Årgangsmynt fra myntsett

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Årgangsmynt fra myntsett

Post by JL81 »

Hei

Jeg samler Olav årgangsmynt. Begynt å bli ganske billig pris på en del av myntsettene fra 80tallet, og er derfor inne på tanken om å kjøpe de for så og plukke ut mynter og sette i myntrammer.

Så mitt spørsmål som en novise, er dette ansett som ikke så "ekte", i mangel på et bedre ord, da dette er mynter som ikke er produsert for sirkulasjon? Og at jeg i så måte heller bør kjøpe de løst, fra rull eller liknende.

Jørn
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Årgangsmynt fra myntsett

Post by mynt01 »

Dersom du ikke kan bruke mynter av myntsett, bør du passe deg for myntrullesett også.
Jeg hadde tom. plukket BU sett om det var meg.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Årgangsmynt fra myntsett

Post by stigulv »

jeg har knekt årsett fra 80 tallet, fra 90 tallet er det proofsett som har gått i huset hær :D
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Årgangsmynt fra myntsett

Post by MarkusLømo »

De er ansett som like ekte, ikke noe å bekymre seg over der.
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Årgangsmynt fra myntsett

Post by JL81 »

Takker :)

Nå er de i hus, kjøpte sett fra 81-91, er det bare å finne ut hvordan en skal knekke de opp. Synes jo nesten det er litt fælt da noen er helt ripefrie ;)

Kjøpte også ett 1980 sett av den gamle typen, det angrer jeg litt på da det ser ut til at plasten har reagert noe med myntene. Ser ut som det er blitt et slags belegg på myntene som ødelegger mye av glansen. Er dette en kjent problemstilling? La merke til at sett av denne typen lar seg åpne, kanskje tilgangen på luft har vært noe av problemet...
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Årgangsmynt fra myntsett

Post by stigulv »

JL81 wrote: 08 Jul 2017 23:36 Takker :)

Nå er de i hus, kjøpte sett fra 81-91, er det bare å finne ut hvordan en skal knekke de opp. Synes jo nesten det er litt fælt da noen er helt ripefrie ;)

Kjøpte også ett 1980 sett av den gamle typen, det angrer jeg litt på da det ser ut til at plasten har reagert noe med myntene. Ser ut som det er blitt et slags belegg på myntene som ødelegger mye av glansen. Er dette en kjent problemstilling? La merke til at sett av denne typen lar seg åpne, kanskje tilgangen på luft har vært noe av problemet...
1980 må knekkes opp, så da har settet vært knekt før

settene fra 1971 og eldre kan skyves opp :)
Men er speilblanke mynter i de også :)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”