Verdi på myntruller

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Verdi på myntruller

Post by MortenMynt »

Hei
Jeg hjelper en god venn med å regne sammen hva mynt og seddelsamlingen hans er verdt. Med tanke på at den er betydelig, så må han enten øke innboforsikringen, eller forsikre samlingen for seg selv. (han har ikke kommet så lang enda)
Da det finnes bøker for både mynter og sedler, er det er enkel sak å finne ca verdi der. Men når det kommer til myntruller, hva gjør man da?
Skal man gå ut ifra "katalogverdien" eller den faktiske summen disse blir solgt for her og der, når man skal regne på hele verdien? Det er nok 600-800 myntruller, hvor 90% er av vanlige 1 ører, 5 ører, 10 ører og 25 ører som ikke er av stor verdi alene.

Håper noen kan komme med sine meninger eller erfaringer på dette, mvh Morten
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Verdi på myntruller

Post by lrs »

Hei!

Du får kanskje en viss indikasjon her :
http://www.auction.no/no/old.php
søk på f.eks: "ruller" så ser du hva slike har blitt omsatt for i den senere tid.
Ikke særlig mye m.a.o, så det er vel ikke sikkert rullene hans gjør så mye fra eller til på innboforsikringen.

Mhp den øvrige delen av samlingen: med mindre det gjelder spesielt høye kvaliteter eller sølvmynt før 1920 skal det ofte noe til å oppnå katalogverdi, og reell verdi kan derfor være denne delt på 2, pi eller 10.

Legg forøvrig gjerne ut bilder av samlingen, så er det litt lettere å si noe mer spesifikt!
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Verdi på myntruller

Post by hertervig »

Hvis han tenker på forsikringsverdien, så ville jeg brukt katalogverdien. Er katalogverdien 10,- på hver enkelt mynt, så ville jeg regne forsikringsverdien på en rull med 50 mynter til 500,-.

Noen forsikringsselskaper, bl. a. If (og sannsynligvis Tryg), har en innboforsikring hvor man er forsikret for den faktiske verdien av innboet uavhengig av størrelsen på det. Tryg binder det opp mot krav om FG-godkjent alarm.
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Verdi på myntruller

Post by lrs »

Det blir vel også et spørsmål om hvorfor man forsikrer:

"Blåser man opp" verdien av en "verdiløs" samling i håp om at hele samlingen skal bli stjålet, slik at man kan tjene på den, noe man som regel ikke ville gjort om man måtte selge den i morgen på det åpne markedet (slik tilfellet er med moderne årgangsmynt). Hvis det ovennevnte ikke skjer ender man i tilfelle bare opp med å betale en kunstig høy forsikringspremie og eventuelt også mer formuesskatt (hvis man er i den "divisjonen") enn man ellers ville gjort.

Eller oppgir man en verdi mhp å kunne gjenskape samlingen til denne antatt reelle pris hvis noe skulle skje, evt bruke verdien som en del av sikkerhet for lån etc. Det kan vel fra forsikringsselskapets side også bli stilt krav om å dokumentere hva man har betalt for hver mynt, som med andre gjenstander, noe som ofte kan bli vanskelig, siden en samling ofte bygges opp over tid som småkjøp, bytte etc og man ikke alltid har tatt vare på kvitteringene. Jeg vet heller ikke om forsikringsselskapene nødvendigvis tar katalogverdi for god fisk.

Personlig ville jeg heller, med mindre det gjelder en svært verdifull samling (1 MNOK+), eller man er "helt på randen" økonomisk, brukt noen kroner på å anskaffe en tung (150 kg+), og "noenlunde" brannsikker og innbruddssikker safe. Man får en bra en for ca 10.000 kr, og det er ikke så mange års ekstra forsikringspremie det.

Interessant tema, forøvrig. Kanskje mynthandlerne som frekventerer dette forum med ujevne mellomrom kan si noen bevingede ord om dette? Noen av dem har kanskje erfaring som konsulenter i forsikringssaker.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Verdi på myntruller

Post by mynt01 »

Om forsikringspremier så varierer de vanvittig. Gjensidige skulle f.eks ha ca 16000kr i premie + ny alarm + ny safe for å forsikre for et beløp.
Sr bank tok ca 500kr i året for samme.
kun innbo med ekstraforsikring ble litt dyrere enn ca +500kr for samlingforsikringen. Når forsikringene ble samlet kom prisen ned til dette.
Jeg hadde vært kunde i Gjensidige i mange år da jeg fikk skamtilbudet.
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Verdi på myntruller

Post by lrs »

Ser at temaet har vært diskutert tidligere på forum, riktignok endel år siden, men mye er sikkert like aktuelt i dag

viewtopic.php?f=46&t=5459&hilit=innboforsikring

Her var det også endel "bevingede ord" :)
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Verdi på myntruller

Post by MortenMynt »

Her var det mange gode svar, så takk til alle.

