Informasjon om sedler fra Tyskland

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by MortenMynt »

Finnes det noen gode bøker eller internettsider om tyske sedler fra tidlig 1900-tallet til ca 1950?
Jeg er sulten på mer informasjon om hver enkelt utgave, varianter, vannmerker, pluss historie.
Priser på hva hver enkelt seddel er verdt i kv.0 er også nyttig å vite. Så man ikke betaler for mye..
Setter pris på om noen vet om noe, helst på norsk eller engelsk, da jeg ikke er så god på tysk.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by Arve »

Det var interessant å se at noen gir seg ut på et så uoversiktlig felt. Jeg selv har lite peiling på dette, men jeg vet at andre som f.eks. Olav kan en del om dette. Han har sikkert også forslag til litteratur. Her skal du gjennom et utall av delstater med egne sedler, nødsedler fra tidlig tyvetall og minst to verdenskriger med påfølgende delinger og uklarheter. Her har du en hobby for resten av livet. :wink:
Her har du en link til aktuelle kataloger: http://www.banknoten.de/index.php?cat=c ... 576&page=1
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by Ask »

Rosenberg er det beste du kan få når du vil ha en katalog om tyske sedler. Katalogen ble opprinnelig skrevet av faren, Harry, så overtok sønnen Holger som forøvrig døde for ett eller to år siden.
Harry Rosenberg må ha vært litt av en fyr.Opprinnelig sjømann startet kan opp med en suvenirbod i Hamburg midt i St. Paulis horestrøk da han gikk i land en gang på 60- tallet. Sjappa hans inneholdt opprinnelig alt fra krokodilletenner til utstoppede negerromper ( blir det ihvertfall påstått ), og så eksotiske mynter selvfølgelig. I starten skal Harry ha solgt mynt for mynt til samme pris, men han lærte fort , og på starten av 70- tallet drev han en av Tysklands største postordrefirmaer for det som på norsk kalles " sjømannsmynter ". Og sjømannsmynter må det i mange tilfeller ha vært, for det sies at gamle Rosenberg benyttet seg av sine gamle kontakter om bord på skipene for å skaffe til veie nytt materiale rett fra opprinnelseslandet. Så kom sedlene til, og dette må ha vært både business og lidenskap under ett. Rosenberg opparbeidet seg spesialkompetanse på feltet som er uten sidestykke, slik at katalogen hans idag er et referanseverk for alle som samler tyske sedler etter 1871.

Mvh. Ask
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by Ask »

Apropos språk. Det går nok rimelig greit å lese seg opp i en fagbok som er på et annet språk når du er fortrolig med materien, så det vil ordne seg fint. Er du i tvil går det jo an å spørre enten her eller på tysk- norske språkforum.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by Olav K »

Siden Arve nevner meg får jeg jo gi tegn fra meg. Det jeg kan litt om er nødsedler, "Notgeld". Det jeg kan har jeg stort sett fra bøkene om Notgeld som du finner i linken Arve gir. Skal du samle tyske sedler etter samlingen, er nødsedler noe du kan velge bort hvis du vil holde deg til overkommelige mengder. Under første verdenskrig steg prisen på de fleste metaller, det "lønnet seg ikke" å prege skillemynt. I stedet fikk kommuner (byer) og fylker (amt) lov til å utstede skillemyntsedler. Noen av disse ble laget riktig så fine, og det medførte at etterspørselen oversteg behovet: Noen ble samleobjekter. Ved krigsslutt i 1918, kunne man godt ha begynt med mynt igjen, men med den inflasjon som kom etter krigen ble sedler fort mer anvendelige. Men etterspørselen etter skillemyntsedler fra krigen, satte igang en "industri" i årene 1918-22: Produksjon av fargerike sedler med stedsreklame, satire, propaganda osv., mange med stor kunstnerisk utformning. Spesielt morsomme er sedlene fra Sønderjylland (inklusive Slesvig/Holstein) da grensen mellom Danmark og Tyskland skulle avgjøres med folkeavstemning. Disse sedlene fra 1918-22 kalles "serienscheine", og var aldri ment som reelle betalingsmidler. De er et morsomt samlerområde, men det skal være ca. 85.000 varianter om man skulle ønske å bli komplett.
Sedlene 1914-18 som var ment som erstatning for skillemynt, kalles "kleingeldscheine", her er det færre varianter - i underkant av 20.000.
Om du skulle samle sedler fra 1900 til introduksjonen av Euro, er forsatt perioden 1918-23 ett problem. Da hadde man hyperinflasjon, og så vel riksbanken som andre tydde til nødsedler, pengeverdien tapte seg så fort at rikbanken måtte delegere trykking. Om en seddel skulle toges fra trykkeri i Berlin til f.eks. Ruhr, ville verdien være halvert (eller enda verre) innen den kom frem. Disse million- og milliardsedlene er jo en del av den "ordinære" tyske pengehistorien ( og de har sin egen bok (on det ikke er to) vist i linken fra Arve.
Jeg kan jo vise en nødseddel fra Folkeavstemningen. Ingen tvil om at det er danske interesser bak denne:
NotgUK2245_B.jpg
NotgUK2245_B.jpg (238.96 KiB) Viewed 1965 times
Og så en inflasjonseddel fra Westfalen på 5000 milliarder mark, kanskje nok til en halv kilo kjøtt den dagen den kom ut.
A5000_Milliarden_Mark-Buer_in_Westfalen.jpeg
A5000_Milliarden_Mark-Buer_in_Westfalen.jpeg (52.04 KiB) Viewed 1965 times
Last edited by Olav K on 29 Jan 2016 00:28, edited 2 times in total.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by kråkerøy »

