Speciedaler 1834 med flekker

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1834 med flekker

Post by Trond i California »

Jeg er ny medlem og dette er min foerste post...

Jeg bor i California og har nylig tatt opp igjen samle interessen for norske mynter. Jeg reiser endel rundt paa forretningsreiser i USA og har iden forbindelse hatt anledning til kjoepe opp en rekke norske og svenske mynter fra lokale mynthandlere, primaert norske Oscar og tidlig Haakon.

En mynt jeg kjoepte nylig er en 1834 Speciedaler. Selger hevdet at den er AU (som tilsvarer omtrent 0/01 i Norge tror jeg), men det er kraftig overdrevet. Jeg tror den kanskje er 1+. Desverre har den en god del moerke flekker paa begge sider, den virker "skitten" som om deler av metallet er blitt bortimot svart. Jeg skal proeve aa legge inn bilder hvis jeg finner ut hvordan jeg kan gjoere det...Alle detaljer paa mynten er leselig og den er foroevrig ganske pen.

Foerste spoersmaal er hva tror dere denne mynten er verdt m/flekkene? Min norske myntkatalog er fra 2004, saa prisene paa Speciedaler er foreldet.

Jeg reiser til Norge relativt hyppig. Neste spoersmaal er; hvis jeg bestemmer meg for aa selge mynten, hvor i Norge vil vaere best for meg aa selge? Jeg ser at Oslo Mynthandel har godt utvalg i eldre norske mynt. Jeg har ogsaa opprettet god initiell kontakt med mynthandlere i Bergen med god service.

Jeg har i tillegg en 1/2 Speciedaler fra 1850 i 1 eller 1+ kvalitet som eventuelt jeg er interessert i aa selge. Er disse relativt lett omsettelige?

Takker paa forhaand for hjelpen.
Trond
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by jba »

Speciedalere ser ut til å være meget ettertraktet på samlermarkedet. Du har rett i at Prisene nok steget en god del siden 2004, anbefaler derfor at du skaffer deg den seneste ugaven av Norges Mynter. Her finner du nok de mest oppdaterte prisene. Ellers ligger det en del informasjon i de gamle auksjonslistene til Oslo Mynthandel (www.oslomynthandel.no).

Kan du sende oss noen bilder av 1834'en?
Vær ellers oppmerksom på at det eksisterer endel kina forfalskineger av Oscar I seriene.

Hadde jeg vært deg vill jeg ikke solgt disse myntene, men samlet dem. Dersom du selger vil du sansynligvis om noen år irritere deg grønn på hvorfor du solgte til en så lav pris. Jeg solgte selv en 1834 spd i kvalitet god 0/01 for en del år siden, til en pris som i dag fremstår som latterlig lav.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by bengt »

Speciedaler 1834 i 1+ går for rundt 10.000 kroner (mener å huske at den har katalog på 9.000), selger du til en mynthandler får du nok litt mindre enn det da de skal ha fortjeneste på salget sitt igjen. Ønsker du å selge privat anbefaler jeg qxl.no eller auction.no, da er det veldig viktig med gode bilder.

Specier og halvspecier fra svenske-tiden er veldig lett omsettelige. (Du trenger ikke tenke over det jba sa om falske specier, det finnes ikke kjente forfalskninger av 1/2 speciene til Oscar...)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by vemod »

2009-verdien på 1 speciedaler 1834 er kr. 8 000,-. Skjemmende flekker og sterk misfarging, bør trekke prisen noe ned - men tilslagsprisene er litt uforutsigbare, da Carl Johans specier er svært populære, og gjerne går over katalogverdi.

1/2-specien fra 1850 har forøvrig en katalogverdi på kr. 3 700 i kvalitet 1 og 5 500 i kvalitet 1+. Et jevnt slitt eksemplar, uten riper og hakk, og med god patina, bør kunne omsettes for minst katalogverdi
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by Trond i California »

Mange takk for hjelpen. Jeg legger inn noen (daarlige) bilder paa Myntvurdering saa kan ekspertene ta en titt...
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”