Først: Poenget med en forsikring er, at skulle uhellet være ute, vil man jo skaffe seg akkurat den/det man mistet. Så fks en rull 5 ører fra 1982. Den kan man jo kjøpe for langt under "katalogverdien" på 100kr (50stk x 2kr). Så man forsikrer den da som 25-35kr?

Og: Si at hele samlingen er verdt 500000kr:
Forsikrer man den for den summen, da blir det også snakk om formueskatt?
Fordeler eller ulemper med (dyr forsikring/grei brannsafe) mot (grei forsikring/dyr brannsafe)?
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Verdi på myntruller

Post by lrs »

Jeg ville begynt med å ta en ringerunde til flere forsikringsselskaper og høre hva en slik forsikring vil koste,
og hva de stiller som krav til safe, alarm og dokumentasjon på samlingens verdi for å kunne tilby forsikring, og så ta det derfra. Som mynt01 var inne på variererer sannsynligvis dette endel fra selskap til selskap.

Poenget med en forsikring er vel først og fremst å få erstattet verdien av det man mister, slik at man ikke skal tape rent økonomisk på innbrudd og brann. Hvis din venn får forsikret sin samling for 500.000 og den deretter stjeles, vil han etter forsikringsoppgjøret få overført dette beløp til sin konto og kan velge å reinvestere i myntsamling, betale ned gjeld, kjøpe ny bil eller gjøre noe helt annet med pengene.
Jeg ville f.eks selv neppe gått i gang med å prøve å "rekonstruere" min samling "mynt for mynt" eller "rull for rull", men det er nå meg.

En skikkelig safe er aldri en ulempe, og bør uansett, forsikring eller ikke, være obligatorisk når man har en såpass verdifull myntsamling. Det er vanvittig å ha verdier for en halv million liggende i skuffer og skap, uansett om man bor i 1.etg på Tøyen eller på en øde øy.

Formueskatt betaler man når man har en positiv nettoformue (dvs verdien av eiendeler som hus, bil, bankinnskudd, aksjer etc minus gjeld) over 1.400.000. Satsen er 0,85%, dvs en myntsamling forsikret for 500.000 - fribeløp for samlinger 100.000 = sktpl.formue 400.000 vil vel utløse en årlig skatt på kr 3400 hvis den oppgis i selvangivelsen, og man ellers er såpass formuende at man kvalifiserer til skatt. Siden samlingen nå er forsikret vil jeg tro det være vanskeligere å lure skatteetaten siden de kan få opplysninger fra forsikringsselskap.
Her er en gammel tråd også om dette: viewtopic.php?t=3392
(Merk at fribeløp har økt og sats er redusert i de senere år)

Forøvrig må jeg jo si at jeg undrer litt på hvordan en tydligvis myntukyndig person som din venn har samlet sammen en samling som er verdt så mye. Gjelder dette arv og/eller er det en eldre person som har kjøpt ruller i banken over år, og senere "supplert" med kjøp fra f.eks Samlerhuset?
Det kan godt hende samlingen faktisk er veldig verdifull men de fleste som har bygget opp en slik samling har da et relativt bevisst forhold til verdien av den. Samlerhus-samlinger er som du kanskje vet verdt bare en brøkdel av det de er kjøpt for.
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: Verdi på myntruller

Post by ulfjoh01 »

Jeg fikk dekket verdien av rester av ei myntsamling på noen titalls tusen kroner hos Tryg etter skade, dette via ordinær innnbo.
I tillegg fikk jeg dekket skader på to andre samlinger, vinyl/cd og våpen, også her dreide det seg om noen titalls tusen kroner.

Avhenger jo hva man har i innboforsikring, har man forsikret for 300.000,- kr får man dekket for opp til 300.000,- kr ikke mere, selv om man aldri har så mye verdier som har gått tapt.
Mye innbo har også fratrekk for alder, dette gjelder hvitevarer og mye annet.

Har man ei myntsamling eller hvilken som helst samling vurdert til 500.000,- kr så må man heve forsikringssummen med samme beløp hvis man vil ha full dekning.
Da er det like greit å ha en dedikert forsikring kun for sine samlinger.
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Verdi på myntruller

Post by MortenMynt »

lrs wrote:Jeg ville begynt med å ta en ringerunde til flere forsikringsselskaper og høre hva en slik forsikring vil koste,
og hva de stiller som krav til safe, alarm og dokumentasjon på samlingens verdi for å kunne tilby forsikring, og så ta det derfra. Som mynt01 var inne på variererer sannsynligvis dette endel fra selskap til selskap.

