oscar II 20- 10-kroner i gull, forgjengerne utga mynter i sølv og bronse.
Etter 1905 er det bare Haakon VII som har gullmynt ( 10- og 20-kroner) når vi ser bort fra minnemyntene som kom på tampen av 1900-tallet. Det er først sent på 1900-tallet at det i Norge er fremstilt brukemynt i proofkvalitet. Etter 1920 har vi ikke laget bruksmynt i edelmetall som sølv og gull. Mens minnemynter (ikke alle) har vært preget i sølv.
Etter 1874 snakker vi om årgangsmynt. Her er prisen ekstremt avhengig av stand (usirkulert 0 er dyrt) og årgang.
Proofsett i fine esker har stort set det til felles at de med få unntak ikke stiger i verdi.
Du må få tak i en myntkatalog.
Oslo Myntgalleri i Tordenskiolds gate i Oslo har sin. Mynthandlerforeningen har sin "Handlerkatalog", alle mynthandlerne har den, f.eks Numisma i Kongens gate i Oslo. Sjekk "mynthandlere" på nett. Oslo Ms katalog har flere tilleggsopplysninger, mens Handlerkatalogen har flere mynter (lenger tidsrom). Det skader ikke å ha begge.
Du vil ganske snart få lyst på bøker; Her er to: Gunnar Thesen:Norske mynter i Dansketidensom også fås gjennom Oslo Myntgalleri og Jørn Kristian Larsen: Norske Mynter 1814-2014.
På nettet er det mye lureri, jeg ville aldri ha sett på qxl.
Jeg tror ikke på skatter i lotter, de har nok vært gjennomsøkt før.
Kjøper du det aller beste og dyreste ( 0-mynt fra superårgang) har du kanskje en mulighet for å få igjen pengene dine. Kjøper du en 1-mynt fra en enkel årgang får du det neppe, men du taper ikke så meget heller - og det viktigste: du kan ha det minst like moro.
I noen byer, som Oslo er det aktive numismatiske foreninger (dvs 0-aktivitet med Corona) - her vil du kunne treffe andre samlere, det er gjerne auksjoner (jeg har notert Stavanger med meget årgangsmynt) - Se under foreninger her på forumet.
Lykke til!
Hei og takk for god "innføring"!
God informasjon basert på når mynten er fra. Mye annet har jeg fått med meg av ekstremt mye googling :P

Men det som kommer lit som et sjokk for en neewbie som meg er det du skriver om QXl!!! Trodde dette var guds rike for samlere? Elelr har jeg bare missforstått det?..... Føler alle sier/skriver, at vil du få tak i noe spesielt, så kjøper du på qxl.... ????
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Hobbysamling

Post by lrs »

Jeg sier meg enig i de fleste gamle og nye kommentarer fra veteran Olav K og evig optimistiske tho.
Men viktigst av alt før du begynner å bruke penger: Kjøp en katalog, Handlerkatalogen er en grei start, og lær deg litt elementært om gradering og prisdannelse på mynt. Hvis du bor nær en mynthandel, ta en tur dit, og spør om å få se litt på hva de har av forskjellige mynter i ulike kvaliteter og priser. Da får du også et inntrykk av f.eks hvordan gamle sølv 1kr og 2kr, eller bedre kvaliteter av bronsemynten tar seg ut og prises. Og så kan du høre om de også har noe billig til salgs, poser eller esker der du selv kan få plukke ut noe du liker. Sirkulert Haakon og Olav kobbernikkel og bronse er med få unntak "kilovare", og ofte følger slikt med på lasset handlerne kjøper fra dødsbo etc. Noen selger det også for noen tiere pr kilo, hvis det ikke går rett til metallgjenvinning. Så kan du dra hjem og plukke ut de beste du finner fra hvert år og putte i album.
Når du så blir litt varmere i trøya, vet hva du vil, og eventuelt ønsker å komplettere med eldre mynt eller høyere kvaliteter, kan du oppsøke mynthandel igjen, eller du kan sjekke på nett. Her er f.eks flere facebook grupper for kjøp/salg/bytte, eller du kan handle på nettauksjoner.
qxl er ikke "Guds rike på jord", de var tidlig ute med nettauksjon og mer pop for noen år siden, men etter at de innførte hammerslagsgebyrer har mye av de billige myntene forsvunnet derfra og der er få tilbydere, tildels stive utropspriser og lav budaktivitet.
gibud.no er et godt alternativ, likeens auction.no, her er både private og profesjonelle handlere. På sistnevnte har Numisma Mynthandel også faste "fredagsauksjoner". På svenske tradera.se selges også mye norsk mynt.
Lykke til med samlingen!
KikrBo
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2020 14:19

