Vask/rens av mynter

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
KennyBall
Posts: 6
Joined: 06 Sep 2019 21:24

Vask/rens av mynter

Post by KennyBall »

Heisann

Jeg har sett her at å pusse mynter er fy,fy. pga kan lage striper i mynten osv.
Hva med å skylle mynter og skånsomt stryke på middel for så å skylle av igjen?
Jeg kom over et vannbasert kobber/messing middel jeg tenkte å bruke på tomhylsene mine for hjemmelading.
Kopper og messing rens.jpg
Kopper og messing rens.jpg (548.17 KiB) Viewed 817 times
Jeg prøvde ut denne på et par 2 ører for moro skyld for å se om det kunne ha noe for seg her.
Fremgangsmåte er å skylle mynten i varmt vann, for så å stryke luriumset på med svamp (ingen gnikking eller gnuing på den) for så å skylle av igjen.

Resultatet ble overraskende pent, Ingen striper eller annet tull med mynten og mynten ble så ren at "sirkulasjons skadene" og alt annet med mynten ble mye tydeligere.
20190929_014856.jpg
20190929_014856.jpg (668.72 KiB) Viewed 817 times
20190929_014801.jpg
20190929_014801.jpg (554.7 KiB) Viewed 817 times
Jeg tenkte at dette ikke er mulig å få til uten sterke kjemikalier eller noe som skader mynten direkte så jeg måtte prøve å finne ut hva denne luriumsen inneholdt. Eneste informasjon under Innehåld er: mindre en 5% Nonjontensider.

Ikke at jeg ble noe klokere på dette, men Det jeg vil ha svar på er om dette kan være en "akseptabel" måte å fremheve myntens preg fra sitt år uten at det har noe verdiforringelse?

Takker for svar :)
KennyBall
Posts: 6
Joined: 06 Sep 2019 21:24

Re: Vask/rens av mynter

Post by KennyBall »

20190929_195229.jpg
20190929_195229.jpg (349.79 KiB) Viewed 800 times
Selv om det er noe vanskelig å se på dette bildet, fikk jeg et svar her ang vask og rens av mynter.
Under andre lysforhold og vinkling av mynten, så jeg at det var mye finere glans i "patina" eller hva det kalles når mynten foreldes, enn resten av den vaskede mynten. Ved å se det så tydelig som dette kommer jeg ALDRI til å vaske myntene mine. Nå skjønner jeg også litt mer om hvorfor samlere rister på hodet hver gang dette spørsmålet kommer opp.

En annen ting, Jeg fikk et tips av en person i Museet i gamlebyen ang forvaring av mynter, og andre gamle metaller og trevirke ;)

"bruk den mykeste børsten du får tak i og sett mynten inn med Renaissance wax. Børsten skal så vidt være nær mynten og børst i en retning fra deg, ikke frem og tilbake over mynten" Som det ble sagt skal det ikke pusses på samme måte som å pusse tenna :D
Renaissance wax bruker museumet og arkeloger for å hindre at ekspondering for dagens luft kan skade mynten eller hva de mente... jeg falt ut ved en så detaljert forklaring. :lol:
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”