Hei.
Disse to katalogene har hjulpet meg mye.
tyske kataloger.jpg
tyske kataloger.jpg (142.03 KiB) Viewed 1955 times
Mye morsomt med de orginale Reichbanksedlene, og det er som Olav skriver en grei avgrensning.
Av småvalørene på nødsedler finnes det utrolig mye rart og veldig lokale saker. Mange er også veldig billige, så det blir fort en stor samling.
Har selv alt for mange, og det r vanskelig å få oversikt over dem.
De samles visst i Tyskland mye slik mange samler postkort: Fra sitt eget nærområde.
høyvalører av private nødsedler er det ikke så utrolig mye forskjellig av, og dette er et spennende område synes jeg.
Jeg mangler katalog på høyvalører av privatsedler.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by Olav K »

Det er mange inflasjons-(høyvalør-) sedler. Sjekk linken til Arve ovenfor, der er kataloger som dekker 1922 og 1923, og det er ikke alle bindene som er tilgjengelige fra den kilden. Men bind 7 og 8 for 1923 skulle dekke de aller høyeste valørene, i 1922 var det jo enda slik at man kunne få et brød for 100.000 mark, i 1923 måtte du ut med både millioner og milliarder for det samme. En veldig spennende variant er sedlene som ble utstedt i dollar/"goldmark" med garanti i gull, ofte med litt sære pålydende. De har også sin katalog som finnes i Arves link: "werthbeständige notgeld..."(bind 12)
De kunne ustedes av institusjoner som faktisk hadde en gullbeholdning. Gullmark hadde sirkulert frodig før krigen, og mange hadde ligget på kistebunnen under krigen - nå var de bokstavelig talt gull verd. Idag er gullmark fra 1871 til 1914 stort sett verd smeltepris, men det betyr jo at det var ganske mange som overlevde krigen, og dannet grunnlaget for disse "verdibestandige" sedlene.
Men nå tror jeg egentlig vi er på et villspor for trådstarter. Mainstream tyske sedler. Rosenbergs kataloger dekker. Hvis jeg var MortenMynt ville jeg ha gått tilbake til rikssamlingen i 1871: tysk nasjonsbygning skjedde også med praktsedler, litt i konkurranse med Østerrike som også hadde flamboyante sedler, våre norske sedler var litt puslete i forhold, engelske pund og amerikanske dollar - primitivt enkle. De flotteste tyske sedlene kom før 1918, men de var flotte også før 1900. En liten digresjon: Det var dødsimponerende at den tyske sentralbanken klarte å holde marken stabil gjennom hele første verdenskrig, sedler fra 1912 var like gangbare, med tilnærmet samme kjøpekraft, våren 1918 - men så sprakk det på høsten.
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by MortenMynt »

Takk for mange svar og gode råd fra alle sammen. Jeg har samlet en stund, men uten noe særlig kunnskap, så disse bøkene skal jeg kjøpe.
Når det kommer til "Notgeld", så har jeg fått med meg at det finnes mer enn hva som er fornuftig å samle på. Så der samler jeg bare på de som skiller seg ut fra resten. Legger ved bildet av den jeg liker best.
Attachments
IMG_1132.JPG
IMG_1132.JPG (511.21 KiB) Viewed 1900 times
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by MortenMynt »

Mitt mål med å samle på Tyske sedler fra tidlig 1900-tallet er det store antallet med sedler. Jeg legger ved bilder av mine favoritter..
Disse sedlene har opplevd inflasjon/hyperinflasjon og kriger, så historisk spennende er det jo å samle på.
Attachments
IMG_1129.JPG
IMG_1129.JPG (464.19 KiB) Viewed 1896 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by Olav K »

Lykke til! Det er flotte sedler, og du vil kunne registrere gjenbruk av portrettklisjeene etterhvert som inflasjonen skrider frem. Tilsist gidder man ikke å trykke nye sedler, men overstempler "verdiløse" 10', 20' og 50.000 mark sedler.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Informasjon om sedler fra Tyskland

Post by grenl.har »

Her er link, nødsedler fra sønderjylland og nordtyskland. Mye artig lesing.
http://www.noedpenge.dk/
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”