Kjøp av gull-bullioner

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
steffen
Posts: 3
Joined: 01 Mar 2018 16:24

Kjøp av gull-bullioner

Post by steffen »

Hei.

Jeg har tenkt litt på å kjøpe noen 1oz gull-bullioner, blant annet for å lagre dem til barna blir konfirmerte. Tenker da på de store kjente som Krugerrand, Mapleleaf, Nuggets og lignende.

Ser at mynthusene har litt påslag på spotpris, og når myntene i tillegg kanskje skal selges tilbake til dem for under spotpris så blir det jo tilslutt noe av mellomleggene!

Som den totale nybegynner, så er det noen ting jeg lurer på.

Er det trygt å handle slike bullions fra privatpersoner i norge? Jeg kunne lett blitt lurt av forfalskninger, men finnes dette noe særlig av? Og har kvaliteten mye å si for prisen? Jeg kunne gjerne hatt mynt som kunne tas og sees på. Vil prisen for kjøp og salg mellom private vanligvis ligge rundt spotpris?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kjøp av gull-bullioner

Post by tho »

Kan du ikke kjøpe her da?

http://roschberg.no/category/1-oz-218/

Burde vel være trygt. Så blir du ikke lurt.
steffen
Posts: 3
Joined: 01 Mar 2018 16:24

Re: Kjøp av gull-bullioner

Post by steffen »

Har tenkt litt på det, og ender antakelig opp med å handle hos forhandler. Men skulle ikke slike mynter som henger så tett opp mot spotpris være noe av det enkleste og tryggeste å handle privat?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjøp av gull-bullioner

Post by Kjetil Kvist »

Ja, det finnes gode og dårlige forfalskninger alle typer gullbullion-mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Kjøp av gull-bullioner

Post by Askeladd »

Kjøp hos forhandler er min anbefaling. Hørte nettopp om en gull sovereign som ble levert for taksering hos en forhandler og den viste seg å være falsk. Pris i katalog var mange titusener. Den var gull, men falsk, så det ble kun gullverdien for den.
steffen
Posts: 3
Joined: 01 Mar 2018 16:24

Re: Kjøp av gull-bullioner

Post by steffen »

Takker for svar. Som sagt så ville jeg neppe ha oppdaget forfalskninger.

Handler antakelig hos forhandler, men tenker at evt. forfalsking av slike gull-bullioner er på lik linje som å forfalske dollarsedler, siden dette er offisiell mynt fra USA og andre land. Som svindler så ville jeg ikke risikert å få Trump på nakken :roll:

Vet dere om det er stor ulempe for salgsverdi å kjøpe sirkulert mynt hos forhandler? Ser for meg at det hadde vært greit å kunne håndtere myntene.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjøp av gull-bullioner

Post by Kjetil Kvist »

Mange bullion-mynter er i meget rent gull. Det betyr at de veldig raskt får hakk og riper. Moderne mynter som blir håndtert mister verdi, hvor mye får man ikke vite før man selger.

Eldre gullmynter godtar man stort sett litt bruksspor på.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”