Poenget med en forsikring er vel først og fremst å få erstattet verdien av det man mister, slik at man ikke skal tape rent økonomisk på innbrudd og brann. Hvis din venn får forsikret sin samling for 500.000 og den deretter stjeles, vil han etter forsikringsoppgjøret få overført dette beløp til sin konto og kan velge å reinvestere i myntsamling, betale ned gjeld, kjøpe ny bil eller gjøre noe helt annet med pengene.
Jeg ville f.eks selv neppe gått i gang med å prøve å "rekonstruere" min samling "mynt for mynt" eller "rull for rull", men det er nå meg.

En skikkelig safe er aldri en ulempe, og bør uansett, forsikring eller ikke, være obligatorisk når man har en såpass verdifull myntsamling. Det er vanvittig å ha verdier for en halv million liggende i skuffer og skap, uansett om man bor i 1.etg på Tøyen eller på en øde øy.

Formueskatt betaler man når man har en positiv nettoformue (dvs verdien av eiendeler som hus, bil, bankinnskudd, aksjer etc minus gjeld) over 1.400.000. Satsen er 0,85%, dvs en myntsamling forsikret for 500.000 - fribeløp for samlinger 100.000 = sktpl.formue 400.000 vil vel utløse en årlig skatt på kr 3400 hvis den oppgis i selvangivelsen, og man ellers er såpass formuende at man kvalifiserer til skatt. Siden samlingen nå er forsikret vil jeg tro det være vanskeligere å lure skatteetaten siden de kan få opplysninger fra forsikringsselskap.
Her er en gammel tråd også om dette: viewtopic.php?t=3392
(Merk at fribeløp har økt og sats er redusert i de senere år)

Forøvrig må jeg jo si at jeg undrer litt på hvordan en tydligvis myntukyndig person som din venn har samlet sammen en samling som er verdt så mye. Gjelder dette arv og/eller er det en eldre person som har kjøpt ruller i banken over år, og senere "supplert" med kjøp fra f.eks Samlerhuset?
Det kan godt hende samlingen faktisk er veldig verdifull men de fleste som har bygget opp en slik samling har da et relativt bevisst forhold til verdien av den. Samlerhus-samlinger er som du kanskje vet verdt bare en brøkdel av det de er kjøpt for.


Det er nok snakk om kjøp av gamle Norske sedler og mynter på qxl, tradera og gibud. Ellers tror jeg myntrullene er plukket opp stort sett på Finn.
Myntukyndig vil jeg nok ikke tro han er. Var nok bare ute etter det beste rådet på hva men setter verdien på en myntrull, uten "fastpris" som mynter og sedler har.
Det var vel bare jeg personlig som lurte litt på brannssafe mot dyr forsikring, skulle temaet dukke opp. Selve samlingen befinner seg på en trygg plass, godt bevoktet og rimelig brannsikker.
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Verdi på myntruller

Post by lrs »

Der er ingen "fastpris" verken for ruller, mynter eller sedler. Prisene i katalogene er antatte gjennomsnitts salgspriser hos mynthandlere for en mynt eller seddel i angitt kvalitet, dvs veiledende priser for mynthandlere. Noen kan m.a.o selge samme mynten for et mindre beløp, andre for et høyere. Der er ingen fasit. Man får sjelden katalogpris om man selger privat, og kanskje det halve hvis man selger til en handler (han skal jo også leve av å omsette mynter), hvis det ikke er spesielle mynter. En mynt er verdt det man har kjøpt den for, inntil man eventuelt selger den, da er den verdt det noen andre er villig til å betale for den. Det beløpet kan være høyere, men det kan også være lavere.

Hvis din venn har brukt flere hundre tusen på å kjøpe mynter på nett, får jeg håpe han forøvrig har vært kvalitetsbevisst og selektiv i sin handel. Da er det en fair sjanse for at han kan få igjen det han har betalt og kanskje litt til når han eventuelt selger. En eventuell "forsikringsverdi", uansett hvor høy den måtte settes, vil han først få glede av etter at samlingen er stjålet eller huset er brent ned, inntil det skjer vil en forsikring bare representere ytterligere utgifter i form av premie.

Men det var godt å høre at din venn ihvertfall har holdt seg unna S-huset :)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”