5 øre 1907

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

5 øre 1907

Post by madsemann »

Jeg har jo etter mange år med nesen i dansketid, løftet blikket litt tilbake til "barndommen" og årgangsmynter. Jeg har ikke følgt så lenge med på priser, og ikke satt meg like godt inn i hvor vanskelige de forskjellige myntene er å finne i toppkvalitet. I dag kjøpte jeg en 5 øre 1907 på Numisma's auksjon, og var overrasket over at den, i motsetning til de fleste andre 0 myntene ble langt billigere enn katalogen tilsier. Etter å ha lest meg opp litt her på forumet, så kan det se ut til at det ikke er uvanlig at denne går under katalog. Så, er det noen historie bak at det er så "mange" 5 øre 1907 i kv 0? Opplaget er lavt, det er attpåtil en typemynt, alikevel så er den så "billig". Hva er det jeg ikke har fått med meg?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 5 øre 1907

Post by madsemann »

Etter litt mer leting, så har jeg funnet ut at det mest sannsynlig ble produsert 1907 mynter i 1908. Noe som kan forklare at 1908 er dyrere enn 1907, til tross for "høyere" opplag. At en del tok vare på 5 øre 1907 mtp selvstendigheten, og at 5 øre var rimelig å legge til side, forklarer vel også at det er mange pene eksemplarer. Jeg er uansett meget fornøyd med kjøpet, da dette etter min subjektive mening er en av de peneste norske myntene som er preget (typen altså).
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 5 øre 1907

Post by Olav K »

Du finner en del i Jørn Kristian Larsens bok (noter til opplagstall) - men også han må teoretisere. Men at produksjonen av 1907-myntene har fortsatt inn i 1908, og er registrert som 1908 opplag, synes som en sannsynlig teori.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”