Myntsamling i bagasjen

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Myntsamling i bagasjen

Post by diatonix »

Noen som kan fortelle meg hvordan reglene er hvis man ønsker å ta med seg en myntsamling (med bil) til Sverige/EU og tilbake til Norge?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Myntsamling i bagasjen

Post by tho »

Det bør registreres som reisegods, dvs. du trenger et reisebevis.
Ring Tollvesenet så får du nærmere informasjon.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntsamling i bagasjen

Post by Olav K »

Forutsatt at det dreier som om mynter til "samlerformål", er det hverken moms eller toll ved utførsel eller innførsel. Jeg har derfor litt vondt for å forstå hvorfor du skulle trenge "reisebevis". Fritaket er hjemlet i mva.loven §3-18, jfr. §7-1. Annerledes hvis det er bullion-mynt, og her kan det jo være tvil - er OL-mynten 1994 samlermynt- eller bullion? Ditt syn kan avvike fra tollvesenets, og er det tvil er reisebevis sikkert lurt.
Er noen av de norske myntene i samlingen eldre enn 1537 eller av de spesielle nyere myntene som er undergitt eksportrestriksjoner, må du ha tillatelse for disse, og her må du være forberedt på å dokumentere at du har de samme myntene med deg hjem.
Men uansett kan det være trygt å spørre tollvesenet, det er jo dumt å få overraskelser - og et bevis kan være en grei forsikring mot uvitenhet hos grensevakten.
Skal du selge mynt i utlandet gjelder andre regler (forutsatt at verdien overstiger en sum jeg ikke husker). Jeg tok med (australsk) mynt til Australia for å selge dem der, og måtte ha "utførselsbevis" (sa tollvesenet). Det kostet tid, men ikke penger. Ingen spurte etter det på reisen. Da jeg hadde fått beviset spurte jeg tolldamen om jeg også hadde trengt det om jeg ville gi bort myntene - og svaret var "nei". Nå syntes jeg det var greit å ha, for Australia har mange rare importregler. Der var tollerne bare interessert i tre-eskene myntene hadde vært i.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”