Re: Hobbysamling

Post by KikrBo »

Gode råd fra enda en samler!
Takk!
Skal ta meg en tur innom en mynthandel å se lit. Godt råd!
KikrBo
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2020 14:19

Re: Hobbysamling

Post by KikrBo »

.... Og her kommer neste spørsmål. Tema: "Oppbevaring".
Så ifm noe annet jeg søkte på at plastlommer kan ødelegge sølvmynter. Blir grønne).
Alt mitt ligger i plast. Album med en type plast ark/lommer, der man stapper ned 3 mindre plastlommer. Lit dårlige til å forklare kanskje :P
Uansett. Ble jo lit redd nå at disse ødelegger myntene?
Hvordan skal jeg vite om jeg har sånne PVC plastlommer, eller annen type plast som ødelegger myntene? Og hvorfor i he****e selges det lommer som er lagt for mynt, som er ødeleggende for mynt?

Hva er mest anbefalt?
Har jo ikke mye, og ingenting av verdi egentlig... Men har jo ikke tenkt å starte med å ødelegge :(



ååååå så enda et spørsmål :P
Søkt lit rundt på auksjoner. MEN DET ER JO TUSENTALLS!!
Noen som har lyst å gi meg noe tips her? Er " samlerbørsen.no " noe bra?
Elelr pleier dere bare å se på alle mulige auksjoner?
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Hobbysamling

Post by lrs »

Det er PVC-plast (polyvinylklorid) du skal passe deg for, dette reagerer med kobber og gir grønt irr på myntene. Mynter med mye kobber i legeringen er altså mest utsatt (også "sølvmynter" inneholder gjerne en tildels høy prosent kobber). I forrige årtusen var det endel av denne dritten, men nå til dags selges det vel stort sett bare PVC-frie plastlommer, ihvertfall av norske mynthandlere. PVC albumblad er gjerne "myke", mens plasten som benyttes i dag er stivere og har lettere for å knekke når du setter inn eller tar ut mynter.
Du kan gjerne bruke plastlommer til slitt og billigere mynt. Men 0-01 mynter bør oppbevares i tette myntrammer ("Hartbergere") eller kapsler for å unngå både fingeravtrykk ved håndtering, og at de endrer farge når de reagerer med luft (sølvmynter kan f.eks bli gule eller svarte)
Alt dette vil den kyndinge mynthandler kunne fortelle deg mer om.

Når det gjelder nettauksjoner - ja, hva skal man si - der er "mye" ja.
Samlerbørsen er sikkert grei de, mest frimerker ser det ut som, men også nettauksjon med litt årgangsmynt. Og de nettstedene jeg nevnte, f.eks gibud og auction, har jo også en grei struktur på sidene sine. Du klikker deg inn på det myntsegmentet du er ute etter, og finner ut om det der er noe som interesserer deg mhp type, årgang, pris og kvalitet. Auksjoner oppdateres løpende , det som blir solgt forsvinner fra auksjonene (men er gjerne søkbart slik at du kan gå inn på historikk over tilslag tildels langt tilbake i tid) Det som ikke blir solgt legges som regel ut på nytt med ny utløpsdato, og der kommer nye objekter til med ujevne mellomrom.
Men før du begynner å svi av penger er altså mitt velmente råd igjen, at du må skaffe deg kunnskap. Finne ut hva du virkelig er ute etter og danne deg et bilde av hva du er villig til å betale for akkurat det.
Sannsynligheten er stor for at hvis du bare slår til på det "første og beste" tilbudet, så vil du kunne få kjøpt samme type mynt i en høyere kvalitet til en lavere pris et annet sted. Det er mye billigere å lese om mynt enn å kjøpe mynt! Store, høyoppløste bilder er det av veldig mye på nettet også, både på auksjoner, wiki, og andre steder, ofte tar en mynt seg bedre ut på bilder enn i virkligheten. Hvis du begynner å kjøpe planløst, vilt og uhemmet uten å opparbeide deg den nødvendige og naturlige interessen, kunnskapen og teften, sitter du der kanskje en dag med det du nå føler er en haug med metallstykker i plastlommer og tenker "Hva i all verden er det jeg har drevet med?". Skrekkeksempler her er f.eks mange pensjonister som har latt seg lure av Samlerhuset til å kjøpe overpriset mynt, og "minnemedaljer" for alt mellom himmel og jord, ofte i uedle metaller, pent innpakket i plast og glanspapir. Pengene ville i alle tilfeller hatt det bedre i banken.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”