Slabbete norske mynter.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Slabbete norske mynter.

Post by kråketoppen »

Ser ofte på eBay at selgere legger ut nyere norske mynter: 10 øre 1964, 10 øre 1980 m.m. i slabber og prisen er 1000xkatalog. Hva er det som feiler folka der borte? :roll: Slabbedasker av noen useriøse selgere.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Slabbete norske mynter.

Post by kråkerøy »

Plastic fantastic ! :lol:

Når noen først vil betale en heftig sum for å få en vanlig 10 øre "Wrapped in plastic", må de jo prøve å få tilbake pengene etter en stund.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Slabbete norske mynter.

Post by Trond i California »

Kraakeroey har helt rett....det er slik i USA at mange erfarere at man oppnaar bedre pris dersom mynten er slabbet, for da er den garantert ekte og kvaliteten "udiskutabel" :? . Fra tid til annen sender da folk inn norske mynter til slabbing der verdien av mynten er lavere enn kostnaden aa faa den slabbet. Det er med andre ord ikke saa mye at selgere er userioese, men uvitende. Noen ganger er de vel forresten begge deler... :D
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Slabbete norske mynter.

Post by vemod »

Spekulantene er de som taper penger på det i det lengre løp. En MS-70 skala som er konvertert til norske forhold (og ikke minst norske mynter) ville nok øke interessen noe i forhold til (f.eks.) Olav-mynter i prakt. For eksempel at en slabbet 50-øre fra 1970 i MS-70 ville oppnå en god del mer kroner, enn tilsvarende i MS-68. Jeg ser imidlertid at tilliten til den amerikanske graderingen av norske mynter er svak, slik at inntjeningen på slabbede "høykvalitetsmynter" også vil være tilsvarende svak. Enn så lenge.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Slabbete norske mynter.

Post by 2rhaug »

Jeg ser det er noen som prøver å gjøre penger på slabbingen, særlig på e-bay. Men objektene står nå for det meste usolgt.
Ellers synes jeg MS-gradering er god. Den norske måten å¨gjøre det på krever lang erfaring. 1+. 1++, god 1+, svak 1+, mellom 1+ og 01/1+ er graderinger jeg har observert.
Man skal holde tungen beint i munnen for å gjøre seg opp en mening om myntens grad og verdi med en slik måte å gjøre det på.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Slabbete norske mynter.

Post by SaccoMan »

Det er ikke bare på eBay det selges slabbede mynter til overpris.

Finnes noen faste selgere på QXL også som rett som det er annonserer norske slabbede mynter i MS60-63 som kv. 0. Denne formen for salg vil jeg nesten kalle for svindel/villedende markedsføring.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Slabbete norske mynter.

Post by Alex R »

Det skal sies at det finnes flere tilfeller hvor MS-63 faktisk har tilsvart 0(mynten har vært tatt ut av slab og vurdert av mynthandlere som 0)
og i mange tilfeller går det andre veien, at mynten ikke holder 0/01 engang.
Alikevel syns jeg du har helt rett. Jeg har sett mange 63'ere som blir solgt som 0 som virkelig ikke er 0
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Slabbete norske mynter.

Post by MarkusLømo »

2rhaug wrote:Ellers synes jeg MS-gradering er god. Den norske måten å¨gjøre det på krever lang erfaring. 1+. 1++, god 1+, svak 1+, mellom 1+ og 01/1+ er graderinger jeg har observert.
Man skal holde tungen beint i munnen for å gjøre seg opp en mening om myntens grad og verdi med en slik måte å gjøre det på.
Det må da kreve mer erfaring å gradere etter MS-skalaen? De har langt flere forskjellige graderinger enn vi har. Å se forskjell på 60, 61, 62, 63, 64, 64+, 65, 66, 67, 68 og 69 kan ikke vare bare-bare, og det er sikkert flere enn 64 som får en "+" slengt etter seg iblant.

På den norske skalaen synes jeg "1++", "god 1+" og "mellom 1+ og 1+/01" er å regne som identiske. Det betyr såklart ikke at myntene som blir beskrevet er det.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbete norske mynter.

Post by Olav K »

Det bør være et tankekors at amerikanske graderingsselskaper har begrenset erfaring med norske mynter, hvilke som er stempelsterke og hvilke som ikke er det osv. For amerikanske mynter har de en manual, et "atlas" på flere hundre sider som tar for seg hver eneste U.S.A. mynt. Man her derfor et teknisk omforenet grunnlag for gradering som vi ikke har.
Det blir forøvrig mer om amerikansk gradering, slabbing og og litt om forholdet til norsk sådan i kommende nummer av NNF-Nytt, som kommer i månedskiftet april/mai. Vi følger opp med norsk gradering i august nummeret.
(De som har lovet meg stoff får ta dette som en påminnelse.)

Olav K
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Slabbete norske mynter.

Post by 2rhaug »

Selvsagt har MS-systemet svakheter. Men fra mitt ståsted har det norske systemet enda flere svakheter. Jeg kan ikke forestille meg at man i USA sitter med noe særlig dårligere kunnskap om gradering av norsk mynt enn gradering av norsk mynt foretatt i Norge. Det finnes noen få i Norge som har kompetanse til å vurdere norsk mynt, og jeg vet ikke hvem, men har en mistanke om at det har med mengden av mynt man har prøvd å gradere. Da må man helst til en mynthandler, tenker jeg.
De seriøse graderere i USA lar flere se på samme mynt. Bare det gir større presisisjon. Jeg synes ikke hjemmevurdering kan konkurrere med det.

Men gradering er uansett en subjektiv vitenskap, som alt annet. Og det vil alltid være rom for skjønn. Men med flere involverte, reduseres synsingen. Eller?

Jeg har alltid bare kjøpt mynter jeg liker. Kan det bli mer subjektivt?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Slabbete norske mynter.

Post by bengt »

I USA skiller de mellom 10 forskjellige grader av usirkulerte mynter, innenfor den samme skalaen vil jeg si at vi i Norge har 3 grader (0/01 som er "usirkulert med kabinettslitasje", 0 som er usirkulert, og "prakt"). I tillegg har de de samme 10 gradene for proof mynter - hvor vi i Norge bare har 1 (ligger den i kapsel = full pris, det er ingen som åpner esken og ser på den allikevel...) Derfor vil en amerikaner være villig til å betale mye for feks en PF69 mynt av de norske minnemyntene - selv om vi nordmenn enda ikke har forstått hva som er greia med forskjellige grader av proof mynter.

Så kan man debatere om det er vi eller dem som er teite :-)
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Slabbete norske mynter.

Post by Massiss »

Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”