Gjennom QXL, Finn osv. kan du absolutt ikke forvente å få "markedspris" basert på noen av disse nevnte katalogene. Katalogene oppgir hva du må forvente å betale til forhandlere. Disse er da gjerne kjøpt inn til 20-50% under markedspris fra småselgere, og forhandleren skal da dekke faste kostnader, lønn og salgs-/markedsføringskostnader, og deretter ha kanskje 15-20% fortjeneste på salget. Dersom du skal selge, bør du derfor forvente å få 20-50% under markedsprisen i katalogene. -20% på gode, riktig graderte objekter som ikke er dusinvare. -30-50% på litt mer tvilsom kvalitet, med lyter som kanthakk og riper, er lite etterspurt eller som lett kan skaffes fra andre.
Om du har en 25-øring fra 1927 i kvalitet 1, så får du ikke 10,- for den selv om det står i katalogen. Den kan skaffes "når som helst, hvor som helst" til en krone eller to.
Så..... hva da når jeg har betalt full pris til en forhandler og får 20-50% mindre når jeg vil selge...? Er myntsamling bare tap da...?
Vel.. eh... ja.. ihvertfall hvis man ikke tenker nøye og logisk, og ikke bygger seg opp en solid erfaring. Det sitter hundrevis av samlere rundt omkring i landet og slår opp i katalogen og trykker på kalkulatoren eller ser på innkjøpsprisene og tenker at nå har jeg fått meg en verdifull samling. Men så er den altså verdt bare halvparten og fryktelig vanskelig å få solgt....

Da gjelder det å finne frem samlergleden som var grunnen til at man begynte å samle, og legge vekk kalkulatoren.
Da vil jeg anbefale følgende:
- Samle på mynter fordi det er fantastisk artig, spennende, givende og nerdete... Ikke for å bli rik eller tjene penger. Det innebærer å ikke bruke mere penger enn det som kan avsettes til hobby. Ikke knus ungenes sparegris eller ta av feriebudsjettet eller konas sminkebudsjett.
- Vær uhyre nøye med hva du kjøper (mye viktigere enn når du skal selge). Alt for mange kjøper for dyrt, overvurdert kvalitet og tar imot dårlige råd, gjerne direkte fra selgeren selv (1).
- Sats gjerne på litt færre mynter til litt bedre kvalitet enn et stort antall i dårlig kvalitet, ihvertfall om du vil at verdien skal holde seg litt oppe. Men selvsagt, noen finner samlergleden størst ved store mengder billigmynt. Da følger man den magefølelsen og koser seg med det. Vel vitende om at det ikke er overskuddsbedrift, men herlig hobby!
- Dette blir bedre etterhvert som erfaringen bygger seg opp. Sett deg godt inn i kvalitetsvurdering, bli god på å lytte til magefølelsen fremfor selgeres anbefalinger og utveksle gjerne synspunkter med andre samlere.
Myntsamling er først og fremst gøy. Investering og fortjeneste kan overlates til et fåtall meget erfarne samlere/investorer som ofte har vært igjennom flere tiår med erfaringsbygging og tusenvis av mynter mellom hendene.