Arvet stor mengde med mynter hva bør jeg gjøre?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Tobhos
Posts: 1
Joined: 25 Apr 2020 13:22

Arvet stor mengde med mynter hva bør jeg gjøre?

Post by Tobhos »

Hei!

Har arvet 5 stk. fulle pappesker med mynter (og frimerker). Halvparten er nok dessverre fra Samlerhuset, men flere gull og sølvmynter.

Flertallet i familien ønsker å selge samlingen. Vi har nok ingen kompetanse.
Har dere noen tips om hvordan vi kan gå fram?
Kan det være en ide å ta bilder av alt og sende til mynthandlere for å få høyeste bud på hele samlingen?

Setter stor pris på alle råd!

Mvh
Tobhos
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Arvet stor mengde med mynter hva bør jeg gjøre?

Post by Stein Knutsen »

Det er sikkert mange muligheter personlig vil jeg tro at Skanfil er et godt alternativ
De har avdelinger flere steder i landet
Ved denne typen salg må man påberegne at en mellommann (Skanfil eller andre)
vil ta en viss prosentdel gitt at de gjør alt arbeidet for deg
Dette er ofte å anbefale især hvis man ikke har særlig innsikt innen områder mynter/frimerker
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Arvet stor mengde med mynter hva bør jeg gjøre?

Post by lrs »

S-huset, ja... Vet du noe utfra eventuelle bankutskrifter og fakturaer hvor store beløp som kan være brukt hos dem? Hvis det handler om 100 tusener eller mer, og arvelater var gammel og eventuelt mentalt svekket, er jo det i tilfelle å betrakte som svindel. Da kan det også være en sak for rettsapparatet, og det er noen eksempler på at S-huset har inngått forlik med arvinger om tilbakekjøp i slike saker.
Men utfordringen er jo bevisbyrden, samt at advokater også koster penger. Hvis kjøper var en gammel "samler" som trodde han gjorde noe lurt, men istedet gjorde noe veldig dumt, er det nok "case closed".
Når det gjelder hva som kan skjule seg i denne "skatten", så har S-huset solgt mye rart gjennom tidene. Gullmynter som er kjøpt for lenge siden kan være verdt mer enn de opprinnelig kostet.
Både pga at gullprisen har steget, men også fordi enkelte objekter nå er mer ettertraktet. F.eks hvis det handler om norske 20- eller 10-kroner 1874-1910, gulldukater eller antikke mynter.
Dette gjelder også eldre sølvmynter, som speciedalere, skillinger og kronemynt. Slikt er også høyst interessant som auksjonsobjekter både hos f.eks Skanfil, Numisma og Oslo Myntgalleri, og vil kunne innbringe gode priser. Nyere mynt og medaljer er er annen sak. F.eks er "medaljer" utgitt av Samlerhuset selv, i sølv verdt metallverdi (ca 50-100 kr stk avhengig av legering), mens alt slikt i uedle metaller, samt objekter type "gullbelagte hullkroner" er verdt 0 - null. Dette kan arvingene heller fordele seg imellom som "minne" istedet for å betale for å få det solgt. Men legg gjerne ut noen bilder, her er mange på forum som kan si noe om hva det handler om!
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: Arvet stor mengde med mynter hva bør jeg gjøre?

Post by ulfjoh01 »

Skanfil tar seg godt betalt, men de oppnår som regel også gode priser.

Ellers er Gibud det store nå, glem QXL.

SAS ( Scandinavian auction system) har noen faste brukere både på selgersiden og kjøpssiden.

Sarpsborg mynthandels auksjoner ville jeg hold meg unna, driveren Svartelister personer han ikke liker og det gir ikke flere kjøpere tvert i mot.
Han er også aktiv på Facebook kjøp og salgssider for mynter/sedler.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Arvet stor mengde med mynter hva bør jeg gjøre?

Post by Arve »

Hvis halvparten er fra Samlerhuset og det i tillegg er en del frimerker i samlingen er ikke dette noe en mynthandler er interessert i å kjøpe i sin helhet. Da sitter du igjen med to muligheter. Enten kjøper du kataloger så du vet hva du har, tar gode bilder og legger dette ut på nettauksjon selv. Eller så sender du alt til Skanfil og lar dem ta jobben med beskrivelse og bilder. Det første alternativet kan muligens, men ikke sikkert, gi deg bedre pris etter mange timers arbeid. I din situasjon hadde jeg valgt å kontakte Skanfil.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”