Arvet myntsamling

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Dina
Posts: 2
Joined: 09 Jun 2020 19:34

Arvet myntsamling

Post by Dina »

Hei
Min svigerfar gikk bort for noen år siden og etterlot arvingene en myntsamling.
Svigerfar begynte å samle mynter på sekstitallet. Vi vet at samlingen inneholder en del norske og danske årssett, samt diverse mynter fra hele verden. Vi antar at der er i hvert fall noen verdifulle mynter. Samlingen er ikke satt i system, den ligger i dag stuet bort i noen kasser.
Ingen av arvingene er interessert i myntsamling og ønsker å selge samlingen.

Har dere noen forslag til hvordan de skal gå frem for å selge samlingen og få en grei pris?
Vil det beste være å selge noen mynt om gangen (mye arbeid), eller kan de levere det hele til en mynthandler og forvente et fornuftig oppgjør? Risikerer man å bli lurt dersom man leverer det hele fra seg?
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Arvet myntsamling

Post by lrs »

Siden du nevner "mynter fra hele verden" og "årssett" kan det tyde på at det ikke er en samling av virkelig høy verdi det handler om. Ett unntak er det norske årssettet fra 1968 med den berømte 2-øren som kan innbringe over 20.000 kr i feilfri stand. De øvrige årssettene før 1974 kan også være verdt noen kroner hvis de er pene. Ellers er slikt tungsolgt, og du kan ikke påregne mer enn 50-100 kr stk for nyere årssett, hvis noen vil ha dem, da.

Men man skal ikke alltid skue hunden på hårene! Hvis det f.eks skjuler seg eldre sølvmynter, eller for den saks skyld gullmynter i samlingen er det noe helt annet. Da er det mangt som kan være verdt mye, sølv og gull er uansett minimum verdt metallverdi, og priser på ihvertfall eldre norske mynter har gått kraftig i været siden 60-tallet, hvis din svigerfar på et så tidlig tidspunkt plukket opp noen gamle "godbiter".

Her er også et svar i samme forum fra litt tid tilbake som kan være relevant for deg
Din samling kan i utgangspunktet høres ut som et Skanfil case

https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?f=46&t=16921

Men det hadde vært interessant om du ville dele noen bilder her, av det som ser "dyrest" ut ihvertfall.
Da kan du få en adskillig mer presis takst, før dere gjør noe mer.
Dina
Posts: 2
Joined: 09 Jun 2020 19:34

Re: Arvet myntsamling

Post by Dina »

Takk for svar.

Jeg har åpnet et par av kartongene og sett på innholdet. Til min ergrelse ser jeg at svigerfar har kjøpt mye hos Samlerhuset. Da forventer jeg at verdien er betydelig lavere enn det som ble betalt.

Samlingen inneholder "vanlige" mynter, sølvmynter og noen få gullmynter. Jeg ser at der er også noen kartonger med frimerker, førstedagsbrev osv.

Arvingene er ikke interessert i å gjøre noe med samlingen, de vil bare få den solgt. Arbeidet faller på meg, men jeg er heller ikke interessert i hundrevis timer arbeid, så jeg tenker at det enkleste er å høre med Skanfil.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”